Finansiella rådgivare och rådgivning | Lista, tips och saker att tänka på

Jag fick denna fråga från en läsare:

Jag har precis lyssnat på avsnitt 120. Ni nämner där att ni kunde rekommendera ett par finansiella oberoende rådgivare.

Vi har enbart kontakt med banken (Nordea) gällande våra placeringar. Men vi känner oss inte helt bekväma och nöjda med detta utan behöver hjälp från en oberoende rådgivare. Kan ni hjälpa mig utifrån denna informationen med förslag på rådgivare?

Rekommenderar att börja med denna artikel som innehåller lista, tips, frågor att ställa och saker att kolla upp:

Ursprungligt inlägg innan artikeln ovan

Här kommer en sammanställning av de som jag brukar rekommendera och som jag har använt själv eller har haft som gäster på RikaTillsammans. För tydlighetens skull och undvikande av missförstånd:

• Jag har en relation med flera av dem och har anlitat dem själv eller haft dem som gäster på RT eller Patreon.

• Om du kontaktar dem, kan det utgå en ersättning för kontaktförmedlingen (tänk sponsrad länk). Jag har dock inte fått någon ersättning för att de är med på denna lista.

Jag rekommenderar även att läsa, lyssna eller titta på följande avsnitt som ger flera tips, rekommendationer och checklistor att använda när du träffar en finansiell rådgivare.

Om du inte vill använda någon av nedan, kolla gärna upp din rådgivare i något av följande databaser:

Det kan hända att de inte är med, och det kan vara korrekt, men då är det en fråga som du ska ställa till dem.

Finansiell rådgivare: Ricard Nylund, RICap AB

För dig som är ny till sparande, vill få koll på ditt ekonomiska nuläget och ha någon att bolla med så rekommenderar jag @RicardNylund här i forumet. Han har jobbat länge i finansbranschen och Ricap är hans eget företag.

Jag använder honom själv för att bolla personliga frågor, han har räddat mig från några dumma misstag och vi har inte alltid samma åsikt - precis det som jag önskar från en duktig rådgivare. Många i RT-communityn känner till honom då han har hjälpt oss i några av våra gemensamma projekt.

Jag vet att Ricard är mycket uppskattat, inte minst för de kortare små jobben där det gäller att få någon att bolla med. Det andra som jag uppskattar med Ricard är att han är väldigt värderingsstyrd kring vad som är rätt och fel.

En fin kommentar från en läsare som var i kontakt med @RicardNylund:

Ricard är ju kanon och genast kändes försäkringsdelarna mycket bättre som egenföretagare med sjukhistorik. Han gjorde allting så mycket enklare och avdramatiserade min situation. Jag trodde det skulle vara så mycket värre!

Avsnitt som Ricard har med i på RikaTillsammans:

Finansiell rådgivare: Henrik Tell, Effektiv Förmögenhetsförvaltning AB

För dig som har större belopp eller en mer komplex ekonomisk situation så rekommenderar jag att också ta kontakt med Henrik Tell här i forumet. Han har varit med i flera avsnitt, konsultat åt LYSA och jobbat i finansbranschen hela sitt liv. Behöver jag säga att han också är teknisk fysiker? :slight_smile:

Avsnitt som @HenrikTell har varit med i på RikaTillsammans.

Jag vet att han är mycket uppskattad av dem som har anlitat honom.

Finansiell rådgivare: Per Palmström och hans kollegor på Evida AB

För dig som har ett kapital över fem miljoner och/eller lever utomlands kan jag rekommendera family office kontoret Evida. Per är utbildad jurist, med bakgrund från Mannhaimer Swartling, PWC och KPMG, men sedan 10 år tillbaka medgrundare till Evida.

Avsnitt som @EvidaPer har varit med i på Rikatillsammans:

Pensionsspecialiast: Monica, Pensionsguiden AB

Om du har frågor kring Pension så finns det få personer som jag kan rekommendera som är bättre än Monica Sjödin (@Monica) som driver Pensionsguiden. Hon erbjuder bland annat pensionsgenomgång, planering vid uttag och pensionscoachning.

