Jag hittade ingen bra samlande tråd kring detta så jag tänkte skapa en.
Utan tvekan innebär ett dödsfall hos t.ex. en förälder en enorm utmaning för en familj med barn. För att på sikt klara de ekonomiska åtagandena kan man därför välja att ha livförsäkringar.
Det jag tänkte att vi skall diskutera i denna tråden är dock det som händer på kort sikt, d.v.s. den kortsiktiga likviditeten.
För de par som har helt separerad ekonomi, samt så höga inkomster att en lön kan täcka allt, antar jag att detta inte är något problem. Men om man har en mer sammanflätad situation kan det bli krångligare.
Något jag insåg för ett tag sedan, om jag förstått allt rätt, är att om två personer har gemensamma konton, så spärras dvs fryses de tills det att bouppteckningen är färdig, vilket i bästa fall tar vad jag förstår runt 3 månader. I värre fall mycket längre.
Man kan genom mycket krångel få ut pengar till relevanta räkningar, vad jag förstår, men detta är ju en stund i livet då man verkligen vill undvika stressen att ha sin ekonomi utsatt för andras godtycke.
D.v.s. om man vill ha pengar direkt tillgängliga så måste kontot enbart stå i enbart en persons namn, stämmer detta?
Så antag att man vill ha minst 30 000 kr per månad, i minst 3 månader, då behövs säg 90 000 kr. Och så för varje person, vilket ger 180 000 kr totalt. Om man inte kan förutse att pengarna behövs enormt snabbt, skulle man kunna tänka sig att en stor del av dessa 90 000 kr investeras i t.ex. en globalfond, så man slipper ha större mängder pengar ligga på nollräntekonton.
Man skulle alltså kunna tänka att varje person hos sin bank har säg 70 000 kr i globalfonder på en ISK, enbart i personens namn, samt detta kopplat till ett vanligt bankkonto med 20 000 kr i saldo.
Vad har jag missat? Hur tänker du?