Välkommen hit ![]()
-
Först måste bouppteckning göras och därefter arvskiftet först därefter tillfaller pengar och saker i så fall dig. Man bör inte flytta grejer från boet annat än det år för att skydda föremålen. Kanske mest en teknikalitet eftersom du är ensam arvtagare. Sen vet man ju aldrig förrän efteråt om det verkligen är så. Hänt förr att det dykt upp barn på bygden. Tipset är att ta hjälp av jurist för att få detta att fungera smidigt om du inte orkar dra i alla grejer själv och sätta dig in i allt. Det finns ju pengar att ta av.
-
Om du inte har någon större erfarenhet av att investera så tycker jag absolut du kan ta hjälp av oberoende rådgivare. Se lista i tråden nedan. Titta gärna på avsnittet i länken längst ner.
-
Min erfarenhet efter lite för många dödsbo är att det inte blir lättare att gå igenom alla sakerna bara för att man drar ut på det, kanske ännu mindre med en hyresgäst i huset som man kanske inte vill störa i tid och otid. Mitt tips är att gå igenom grejerna metodiskt och fokuserat, kanske t.o.m. lite kallhamrat för att inte belamra dig själv med för många saker och fastna i för många behålla eller slänga/sälja val (som kan göra en tokig). Därefter ta in en auktionsfirma som kan hjälpa till att sortera ut värdefulla föremål som sedan säljs på auktion mot provision. Därefter att anlita en dödsbofirma som köper resten av grejerna och forslat bort det.
-
Det finns väl ingenting som säger att du får bättre betalt för huset om ett år. Bestämmer du dig för att behålla och hyra ut så kanske du ska se det på längre tid i så fall, som en bisyssla att tjäna pengar på och kanske i framtiden avyttra när du tröttnat på det
Så mitt grundtips är att ta hjälp av proffs (speciellt eftersom du är själv i detta) och använd KISS principen (keep it simple, stupid). Lycka till ![]()
![]()