Jag sitter med en faktura utställd till min far som nyligen gick bort. Fakturan är från Visma ekonomi o gäller flertalet fakturor som ej betalts i tid. 1 är hos kronofogden och 3st har inkommit men ej fastställts hos fogden.
De kommer finnas ekonomi o dödsboet för att betala dessa fakturor. Men de känns rätt surt då skuld beloppet är på 16086kr var av 8604kr är fakturor, 664kr är ränta och resterande är inkasso avgifter och “övriga avgifter”.
Nu är min fråga har ni något råd till att slippa dessa 7,5k i avgifter? Eller är de bara betala o se glad ut för att dom pengarna finns i dödsboet?
Det är nog dessvärre bara för dödsboet att betala.
I bouppteckningen skall både skulder och tillgångar tas upp.
Arvsskifte får ej göras innan bouppteckningen är godkänd av skatteverket.
Edit /
Det skadar inte att ta kontakt med fodringsägaren.
Hamnade i liknande situation när våran mamma gått bort…
Ring å prata med både kronofogden å inkasso, även med dom som fakturorna gäller…
För våran del gick de bra å bli av med avgifterna…
När min far gick bort för två årsedan hade vi samma problem med räkningar som inte betalades för att det saknades täckning. Jag gjorde en eftersändning av dödsboets post till min adress. De fidringar som jag fick var enkla att bli av med när man pratade med fodringsägarna. Vissa strök alla fakturor helt. T.ex mobil abb strök alla fodringar från månaden efter min fars bortgång och framåt.
Utöver detta så gick jag tillbanken och fick utdrag av alla hans betalningar de senaste 6mnd för att kunna se vilka autogiro och abb som fanns för att kunna kontakta dem och påbörja uppsägningar.
Föreningen som han bodde i satte även in ett stop på avgifterna tills dess att hans lgh var såld.
På det stora hela är de flesta seriösa bolagen väldigt hjälpsamma och förstående när man ringer dem och pratar. Det var egentligen bara bankerna som var besvärliga att ha att göra med.
Utöver det så kan jag tipsa om att ansöka till skatteverket om att få tillgång till och företräda dödsboet digitalt. Mycket smidigare än att sitta med papper och postgången.
Ska absolut betala räkningarna de är inte de. De va bara då de näst intill saknas tillgångar så hade de känns fint o kunna bli av med avgifter för att istället kunna lägga dom pengarna på en finare sten eller så.
Ja här är fallet så att en statlig försäkring föll ut så vi får 28.650kr för begravningen. O så ändrades ett beslut så ca ytterligare 35k faller ut. O sen försöker vi sälja möblemang o hoppas få ut ca 10 allt som allt för de. O thats it o de finns obetalda räkningar på ca 28k. Ja o så har pappa ca 1k på sitt konto.
Begravningen plus sten vad vi vet just nu landar runt 33. Varav 22.675kr är begravningsbyrån. Resterande e blommor o sten.
Om det blir plus i bouppteckningen så skall du betala den avlidnes skulder.
Men blir det minus så visar du upp bouppteckningen och pratar med dom
Finns det inga tillgångar s finns det inte.
Inte heller försäkringspengar som ibland kan betalas ut till tex barn,räknas som den avlidnes pengar.
Det r också s att när du gör dödsboets sista deklaration så måste arvingarna betala om det finns en skatteskuld under förutsett att dom fick ärva något.