Återigen, stort tack till alla ni som tagit er tid att engagera er i den här frågan! Det tycks uppenbarligen inte vara så enkelt som man först kan tro.
Tack för omtanken. Det här är inte särskilt “plötsligt”, utan mer något som bara “inte tagits tag i”. Livet som kommer emellan och allt det där. Huvudsyftet är dock inte “halvt ägande var”, utan snarare att få till en situation där inte bara jag, utan också min sambo, kan känna sig trygg i tillvaron om “det som inte får hända”, skulle hända. Vi har nyligen blivit påminda om att livet är skört, även när man tror att man är odödlig.
Tack för värdefull input.
Jag funderar på det här med om vi gifter oss, och “nettovärdet delas lika vid en eventuell skilsmässa” eller, får man anta, “dödsfall” … sker detta verkligen per automatik i vår situation?
Ja, jurist – det är nog ofrånkomligt. Men jag ville vända mig hit först för att få lite rätsida på detta. När jag hade kontakt med “gratis jurist i 30 minuter” så var det oerhört rörigt och hen ville sälja på oss en massa olika tjänster som uppgick till en ganska stor summa pengar. Det var där jag kände “här måste vi ta ett steg tillbaka och förstå vad det är vi faktiskt behöver”.
Precis, du sätter fingret på något viktigt här. Jag och min sambo flyttade inte in i den här lägenheten tillsammans. Jag bodde här i ett par år innan min (då) flickvän flyttade in här.
Vad vi förstår är detta mycket viktigt. Om något skulle hända mig idag, så skulle min sambo stå helt handfallen inför vad lagen säger om vårt boende osv, just eftersom det här är “mitt boende” som jag skaffade innan vi blev sambos. Vi skaffade inte boendet tillsammans.
Och det är lite detta jag blir funderas över vad gäller giftermål – förändras något väsentligt per automatik i och med det? Eftersom min sambo idag inte har något skydd i egenskap av att vara min sambo, så undrar jag om äktenskap skulle förändra det? Sanningen är ju fortfarande att jag införskaffade den här lägenheten innan vi blev sambos / gifte oss.
Ja arv. Ni ärver varandra och om ni skaffar gemensamma barn så kommer barnen få vänta på hela arvet, vilket inte sker om ni är sambos med testamente (kan bara testamentera halva kvarlåtenskapen).
Skaffar ni barn kan giftermål mer eller mindre bli nödvändigt p.g.a. detta.
Om ni dessutom när ni gifter er ser till att lägenheten inte är enskild egendom så är din sambo även skyddad ifall ni går isär och får hälften.
Ert fall är nog rätt lätt att lösa för en jurist, om ni inte prompt måste ha ägandet på papper.
Den köptes innan de flyttade ihop (med flera års marginal). Så tveksamt om det kan ses som den är köpt för gemensamt bornde.
Det var 30-minuter säljmöte
Kontakta en familjejurist. Antingen genom din bank, en lokal firma eller en landstäckande firma som erbjuder digitala möten. Det är värt pengarna så det blir rätt och du/ni kan sova lugn om natten.