E-post: kontakt@pensionsguiden.nu
Hemsida: https://www.pensionsguiden.nu/

Avsnitt som @Monica har varit med i:

Emotionella sidan av pengar: Moa Diseborn, Molodi AB

@MoaD även riktigt duktig på att hjälpa par att synka syn på och förhållande till sin ekonomi. Moa tar dock få klienter per år och uppfattas av många som dyr, men det beror på att hon är bäst (enligt mig) och tar internationell taxa då hon jobbar mycket utomlands med s.k. ultra high-networth individuals.

Moa har varit med många gånger i bloggen, nedan följer några av mina favoritavsnitt:

6 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vid vilket läge är det rent krasst “värt” att betala för finansiell rådgivning?

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Erfarenhet av Coeli Private Banking

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tips på revisor i Skåne

Är https://www.koen.se/ inte längre verksamma? Eller har de lagt ner med anledning av att Anders Kollberg (@Kollis) har tyvärr lämnat oss :disappointed_relieved:?

Vet att RikaTillsammans har rekommenderat bolaget tidigare.

Har tyvärr ingen kontakt med dem längre, så vågar inte rekommendera eller säga något tyvärr.

1 gillning

@France här har du tråden med de rådgivare som Jan och forumet brukar rekomendera.

1 gillning

Toppen, tack!

1 gillning

Är denna lista fortfarande aktuell? Med tanke på att den skrevs 2019? Min mamma bad mig nämligen ta fram några namn på bra, självständiga finansiella rådgivare att prata pension med. Har ni några andra tips annars? :slight_smile:

2 gillningar

Hej.

Jag tror att Småspararguidens rekommendationer är hyfsat aktuella. Listan nämndes i deras podd nyligen.

Henrik vill ha några procent i avgift per år. Det blir mycket pengar, inte minst på större belopp. Om nu en billig bred globalfond är rätta visan låter det dumt att slänga några procent i avgift. Vad har Henrik tillfört dig, @janbolmeson ? Har det rört sig om annat än placeringsråd?

1 gillning

Så här skrev @janbolmeson redan för 5 år sedan:

2 gillningar

Dock finns rådgivare (idag) som rekommenderas i RTs lista över oberoende rådgivare som tar betalt i %. Så kolla alltid villkoren innan avtal skrivs.

På fem år har jag ändå ändrat lite åsikt. Lite äldre lite klokare. :slight_smile:

Här är den senaste och mest aktuella infon:

Citat:

Är det värt att betala 0.5 – 1.0% för finansiell rådgivning?

Precis som i diskussionen ”Fondrobot vs enskild indexfond” så blir svaret: det beror på.

Jag upplever att en hel del av dem jag träffar som tycker att de inte behöver finansiell rådgivning borde betala för det – i alla fall om de ska ha bäst odds för en god avkastning. Notera att i princip ingen behöver en finansiell rådgivare för att välja bra fonder, de bästa fonderna hittar du i denna listan. Flera av dem återkommer i rådgivarna ovans portföljer.

Det man behöver en finansiell rådgivare är att för se sina blinda fläckar. Jag ser tyvärr att många ska spara 0.5% på att inte ha en rådgivare men sedan gör de beteendemisstag som i snitt kostar 1.0% eller till och med mer (t.ex. för fel totalrisk, mentala fällor, FOMO etc). Flera undersökningar pekar på att värdet med en finansiell rådgivare ligger på uppemot 3.0%:

Fördelarna handlar om allt från minskad ekonomisk stress till sparad tid (Vanguard 2025) till minskad ekonomisk oro (Fidelity 2019). Jag upplever att jag har många anekdotiska exempel som går i linje med ovan. Inte minst att de hjälper till med en mycket mer systematisk approach såsom att börja i rätt ände med; ”Vad vill du i livet och vad är ett rikt liv för dig?” och därefter lägga en ekonomisk plan i linje med det.

