Hur ska jag göra i situation med dödsbo och fastigheter

Hej, min situation är som följande. Min mor avled för några år sedan. Min far var vid tillfället gift med min mor. Han är fattigpensionär och jag var gigjobbare så vi har inte haft någon vidare ekonomi, min mor lämnade 2 fastigheter efter sig. Båda har renoveringsbehov, således valde vi att inte avveckla dödsboet vid tillfället utan bara låta dödsboet leva vidare. På grund av det ekonomiska läget så har vi börjat titta på att sälja av fastigheterna. Jag fick ett bud från en mäklare på en av fastigheterna där det med försäljningskostnader och lösande av lån precis skulle gå jämt upp. Den andra fastigheten är också i ett skick där några hundratusen i renoveringskostnader skulle göra att värdet går upp ett antal miljoner. Således undrar jag vad som är rationellt att göra just nu.

Den ena fastigheten har ett lån på omkring 450.000:-. Den andra har ett lån på 920.000:-.
Som jag ser det har vi ett par alternativ, det enklaste som också lämnar massor av pengar på bordet är att vi dödsbodelägare avsäger oss allting och att bankerna får ta husen. Detta leder till att vi blir skuldfria, och att problemen är ur värden. Nackdelen är att då blir min far hemlös och det är tveksamt om han kan hitta ett lika billigt boende igen.

Det andra alternativet är som jag ser det att acceptera skambudet på den ena fastigheten, betala lånen och försöka rädda det som går att rädda i den andra fastigheten. Jag ska skriva på ett kontrakt om en fast tjänst i juli och bör således kunna ta över bolånet

Det tredje alternativet som jag ser det är att sätta den ena fastigheten till uthyrning, det är inget problem att hitta hyresgäster.

Det sista jag funderade lite på är att min far tar ett hypotekslån för att lösa ut och renovera den ena fastigheten, således att vi gör ett partiellt arvskifte. Då går det att få loss pengar till en renovering.

Det här är tankar som ger mig magont varje dag. Att behöva avstå från ett ganska rejält arv.

Detta låter osannolikt.
Om så var fallet skulle fler se möjligheten och priset innan renovering gå upp.

2 gillningar

Om det inte är ett problem att hitta hyresgäster till en av fastigheterna är det väl det helt uppenbara stället att börja på? Då får ni in pengar som kan täcka löpande kostnader och bekosta renoveringar, vilket i sin tur höjer värdet

1 gillning

Du har nog rätt, det är rätt osannolikt att det skulle existera sådana arbitrage.
Det är nog bara jag som är stressad och inte tänker rationellt.
Som situationen ser ut just nu så ser det ut som att jag kan bli tvungen att avstå arv för att fastigheterna är så slitna.

1 gillning

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Det är ju arvet du ser i slitaget. Gör vad som är bäst för din far. Är du ensam arvtagare får du det han lämnar, tids nog.

1 gillning

Jag känner att han är 70+, inte intresserad av trädgårdsskötsel eller att sitta i ett uterum så han skulle må mycket bättre i en hyrestvå där han får pengar över till att faktiskt leva. Allt krångel med fastigheter och hus har mer och mer fått mig att känna att jag tar en hyresrätt vilken dag som helst. Allting är någon annans problem.

2 gillningar

Jag har svårt att se logiken i att det är renoveringsbehovet som ligger till grund för att inte göra arvsskifte och stänga ned dödsboet.
Äger dödsboet fastigheterna och lånen till 100% ?
Betalar dödsboet räntorna ?
Kan dödsboet dra nytta av ränteavdragen ?

Dödboet äger fastigheterna och betalar räntorna ja.

Har dödsboet tillräckliga kapitalintäkter för att kunna göra ränteavdrag ?

Nej, tyvärr inte.

OK, din far bor i den ena fastigheten och den andra står tom om jag förstår det hela rätt.
Det finns till skillnad från bouppteckning ingen lag som reglerar hur lång tid det får gå innan arvskifte så i princip går det att låta dödsboet fortsätta vara kvar så länge det kan betala räntor och skatter.

Jag tycker att ni bör utgå från hur din far vill lösa sin boendesituation.
När det är avklarat kan ni se över nästa steg.

Problemet är att jag hjälper min far med utgifterna och min ekonomi klarar snart inte fler ansträngningar. Jag har fått reda på att den ena fastigheten kan ta väldigt lång tid att sälja, så det är därför jag börjar titta på att bara avsluta dödsboet och dra. Det hade varit en sak om det var en ekonomisk ljusning på gång där jag hade haft ett bättre betalt arbete på gång om några månader, men just nu ser det ut som att den här ekonomiska vargavintern kommer att hålla på ett bra tag till.

[quote=“A_Ason, post:1, topic:82647”]
Jag fick ett bud från en mäklare på en av fastigheterna[/quote]

Bara så jag förstår det. Du fick ett bud från en spekulat som mäklaren förmedlade eller en slags ”muntlig värdering” vad huset är värt? Är det en värdering är det en bedömning. Kan i så fall vara värt kolla vad fler mäklare anser.

Har du därrmot fått ett ”bud” som mäklaren själv är beredd betala/köpa fastigheten för ska du dra öronen åt dig. Har för mig att det till och med är förbjudet att mäklaren (i rollen som mäklare-klient) köper en fastighet som de erbjuds att förmedla.

2 gillningar

Ett steg skulle kunne vara att prata med lite mäklare i regionen med bra betyg på hittamäklare.se tala med några om er situation och hitta nån som är fine med att lägga dom som kommande försäljningar. Man kan då få en fingervisning om intresse och pris. Går till o med läggs dom skarp försäljning, hålla visningar etc. Kanske får ni bud som är brs nog att det blir ett lätt beslut att sälja.
Mitt inspel är alltså att man kan pröva marknaden mer eller mindre skarpt utan att behöva skriva på säljpapper. Om ni känner att det är ett skambud ni fått ska ni ju inte ta det i stress.

Jobbar ni inte fulltid kanske ni gemensamt kan dela på bördan att rodda hyresgäst, avtal mm

Hur mycket betalar din far i hyra till dödsboet idag?

Med tanke på att han är fattigpensionär så skulle han kunna få ca 6.000 kr per månad i bostadstillägg om han fick ett vettigt hyreskontrakt från dödsboet.
Förutsättningar är att han saknar större tillgångar och inte hyr alltför många kvadratmeter och verkligen har en minimalt låg pension.

1 gillning