Om vi säger att den avlidne hade en massa olika bankkonton etc, är det då viktigt att kontakta alla dessa banker då så att alla konton avslutas helt då? T.ex. om arvet delats ut etc. men på några konton kanske det ligger kvar enbart 0,54 kr eller dylikt.
Kan änkan som ärvt pengarna få några problem då med skatter eller andra saker?
Det var inga fastigheter med i arvet utan bara pengar i bankkonto, fonder etc. Bouppteckningen är redan inskickad, godkänd och klar sedan några år tillbaks. Undrar bara om det är något problem med att det finns konton som är fortsatt aktiva från den avlidne, mer än att man ev kan få post.
Normalt sett så flyttar dödsboet (den ansvarige) alla medel från de olika kontona och samlar allt på ett konto och därifrån görs sedan arvskiftet. Därefter kontaktar man bankerna för att stänga konton - krävs då att man skickar in godkänt dödsbo, arvsskifteshandling för att banken ska göra det.
Såklart kan det uppstå som i detta fallet att det är några ören kvar kanske pga upplupen ränta som utbetalats efter att kontot tömdes.
Då får man hitta en lösning med banken var de korvörena ska ta vägen och få kontot stängt. Bankerna är säkert vana vid att sådant uppstår och har någon procedur för det.
Problem och problem. Risken finns att banken skickar uppgifter för kommande deklarationer till Skatteverket. Risken finns väl då att SKV förväntar sig någon form av deklaration.
Nu verkar ju inte detta ha hänt eftersom dödsboet klarades upp för några/flera år sedan.
Personligen hade jag nog ändå tagit tag i det och försökt få kontona stängda. Kanske mest så de inte kapas på något sätt eller att det uppstår något annat problem med bankerna i framtiden.
Man behöver väl inte deklarera för dödsboet om det bara är några ören kvar?
Om det rent hypotetiskt skulle vara några avgifter som någon bank har som tickar på för dödsboet, blir änkan då skyldig att betala detta även om bouppteckningen är klar sedan flera år tillbaka?
Man behöver deklarera för ev. inkomster, t.ex. räntor.
När min far gick bort missade jag och mina syskon att avsluta ett konto. Det visade sig vara ett sparkonto som gav några kronor i ränta, och dödsboets deklaration dök såklart upp och fick fyllas i/lämnas in.
Det är väl det som gör att inget har hänt ännu. Bankerna rapporterar väl (?) inte hur små belopp som helst.
Lite konstigt att bankerna inte självmant hört av sig. Konton spärras ju så fort de får besked från Folkbokföringen att en person avlidit.
Personligen hade jag tagit tag i det och stängt kontona så det inte ens kan dyka upp något i framtiden.
Ring bankerna och förklara situationen för att se vad som behöver göras för att stänga dem. Så hade i alla fall jag gjort.
Måste ju hända styp i kvarten så inget drama, bara att fixa det så att säga.
Det här är några år sen och jag kommer inte ihåg summorna. Skatten drogs av banken, de lämnade kontrolluppgift till SKV och då dödsboet haft en inkomst så ska den deklareras.
Vänd på resonemanget - vad är problemet med att avsluta dödsboet nu? Lite admin visst men tänk i nästa steg, när någon får ärva ett par ören på ett konto i ett dödsbo som inte är avslutat. Tack för den, liksom.
Det är faktiskt helt sjukt, man får ställa samman alla de saldo- och räntebesked bankerna skickar ut efter dödsfallet registrerats och sedan hålla reda på vilka konton/engagemang man skiftat.
Fun fact; jag hittade ett engagemang hos en av mina föräldrar något år efter denna gått bort genom att ett norskt fondbolag hörde av sig för att uppdatera kundkännedomen. Jag kostade på mig att vara lite sträv i kommunikationen med dem, då de så påtagligt brast i sin kundkännedom… Så då fick det bli en tilläggsbouppteckning och bla bla kopia av körkort etc.
Ja, det är jobbigt att behöva göra. Jag har svårt att se att arvtagare/änkan ska kunna bli betalningsskyldig för att någon avgift i en bank tickar på eller att det är några ören kvar på några konton.
Swedbank skickar ett saldobesked per post var 3e månad på 0,00 kr till maken, avliden sedan 7 år. Jag har varit där minst 2 ggr och avslutat kontot, och ringt otaliga gånger men det verkar lönlöst.
Men det verkar iaf inte drabba mig på något sätt! Man får se det positivt!
Nu var det så länge sen så jag minns inte vad som undertecknades. Jag vet att jag, på förfrågan från Swedbank, hade med mig något slags intyg med speciellt namn, där det intygades att han var död…
Här är det check på Dödsfallsintyg, bouppteckning och arvskifte - inte funkat ändå. Numer ler jag lite när brevet kommer och tänker att maken nog gör detsamma i sin himmel