Gör jag rätt? Nybörjare som vill ta kontroll över mitt sparande

Hallå där!

Jag har sedan tonåren jobbat heltid och haft turen att bitvis tjänat bra med pengar och kunnat spara en del. Dessvärre har jag aldrig fått några direkta råd och därför först nu, vid 39 års ålder, när jag suttit arbetslös haft tid att sätta mig in i vad spara smart och långsiktigt faktiskt innebär. Min önskan är ju så klart att få ihop till nån typ av FIRE, eller att jag iallafall kommer ha pengar varje månad via avkastning som gör att lön från jobb känns som en bonus snarare än ett måste- Jag gillar ändå mitt jobb i det stora hela.

Jag har sedan detta året börjat spara mer seriöst i fonder och har lite aktier sedan innan, men i övrigt så har det mesta legat på hög. Skulle någon vilja ta sig tiden och ge lite råd hur ni skulle tänka om ni var i min situation med nedan pengar?

Idag har jag min pengar på lite olika ställen,

Avanza totalt ca 600 000kr fördelat på:

• 129 000kr på ett AF konto där jag har diverse aktier. Jag tycker aktier är lite jobbigt faktiskt, har gått back på en del och sen gått plus på andra, men jag känner lite av en inre stress att behöva vaka över dessa. jag har försökt att lägga om mina investeringar i utdelningsaktier som jag bara kan ha sittandes trotts att värde går ner ibland. Idag finns en del i utvecklingsmarknader som jag helst hade velat sälja pga den inre stressen, men pga att jag sitter arbetslös så vågar jag inte röra dem då jag fick lära mig att man inte får köpa och sälja då det räknas som inkomst och man riskerar att få ersättning indragen.
  • 17 000kr på ett ISK konto där jag har aktier. Om jag köper aktier så köper jag dem här nu istället för i AF kontot.
  • 267 000kr på ISK konto med Fonder. Portföljen är fördelad på 40% Avanza global, 12% Handelsbanken Global Småb index, 11%spiltan aktiefond investmentbolag, 10%avanza zero, 10%Swedbank robur access asien, 8% spiltan globalfond, 5% avanza emerging markets, 3% LF global index
  • ca 187 000 kr på ett sparkonto med 1,30% ränta. Här har jag förut sparat på hög men flyttar stegvis över ca 30 000kr varje månad till fonder.
  • ca 50 000kr på ett IPS konto som jag precis flyttat från LF till Avanza. Här tänker jag att jag ska sätta dessa i en global indexfond med låg avgift.

Qred:

Ca 800 000kr sitter här på sparkonton som jag låser på 3 månader i taget, med en varierande ränta mellan 2,4-2,6%.

LF

• Totalt ca 86 000kr på vanliga konton. Hit kommer min lön, jag betalar räkningar m.m. Här tänker jag att det inte finns nå mycket att göra egentligen, här finns pengar ifall djuret blir sjukt, jag behöver nya däck, datorn går sönder eller något i den stilen.
  • ca 170 000kr på ett ISK konto och i en Japanfond som haft ok utveckling.
  • ca 1 500 000kr pensionssparande. Här har jag haft hjälp av LF att placera och måste nog säga att jag med min nya kunskap är väldigt negativt förvånad hur de är placerade. Allt ligger i aktivt förvaltade fonder med hög avgift, mellan 0,6-1,3%, och 5 av 6 fonder är småbolags fonder. Om jag läser det hela rätt så har min utveckling varit -43 000kr sedan jag började spara, vilket är iallafall 10 årsedan.

Lysa

Det här är nytt för mig och här finns idag bara 5000kr. Jag har under tiden jag är arbetslös valt att pausa mina inbetalningar på 5000kr till privat pensionsförsäkring hos LF, och istället valt att ha en automatisk överföring till Lysa.

Egna tankar:

• Min plan är att ta 400 000kr från Qred och sätta in 100 000kr till Lysa och resterande i fonder hos Avanza.
  • Jag har ett flytande sparande per månad som varierar från 10 000-20 000kr per månad. Dessa har hittills satts in i fonder hos Avanza
  • Fonderna som min pension sitter i hos LF behöver ses över, jag har försökt få tag någon på LF som sitter med detta, men hittills utan lycka. Jag är så missnöjd med dem över lag och hade gärna bytt bank helt, men jobbet känns överväldigande med alla autogiron, pensioner m.m
  • Jag har ett bolån på 500 000kr, där jag endast betalar räntan. Jag vet inte om det är smartast att fortsätta såhär eller om jag ska börja betala av. Boende kostnaderna är låga, räntan är ju vad den är, men min tanke är att antingen sälja inom de nästkommande 10 åren eller behålla och hyra ut då jag flyttar ihop med min särbo.

Ser ni något som jag missat, eller om ni hade tänkt på ett annat sätt?

Vet inte om detta är relevant, men jag är för tillfället särbo med eget hus, egen ekonomi och inga barn.

1 gillning

Det som sticker ut för mig är att du är 39 år och trots det planerar att sitta fortsatt med 400k på sparkonto.

1 gillning

Ja, det är en jättebra fråga och ska jag vara helt ärlig så har jag inte ett bra svar. Jag tror främst att det har med hela omställningen att göra, det känns har känts som ett stort steg att gå ifrån att ha i princip allt på ett sparkonto för lite mer än 6 månader sen till att flytta allt till fonder och andra investeringar.

Tankarna har gått lite i att jag räknar med att ungefär 100 000kr kommer gå åt till ett visum inom 1-2 år, och sen ytterligare kanske 100 000kr till flytt till annat land iom min relation. Jag läste någon stans att man inte ska ha pengar man räknar med att använda de närmsta 2-3 åren i fonder, och sen tog jag kanske i lite väl mycket när jag lämnade kvar närmre 200 000kr i buffert.

Har du/ni några andra tankar så säg gärna, jag är som sagt i en omställningsfas och håller på att lära mig samtidigt som jag gör.

Tack! ska kolla närmre på dessa :slight_smile:

Släng in allt på Lysa bara. Det du ska ha om några år kan du ha på sparkonto samt lite buffert.

Byt pensionsfonderna till passiva med låg avgift. Job done.

3 gillningar