Nu kom den dagen då läkarna sa: vi kan inte göra mer åt din mammas sjukdom och nu kommer hon att få palliativ vård och hon förväntas inte leva mycket längre. Det är fruktansvärt ledsamt.
Mamma är en fattigpensionär som får ut totalt ca 12.000 i månaden i pension, och de senaste åren har det gått back, för sjukvård, läkemedel, sjuktransporter, hemtjänst och rörliga och fasta utgifter kostar mer än hon får in i pension varje månad, trots att hon lever extremt sparsamt och med låg hyra.
Eftersom hon har varit en duktig småsparare hela livet har hon kunnat sälja av lite fonder då och då nu, för att täcka att pensionen inte räcker. Hon får inget bostadstillägg (“bostadsbidrag”) pga att hon äger fonder och hon har inga andra bidrag.
Den sista tiden i livet kommer bli minst lika kostsam för henne, för hon kommer troligen få “dubbla hyror” och bo på hospice. Borde hon omplacera sina medel nu från fonder till räntekonto, i så fall i vilken fart, lite då och då eller allt på en gång?
Är det någon hon bör tänka på inför att det senare (alltså efter hennes död) kommer bli en bouppteckning och dödsboet kommer att ha en hel del utgifter?
Min pappa dog i februari och då blev det så att de medel han hade på sitt vanliga bankkkonto inte räckte till alla utgifter som fortsatte komma (hyra, el, abonnemang, mäklare, jurist, städning, begravning, kvarstående fakturor etc) under den väldigt långa tid det tog för Skatteverket att ens registrera dödsboet så att det t ex gick att sälja bostaden för att få in pengar till utgifterna, eller ta hem de pengar som låg på en utländsk bank, för att kunna betala hyra mm.
Beklagar sorgen, förstår att det är tufft att förlora båda föräldrarna så pass nära i tid.
Min tanke är främst att se till att din mamma har det så bra som möjligt, sälj av alla fonder osv för att ha likvida medel för att bekosta det som krävs för att uppnå det och övriga utgifter som kommer. Det är osannolikt att det blir några större förändringar i värdet under kommande månader.
Något bättre användningsområde för pengarna kan jag inte se i dagsläget.
Naturligtvis skall ni se över din mammas affärer som det heter, avsluta alla abonnemang som inte behövs baserat på.dina erfarenheter från din pappas bortgång ,säga upp avtal mm. Eller skaffa nya, om det uppfyller en önskan från din mamma. Det är nog viktigt att prata o detta.
Men det är din mamma som får avgöra. Men ordning och reda är bra i detta läget.
Trist, men något många tvingas uppleva.
Räkningar från kommun och landsting lär komma liksom de alla vanliga räkningarna.
Dessutom kommer kostnad för begavning och bouppteckning att belasta dödsboet.
Det enklaste är att se till så att det finns kapital för detta på transaktionskontot.
Räkningarna får ni skanna och skicka till banken för betalning eftersom alla konton låses vid dödsfall.
Så tråkig situation du står inför. Sen är det mycket praktiskt du måste hantera. Har du syskon så ni kan dela på bördan?
Iom att hon är på hospice, då är ju en biståndshandläggare inkopplad fr kommunen som kan redogöra för hur hennes kostnader kommer bli. Kommunen kan även delvis ersätta för dubbelt boende tills bostaden är såld eller återgått till hyresvärden.
Hör även med hennes läkare om denne kan bevilja dig ersättning fr FK för anhörigstöd i livets slutskede. På så vis kan du fokusera på att dela din mammas sista tid i livet. Håll koll på ev utlägg du gör för senare redovisning inom bouppteckningen.
Jag har bara goda erfarenheter från hospice tiden under min mammas vistelse. De var änglar som jobbade där som såg till både mig och min mamma. Fanns möjligheter till övernattning och få måltider och samtalsstöd.
Jag har varit i liknande situation några gånger tyvärr och för att förenkla för efterlevande så skulle jag säga
Försök gör en översikt av alla utgifter din mamma har, vem hon betalar till och hur mycket. Då blir det lätt att stoppa vidare betalningar så fort dödsfallet är registrerat på Skatteverket.
