Preppa sin egen bortgång? Info till efterlevande

Hej!

Har börjat fila på instruktioner till min fru (skrev först felaktigt sambo) utifall att jag oväntat går bort. Hittills har jag listat de tjänster vi har tillgångar på och sparat inloggningsuppgifter i sambons webbläsare. Dessutom har hon access till en extra-device där mitt bank-id finns.

Funderar även på att ha en “dödspartner” som har extra koll på vår familjesituation och kan hjälpa till vid en eventuell bortgång.

Målbilden är att det ska vara enkelt att hämta hem tillgångar från olika tjänster och att det finns en bra överblick samt att minimera krångel. Går för närvarande igenom en ny “antifragile”-fas och försöker täppa till de sårbarheter som kan uppstå i lite dystrare scenarion.

Hur gör och tänker ni?

PS. Jag mår jättebra och är lyckligt lottad på många plan. Detta är bara en praktisk fundering och frågan är inte rotad i en tuff situation :blush:

8 gillningar

Hoppsan, detta lät mörkt. Mår du bra kompis?

Inget särskilt förutom livförsäkring och kapitalförsäkring med sambon som förmånstagare

1 gillning

Jag kan ha tvärfel här men …
När du dör får din sambo inte röra dina tillgångar innan bouppteckning och arvskifte är klart.
Om din sambo ärver allt finns inget behov av dina inlogg och bank-id.
Börja med att skriva testamente.

6 gillningar

Jag tror din bankid kommer att slutta fungera inom en vecka när du går bort.

3 gillningar

Jag mår jättebra och inser att jag får komplettera ursprungsfrågan med det. Insåg nu hur mörkt det lät.

Tack för att du delar ditt upplägg =)

4 gillningar

Det enda jag gjort är att skriva testamente och andra viktiga papper. Sedan betalat förvaring så de ska dyka upp inom 30 dagar efter jag gått bort. Dessutom informerat berörda parter (3 pers) lite vad som står så de inte blir förvånade. Men 2 som inte ärver kan bli förvånade, men det beror på deras eget agerande.

Dessutom har jag sagt till de berörda att de kan skänka min kropp till forskning eller någon som behöver något från den och att jag anmält mig för organdonation.

1 gillning

Insåg att jag skrev sambo av gammal vana, men nu har hon levlat till fru vilket har en står påverkan på upplägget.

Min fru och jag delar på allt så hon bör rimligtvis äga allting. Ett frågetecken har varit kring hur det hanteras praktiskt.

Gällande att inte röra tillgångar vid bortgång - gäller det även när man är gift?

Jag använder Vita arkivet och har skrivit testamente. Försöker komma ihåg att gå in där en gång om året och uppdatera (det borde jag lägga in i kalendern).
Har satt in sonen som “dödskontakt” (kommer inte håg det rätta namnet) på Facebook så han kan styra mina konton.

Min mor gjorde en egen “dödspärm” där hon sammanställde allt inkl. hur begravningen skulle gå till samt var alla tillgångar finns. Jag har tagit efter det fast då i form av Vita arkivet. Sonen vet att det finns och han är angiven som mottagare av det. Fonus Vita Arkivet - Logga in

4 gillningar

Ja, bouppteckning och arvskifte måste bli klart först.
Sedan kan banken hjälpa till med att få löpande räkningar betalda såsom el, vatten, hyra etc.

2 gillningar

har också funderat på detta och då är jag ändå under 30 år samt utan fru o barn.
Men jag har ett syskon jag älskar väldigt mycket som är som halva mig och jag vill ju självklart då att hen ska få ärva mig om jag skulle dö först men skulle vara roligt att syskonet får veta hur man investerat genom alla år och ens egna tankar kring hur man förvaltat kapitalet så man kanske kan föra vidare lite kunskap.

1 gillning

Inte fel alls. Vi har allt sparat allt på ett ställe så den andre har full översikt. Vis av erfarenhet av alldeles för många dödsfall i familjen.

Sen är det ju så att tillgångar låses under en rätt lång tid tills bouppteckning är klar (går snabbare med en bra översikt men räkna med ett antal månader).

Därför kan det också vara bra att se till att båda har buffert/likviditet på respektive konto så man klarar perioden tills ekonomin år utredd.

Mörkt? Njäe, mer en realitet :slight_smile:

5 gillningar

Jag som enda dotter har haft fullmakt till mina åldriga föräldrars konto i HB och skötte all deras ekonomi den sista tiden.

Ungefär 5 arbetsdagar efter deras respektive bortgång/dödsanmälan upphörde dessa konton att vara åtkomliga för mig.

3 gillningar

Jag har avtal med Tomorrow Biostasis om kryobevaring i Schweiz och har därför försett min närmaste familj med deras journummer, samt instruerat dem att ringa så tidigt som möjligt, medan jag förhoppningsvis fortfarande lever.

I övrigt har jag inte gjort något speciellt annat än att skriva ett testamente där jag uttrycker min önskan att bli kryobevarad. Jag har tankar om att eventuellt bilda en eller flera allmännyttiga stiftelser, men än så länge har jag inte tillräckligt kapital.

1 gillning
2 gillningar

Det lär väl bli ett jäkla liv om din fru rör något efter din bortgång innan allt klaras upp, och när hon väl får grönt ljus att göra så behöver hon ju inte ditt bankid.

Fick lite rysningar av att spara lösenord i webbläsaren för att dom inte ska försvinna. Skaffa en lösenordshanterare, typ Bitwarden.

4 gillningar

Se till att din fru har medel hon når i sitt namn under ett gäng månader. Detta ska täcka allt, inkl räntor etc.

Vanligt testamente och normal lagstiftning kickar in när du avlider. Att ge henne tillgång till konton och spara lösen riskerar att sätta henne i en väldigt jobbig situation om hon blir “tvungen” att röra pengarna.

4 gillningar

Tusen tack för alla bra inspel! Ska baka in denna feedback i ett nytt upplägg när jag smält detta. I’ll be back :sunglasses:

4 gillningar

Hur fungerar det om man har helt gemensam ekonomi? Många säger att alla konton de har är gemensamma men betyder det verkligen att kontona är bådas eller betyder det bara att man har tillgång till varandras konton?

Om kontona verkligen är gemensamma blir de då spärrade när den ena dör?

Ja och ja, är min förståelse av tingens tillstånd.

Då känns gemensam ekonomi som väldigt jobbigt, speciellt då i sorgen.

För att krångla till det ytterligare, blir även individuella konton spärrade med tanke på eventuella arvingar till den avlidna?