Hej alla! Ny på forumet, “gammal” på RikaTillsammans ![]()
Jag och min sambo har varit tillsammans i 10+ år. Vi har varit sambos i 5+ år. Vi är “DINK”, och kommer fortsätta att leva så.
För ungefär 8 år sedan köpte jag en lägenhet i Stockholms innerstad. När jag köpte den här lägenheten var min (då) flickvän väldigt engagerad i sökandet och “processen”. Även om det var tydligt för oss båda att det här var “min lägenhetaffär” så var det ändå på ett “förhållandeplan” något som engagerade oss tillsammans. Det var en kul tid för oss!
Jag har som sagt bott här i 8 år, och under 5 av de här åren har jag och min sambo bott här tillsammans.
Lägenheten är idag värderad till 5 000 000 SEK. Lån på lägenheten är 2 000 000 SEK. Ungefärliga siffror och belåningsgrad.
Jag och min sambo vill att hon ska äga halva lägenheten tillsammans med mig, och ta över halva lånet.
Vi vill göra detta genom “gåva”. Det finns av olika anledningar inget intresse för att min sambo ska köpa halva lägenheten av mig till marknadspris. Vi vill helt enkelt bara “dela upp detta” genom gåva rakt av.
Vi har försökt sätta oss in i hur detta ska gå till, men blir inte riktigt kloka. Vi har tagit hjälp av “30 minuter gratis juridisk hjälp”, men insåg väldigt snabbt att det där bara är ett samtal för att få oss att köpa en tjänst, snarare än att det faktiskt är någon juridisk hjälp. Personen vi talade med pratade både fort och krångligt, och man lämnades med känslan att allt är övermäktigt. Det var säkert poängen.
Vad vi förstår så krånglas detta till av att det finns lån på lägenheten. Om jag hade ägt hela lägenheten (utan lån) hade jag kunnat ge halva lägenheten i gåva till min sambo. Men, eftersom det finns lån, där min sambo ska ta över halva lånet, så blir detta något annat. Något som också får skattemässiga effekter.
Det är detta vi inte riktigt förstår, och hoppas att någon klok person här kan hjälpa oss att reda ut.
Det vi vill uppnå är alltså:
- Lägenheten som idag ägs av mig och är värderad till 5 000 000 kronor ska delas mellan mig och min sambo
- Min sambo tar också över halva bostadslånet som är 2 000 000 kronor
- Jag äger 50% (2 500 000 SEK) av lägenheten, min sambo också
- Jag har 1 000 000 SEK i bostadslån, min sambo också
Hur gör vi detta “genom gåva” i den utsträckning detta är möjligt?
Vilka blir de skattemässiga effekterna här?
Går det att undvika att betala skatt här, vilket vi kan tycka vore rimligt, och istället betala skatt “som vanligt” den dagen då vi faktiskt säljer lägenheten? Vi kan inte se att det borde bli någon som helst skillnad någonstans skattemässigt? (Dvs, vi försöker inte lura staten
)
Tack på förhand för input!