Får en släkting hålla i arvet?

Min man och hans syskon väntar på ett arv efter sin farfar som gick bort förra sommaren. De fick en del av pengarna vid årsskiftet ungefär, men pengarna för huset som såldes i december har de inte fått än. När min man senast pratade med sin farbror, som skött bouppteckningen, sa denne att han väntat med att betala ut pengarna ifall att det skulle behövas betalas mer skatt än han räknat med. Han verkar dock ha satt undan pengar till skatten redan direkt vid försäljningen, så om vi förstått det rätt ligger nu resten på ett nollräntekonto. När min mans bror hörde av sig och undrade om samma sak fick han svaret att farbrodern ändå skulle betala ut pengarna ”senare i veckan”, vilket inte skett.

Som ni kan tänka er börjar syskonen tröttna på detta. Får farbrodern verkligen hålla i arvet på det här sättet eller finns det något vi kan göra?

Vi behöver nog veta mer för att kunna svara. Är farbrodern utsedd till bouppteckningsman? Normalt sköts dödsboet gemensamt av arvtagarna och då bör beslut fattas gemensamt av dessa.

För den som hanterar dödsboet är det viktigt att sätta av pengar för skatt som betalas nästa år. Om arvet betalas ut före dess så kan det bli komplicerat att återkräva pengar för skatten. En lösning som ni kan föreslå är att skiftet görs i två steg. Ett första steg nu där man avsätter pengar för skatten, kanske med viss marginal om det är osäkert. Sedan gör man ett andra steg nästa år när deklaration är godkänd och slutlig skatt ör betald.

Rättning. Om fastigheten såldes i december så sker den på årets deklaration. Det innebär att om allt är avslutat i övrigt så kan hela arvet fördelas när deklarationen är godkänd och skatten betald. Om det är nära i tiden så kanske farbrodern bedömer att det är enklare att ta allt på en gång. Min egen erfarenhet är att bankerna är rätt krångliga med arvskiften så om möjligt vill na nog inte göra det två gånger på kort tid. Hanteringen hos banken tar oftast lång tid, vanligtvis några månader från det att komplett underlag lämnas in.