En närstående gick nyligen bort och jag står som ensam arvinge. Arvet består i, grovt, av ungefär 2-3 miljoner i värdepapper (varav en mycket liten del aktier) samt en fastighet värd uppskattningsvis 5-6 miljoner (varav lån 1.6). Min fråga är vad jag ska göra nu?
Det finns en emotionell sida av arvet, där det är väldigt jobbigt att på kort tid tömma huset och sälja det. Min tanke har därför varit att tömma det på saker jag är rädd om och sen hyra ut det (veckovis i sommar, då det ligger attraktivt och borde kunna ge ut ung 20-30000 i veckan - till hösten/vår mer långsiktigt). Det finns gott om förvaring exempelvis på vind som en ev hyresgäst inte kommer åt men som är tungt att jobba sig igenom. Om dryga året, när jag haft möjlighet att röja och marknaden kanske ser lite ljusare ut, planerar jag att sälja huset. Jag kan lösa lånet men om det är möjligt att behålla det i dödsboet så slipper jag teckna nytt lån och kan därmed ligga kvar på 1.5% bunden ränta - hur länge dödsboet kan finnas kvar med enskild arvinge behöver i så fall kollas upp. Det verkar för mig vara en bättre lösning än att använda pengarna från värdepapper och lösa lånet. Är jag fel ute?
Är det något uppenbart jag missat? Bör jag i det här läget ta kontakt med rådgivare? För mig handlar det här om ganska mycket pengar men rådgivare kanske främst är för betydligt större belopp.
Jag skulle lösa lånet. Du har ändå kvar ganska mycket i värdepapper. Har du ingen låneränta som tickar behöver du inte känna någon stress med att sälja och du kan i lugn och ro fundera på vad du ska göra med fastigheten.
Beroende på hur huset ser ut och om värdet ligger på plats eller standard, så finns det ju risker med att hyra ut veckovis - att huset slits mycket, städning mellan osv som ev kan leda till värdeminskning
Du kan inte göra som du vill med lån och tillgångar i ett dödsbo. Innan arvsskiftet kan ske, det vill säga när du får ut ditt arv, så ska en bouppteckning göras. Bouppteckningen registreras av skattemyndigheten. Om det finns en skuld kopplad till fastigheten ska skulden lösas genom att tillgångar säljs.
Ta hjälp av en jurist eller begravningsbyrå så att du vet vad du har rätt till innan du börjar planera.
Först måste bouppteckning göras och därefter arvskiftet först därefter tillfaller pengar och saker i så fall dig. Man bör inte flytta grejer från boet annat än det år för att skydda föremålen. Kanske mest en teknikalitet eftersom du är ensam arvtagare. Sen vet man ju aldrig förrän efteråt om det verkligen är så. Hänt förr att det dykt upp barn på bygden. Tipset är att ta hjälp av jurist för att få detta att fungera smidigt om du inte orkar dra i alla grejer själv och sätta dig in i allt. Det finns ju pengar att ta av.
Om du inte har någon större erfarenhet av att investera så tycker jag absolut du kan ta hjälp av oberoende rådgivare. Se lista i tråden nedan. Titta gärna på avsnittet i länken längst ner.
Min erfarenhet efter lite för många dödsbo är att det inte blir lättare att gå igenom alla sakerna bara för att man drar ut på det, kanske ännu mindre med en hyresgäst i huset som man kanske inte vill störa i tid och otid. Mitt tips är att gå igenom grejerna metodiskt och fokuserat, kanske t.o.m. lite kallhamrat för att inte belamra dig själv med för många saker och fastna i för många behålla eller slänga/sälja val (som kan göra en tokig). Därefter ta in en auktionsfirma som kan hjälpa till att sortera ut värdefulla föremål som sedan säljs på auktion mot provision. Därefter att anlita en dödsbofirma som köper resten av grejerna och forslat bort det.
Det finns väl ingenting som säger att du får bättre betalt för huset om ett år. Bestämmer du dig för att behålla och hyra ut så kanske du ska se det på längre tid i så fall, som en bisyssla att tjäna pengar på och kanske i framtiden avyttra när du tröttnat på det
Så mitt grundtips är att ta hjälp av proffs (speciellt eftersom du är själv i detta) och använd KISS principen (keep it simple, stupid). Lycka till
Tack för svar. Bouppteckningen har jag koll på, det här handlar om efter att bouppteckningen är registrerad. Enligt banken kan skulden ligga kvar på dödsboet så länge dödsboet finns, om det är den skulden du menade behöver lösas?
Jo, bouppteckningen har jag koll på (klar och inskickad, inte behandlad än) det här handlar om vad som gäller efter bouppteckningen. Håller helt med för övrigt, ingenting rörs eller avyttras innan bouppteckning är klar.
Bra länkar, ska kolla där!
Nej, det är kanske så. Jag hade väl främst tänkt gå igenom de saker som har högt emotionellt värde i närtid och sedan avvakta för att ta hand om resten, men som du säger blir det kanske inte lättare om ett tag. Jag får fundera ett varv till.
Nej, absolut inte. Min bild har väl mer varit att det är en rätt trög marknad nu och förhoppningen är att det på något års sikt skulle kunna bli bättre. Men visst, finns kanske inget som säger.
Enligt banken kan skulden ligga kvar på dödsboet så länge dödsboet finns, om det är den skulden du menade behöver lösas?
Ja det var det jag menade. Men då menar antagligen banken så länge dödsboet inte är skiftat, dvs så länge arvsskiftet inte har gjorts. Tekniskt sett är inte pengarna eller huset dina innan dess. Men som sagt, bäst att ta råd av en jurist!