Trustfond på 3 miljoner. Hur tar jag ut det smartast?

Hej!

Jag har ett lyxproblem som jag tycker är ganska jobbigt. Jag är själv inte så duktig på ekonomi men känner att jag behöver er hjälp.

Jag och mina syskon har var sin trustfond i USA som våra morföräldrar skapade år 2000. Det är sagt att när var och en fyllt 35 år får vi lov att plocka ut pengar från trusten. Min trust är nu uppe i ca 3 miljoner kronor.

Skatteverket har beslutat att trustfunden ska beskattas som inkomst och var och en av oss barn har fem år på sig att plocka ut alla pengar. Fråga mig inte varför det är begränsat till fem år…

Nu till problemet. Jag har en inkomst på ca 420 000/år och jag är inte så sugen på att skatta bort hälften av pengarna då det är en gåva från mormor och morfar. Jag kan ta ut allt samtidigt eller lite åt gången.
Jag har en dröm om att köpa mig ett hus och jag vill att pengarna ska användas till detta.

Jag fyller snart 33 och har bara två år kvar att lägga upp en plan. Hur ska jag göra för att kunna ta ut så mycket som möjligt men skatta så lite som möjligt?

Jag har funderat på att vara helt ledig på från jobbet ett par år men då förlorar jag ju ett helt års inkomst? Snälla, hjälp.

Jobbar du med något där du kan starta AB? Isf starta AB och låt vinsten från arbete hamna där medan din trust blir lön.

Kan du inte starta AB skulle jag försöka komma överens med arbetsgivaren om att så mycket tid som möjligt sparas som komp.

Sen tar du givetvis ut 600k per år så blir det inte extremt mycket skatt om du inte jobbar samtidigt.

Kom på en sak till. Löneväxla så mycket som går för att minska din lön.

4 gillningar

Löneväxla så mycket som möjligt. Taket är 35% av lönen eller 10 prisbasbelopp. Pengarna blir dock inlåsta till 55 års ålder.

2 gillningar

Ännu bättre är om man inte har tjänstepension då kan man sätta av 35% av båda inkomsterna i IPS och sedan dra av. Chansen för att sakna tjp är dock låg.

2 gillningar

Det är ju så pass mycket pengar att det kan var värt att ta in en oberoende rådgivare. @janbolmeson har lagt ut listor på sådana tidigare och Fredik Lanner är kunnig på just US. Länk nedan. Kanske värt att ta kontakt och se om han kan hjälpa dig?

Jag tänker att det kanske finns alternativ att ha kvar pengarna där längre tid och använda i pension när man inte tar ut annan pension tex från 55 år om man går tidigt :slight_smile:

3 gillningar

Stort Tack för alla svar och tips! Uppskattar det verkligen.

Jag har tyvärr ett arbete där jag får tjänstepension och jag har heller inte möjlighet att starta eget AB.

Däremot funderar jag på om löneväxling skulle kunna vara ett alternativ. Det är dock tråkigt att pengarna blir låsta till jag fyller 55 då jag skulle vilja använda dem till husköp.

Jag läste om Fredrik Lanner som verkar vara insatt i just USA/Sverige. Jag ska definitivt ta kontakt med honom då jag saknar kunskapen själv.

Fler tips och råd tas gärna emot! :slight_smile:

2 gillningar

Flytta till USA och jobba där samtidigt som du lyfter pengarna kanske är ett alternativ ?

1 gillning

Helt seriöst tips: Bo i Georgien tills du blir skattskyldig där istället för Sverige (kräver att du gör dig av med din bostad här hemma, inget problem eftersom du ändå ska köpa ett hus), ta ut pengarna så snabbt du kan och flytta sedan tillbaka. Under tiden njuter du av låga levnadsomkostnader, trevliga människor, god mat och vin (om du gillar det) och fin natur. Nästan säker på att även denna typ av inkomst är skattefri där, men kontakta en lokal jurist innan du tar steget.

Bra Förslag. Måste kollas noggrant dock så att man inte blir dubbelbränd och hamnar i fängelse för skattebrott.

PS. Lås dörren och släng ut datorn genom fönstret. Att skatteplanera enligt regler är farligt i detta forum :wink: