Investera 25 miljoner med säker avkastning

Hej,

Jag är ute efter lite finansiell rådgivning då jag aldrig haft något större kapital förrän nu.
Är i dagsläget 35 år, har runt 4 miljoner på banken.
Inom två år kommer jag få in runt ~21 miljoner till, vilket kommer göra att jag slutar jobba.

Det enda jag har “investerat” är 30k i en aktie på ISK.

Jag är ute efter tips på vart jag kan vända mig för att få hjälp att förvalta kosingen.
Vart vänder jag mig för att bäst förvalta pengarna? En finansiell rådgivare? Investmentbolag?

Kruxet här är också att jag planerar på att flytta utomlands (Inom EU) inom ett år och undrar om man måste gå andra vägar för att säkra sin inkomst.

Mitt mål är att kunna plocka ut ~4% per år, dvs en miljon livet ut.

Ta och betala en oberoende rådgivare.

11 gillningar

Tror att det kan debatteras angående en ”säker” investering gällande din önskan om avkastning. Detta då det är en rejäl summa och inte insättningsgarati och liknande gäller, för att inte tala om inflationen på sparkonto. Vill du att pengarna ska växa bör de investeras, men det är än mer osäkert.

Tycker att @nightowl förslag är bra.
Grattis till din situation förresten!

1 gillning

Skulle tillägga en sak till detta, det ska vara timtaxa och inte prestationsbaserad ersättning.

1 gillning
4 gillningar

Tack för inputen.
Då är frågan, vart vänder jag mig för att hitta en oberoende finansiell rådgivare?

Jag är inte så insatt i finanssfären, och hade egentligen bara en massa tur att ramla över en massa pengar.

Edit: Bortsatt från tråden där det fanns ett par som rekommenderades.
Jag tänkte på bolag som är fristående och opartiska dit man kan vända sig.

Fristående är inte skyddat ord! “Oberoende” är det viktiga ordet. Det är skyddat.

Vad är det för fel på de som redan är rekommenderade av Jan och “testade”?

Kan vara en bra ide att dela upp ett sådant kapital i tex lysa, avanza, nordnet osv. Så du är säker på att oavsett vad som händer så har du access till det. Kan även ha olika investerings sätt i de olika. Lysa är praktiskt för du kan få månadsutbetalningar så kan bli som din egen lön.

Med det kapitalet så är det inte mycket mening att ta så stor risk men kan ändå vara en ide att sätt tex 1/4 i en global index och glömma bort om du känner för det.

Kan också rekommendera att titta på allvädersportföljnerna som finns här på forumet. Som grundportföljen i Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen enkel, säker och bra avkastning.

2 gillningar

Eftersom du tänker flytta och det handlar om mycket pengar tycker jag absolut du ska hitta en bra rådgivare och en skattejurist när flytten är aktuell.

Om du går från att ha 30k investerat till 25milj (vilket jag tror kommer krävas om du vill kunna ta ut 4% kontinuerligt) ska du verkligen inte underskatta den psykologiska aspekten av att leva med börsens upp och nedgångar.

2 gillningar

@Sailgeek skrev nyss ett intressant inlägg om vikten av Oberoende rådgivare :slight_smile:

1 gillning

Va f-n, är det bara jag som blir nyfiken på hur man har tur och råkar ramla över 21 millar? :slight_smile:

Hade det inte var för utlands grejjen som jag inte alls har koll på så hade jag sagt Lysa. En stor plätt i aktiefonder, en lagom i räntefonder och lite sköna kosing på sparkontot (i några olika banker kanske).

Grattis! Bra ramlat! :slight_smile:

8 gillningar

Första råd : om någon lovar dig 4% i avkastning pro anno efter skatt och inflation ”helt säkert utan någon risk” så skal du springa bort så fort som möjligt! Just nu kan man kanske få en bit över 4% i ränta på korta obligationer, men det er för skatt och inflation.

Andra råd: Vil du flytta ”utomlands” så byter du Skattebeskattnings system över till det land du flyttar till och kapitalbeskattning är helt annorlunda från land till land i EU. Skaffa en skatte rådgivare som kan reglarna för det land som du skall flytta till och för Sverige och dubbelbeskattningsavtalet däremellan.
Jag kan bevittna att bare mellan de nordiske länder finns många fällor.

1 gillning

Kanske någon kan putta mig i rätt riktning också?:joy:

2 gillningar

Du behöver ett upplägg som tar hänsynntill ditt avkastningsmål, skatteaspekten och utlandsflytten. Rekommenderar att du går till Ålandsbanken i sthlm så får du exalt den hjälpen du behöver. Första mötet kostar inget. Dock viktigt att träffa rätt personer ocj inte säljarna el. förvaltarna…oavsett vilken bank el. rådgivningsfirma du använder. Säg till om du vill ha hjälp att koppla ihop er.
Marknaden är full av företag och personer som vill komma åt dina pengar men tyvärr levererar undermåliga resultat el. skapar upplägg som man ångra ett antal år senare.

Köp dig stabila utdelningsaktier. Kommer ge dig en fin månadslön med dom pengarna.

Som andra skriver: Du behöver få koll på beskattningen i det land du avser flytta till. Kanske behövs en separat expert. Man kan dock börja kolla här:

Vad gäller placering så tycker jag att en portfölj uppbyggd av 60 % aktier och 40 % räntor ger dig den trygghet du eftersträvar. Trots din relativt stora förmögenhet skall du dock undvika bankernas dyra kapitalförvaltning om du inte hemskt gärna vill.

Om du idag har 4 miljoner och du vet att det kommer ytterligare 21 snart, hur vore det att redan idag sluta jobba? Testa bo utomlands redan nu en period? Alternativt gå ned i tjänst och förbereda dig mentalt på nästa nivå?

Vilket land har du tänkt flytta till?

Jag rekommenderar en billig global bred indexfond alternativ lysa du är ung och har många år framför så tiden är till din fördel samt ha en buffert på ett högränte sparkonto som du kan ta pengar ifrån. Det är så jag har gjort :hugs:

1 gillning

Hade endå satt en 20 mil i globala indexfonder med låg avgift. 5 mil med sparränta, ev 3 mil med bunden ränta.

Med bara sparkonto nöter inflation på pengarnas värde. På detta sättet har du 5+ år innan du ens behöver titta på dina fonder. Sen säljer du årligen så du har 1-2 miljoner löst.

1 gillning

Om man får fråga, hur ramlade du bara över 25 miljoner?

3 gillningar