Med detta kan också göra en uppskattning på ungefär hur mycket pengar som behövs för att hantera situationen efter att hon har gått bort och under den palliativa vården. Alltid svårt att veta men man får göra sin bästa gissning.
När det närmar sig slutet så kan man också ta kontakt med en begravningsbyrå så man kan ha begravningen förplanerad hur det ska vara. Kan vara bra att inte behöva göra det efter dödsfallet när allt är som mest jobbigt. Man kan då också få en fingervisning om vad det kommer att kosta.
Då får ni en ungefärlig budget och kan sälja av fonder för att hon ska ha kontanter att täcka det med. Men det är ju upp till henne om hon vill göra det. Så det är ju även upp till henne om hon vill behålla fonder eller sälja av. Försäljningen av fonder (om hon väljer att behålla dem) sker i så fall efter dödsboet är godkänt av Skatteverket. Och det kan ju som du säger ta ett antal månader. I vårt fall nu senast såg tog det drygt 3 månader efter att vi skickat in det till SKV tills vi fick tillbaka originalet för att sedan stänga konton, sälja av fonder mm för att sedan göra släktskiftet (eller vad det kallas när pengarna delas av arvingarna)
Pengar som ska användas efter dödsfallet måsta vara på vanliga transaktionskontot alltså där hon brukar betala räkningar från. Alltså inte ett separat sparkonto. Alla konton fryses vid dödsfallet men just med transaktionskonto kan man fortsätta att betala via banken. Man upprättar en fullmakt med banken där du identifierar dig och kan uppvisa att man är arvtagare. Det dokument som krävs är ”dödsfallsintyg med släkturedning” som man begär ut från Skatteverket. Därefter kan man betala räkningarna via banken digitalt med scannade kopior som man skickar in.
Vi kan bara betala räkningar från transaktionskontot men det var inga problem att föra över pengarna från sparkontot till transaktionskontot så alla pengar fanns tillgängliga.
Vi måste skicka in räkningar fysiskt till banken för att de ska kunna betalas.
Alla räkningar måste också vara adresserade till den avlidna så även om kostnaden är för dödsboet är det inte säkert att den avlidnas pengar går att använda.
Det enklaste om det är möjligt och din mamma skulle känna att det är okej vore nog att sälja allt och föra över alla pengar till den som kommer att ha det ekonomiska ansvaret efter att hon har avlidit.
Om alla arvingar, och framför allt din mamma, tycker att det är okej skulle det underlätta mycket.
Ja så kan det absolut vara. Senaste gången blev det dock nej på det i en storbank för oss. Antagligen är sådana regler helt bank specifika. Vet man inte så är nog det konservativa valet transaktionskontot för att vara på säkra sidan men det kostar såklart lite i ränta.
Vi gick in på banken så fort vi fått dödsfallsintyget med släktutredning och la upp en fullmakt för att skicka in scannade räkningar via deras e-tjänster.
Då stoppade vi också alla e-fakturor och autogiro så att bolagen skulle vara tvingade att skicka pappersfaktura istället. Detta för att ha lite kontroll över läget så dödsboet inte betalade för saker som inte skulle betalas för efter dödsdagen.
Finns säkert andra sätt att göra det och man kan alltid fråga dem på banken. I vårt senaste fall (enda fallet med efaktura och autogiro) så sa banken att de flesta avslutar dessa tjänster. Men som sagt en bank en tjänsteman.
Beklagar!
Kommunen skickar varje år ut en inkomstförfrågan, om den inte fylls i så får man en avgift gällande hemtjänst. Men om ni fyller i inkomstförfrågan gör dom en uträkning om din mamma har tillräckligt stort betalningsutrymme men det låter ju som om hon inte har det. Det gör att hemtjänstkostnaden kan minskas med allt från några kronor till att bli helt avgiftsfritt. Det hade kunnat hjälpa en del tänker jag. Sedan som ngn annan skrev, se om du kan ansöka om närståendepeng: Närståendepenning för anställda - Försäkringskassan (forsakringskassan.se)
Ta hand om er
Kan tyvärr för lite om sådant. Se kanske till att du och dina syskon inte bråkar om vem som ska få vad. Jag har sett sånt, när jag jobbade på äldreboende. Tråkigt.