Upplever också att många av dem jag rekommenderat till rådgivarna ovan, vågar göra livet rikare. Flera har t.ex. fått läxa om att sluta spara och börja med ett ”omvänt månadssparande”. Att faktiskt använda sina pengar för att göra livet rikare, att ta tag i saker som samtal med barnen och så vidare.

Så för att försöka sammanfatta:

• Värt att betala 0.5 – 1.0% för att få fondtips? Nej och absolut inte för aktiv förvaltning.
  • Värt att betala för att undvika misstag, framförallt i beteende och sina blinda fläckar? Ja.

En mellanväg brukar vara att betala per timme eller uppdrag. Vissa rådgivare gör det ibland, men räkna med att det kostar mellan 5.000 – 25.000 kr eller mer. De som gör det billigare har sällan tillstånd. Lite beroende på så kan det också vara värt det. Framförallt måste man sätta det i relation till sin totala förmögenhet.

Alla tre på min lista har det som default affärsmodell. Ibland gör de avsteg och tar betalt per timme.

Mig veterligen finns det ingen annan i Sverige - som har rätt tillstånd och licenser för att bedriva finansiell rådgivning - som jobbar per timme eller en kostnad under 10.000 kr.

2 gillningar

Oups, det visste jag inte :sweat_smile: Trodde de startade med timmar och sedan om man gick vidare och lät dem förvalta att det blev procent

2 gillningar

Men rätt stor skillnad mellan 10 000kr och 1-1.5% i årlig avgift.

Men tycker man % avgift är ok, så får man såklart välja det. Men jag personligen tycker det är fullt rimligt att betala för en avgift per timme. (Som du tyckte förr.)

De flesta andra yrkesgrupper tar ut en avgift per timme, som tur är. Skulle bli dyrt hos frissan och tandläkaren annars. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Jag brukar iofs låta frisören ta en stor procent av mitt hår.

1 gillning

Hoppas på pris per minut! Det är ofta fort fixat med en trimmer.

Ska själv på elevklippning nästa vecka, 100kr per timme. :blush::woman_getting_haircut:

1 gillning

Jag tycker det fortfarande, men jag har också pratat med alla tre och de har berättat om problematiken med det. Det vill säga att

Kombinationen:

Upprätthålla tillstånd och göra rådgivning by the book + billigt.

Går inte ihop som affärsmodell i Sverige. Det är för stora krav på dokumentation (varje rådgivningsmöte kräver flera timmars dokumentation och ansvarsförsäkringarna och deras krav ställer också till det.

Därför blir följden de facto:

1. De som har en enkel ekonomi med lite pengar (under någon miljon) brukar de skicka hem med att titta på mina avsnitt eller avsnittet som de är med i - eftersom det inte är motiverat med finansiell rådgivning. Det vill säga att de tackar nej till dem som klienter.

2. De som har mycket pengar och behöver rådgivning har ofta en så komplex situation att det kostar många 10.000 kr och de har ofta tjänat sina pengar genom arv / företags exit vilket ofta leder till insikten att “jag är inte bäst på detta” jag borde anlita en rådgivare som gör det åt mig.

Som sagt detta är bara en variant på “fondrobot” vs “enskild indexfond” som jag inte är så sugen på att upprepa. Lite enligt:

Ser du inte värdet? Nej, då är det inte något för dig.

Jag upplever att dock att en ganska stor del av dem som hamnar i “Ser inte värdet” lite lurar sig själva för att man ser inte sina blinda fläckar - för att de är blinda per definition. Men, det gäller själklart inte dig kära läsare med en perfekt portfölj, risknivå och utan beteendemisstag. Det gäller andra. :face_blowing_a_kiss:

Och nej, jag gör detta inte för att jag har samarbete med dem.