Hörde en kollega prata om ”death box”. Tyckte det lät vettigt. Så nu har jag har börjat klura på hur jag ska sätta ihop en sån. En ”utifall-att-jag-dör” fil.
Den ska vara till för att OM jag skulle råka trilla av pinn så ska familjen kunna få fatt i allt som behövs i den digitala världen (och i den världsliga världen) utan att det blir en massa strul med juridiska och administrativa skitsaker.
T ex komma åt pengar på konton utan att det blir strul, lösenord till mail och typ streamingkonton och viktiga filer i datorn. Och under vilken sten jag lagt extranyckeln till sommarstugan.
Testamente (har inget men borde ju så klart ha ett och det borde vara med här tänker jag).
Funderar på att även skriva en rad om hur jag vill att min begravning ska se ut. Vilken musik jag tänker skulle vara kul och kanske någon bildfil.
Tänker mig detta som en folder (eller bara en wordfil) på t ex dropbox som jag kan dela en länk till, en gång om året till i första hand min fru. Tänker jag.
Bara utifall.
Har någon gjort något likande? Tips och trix? Vad mer borde jag ta med?
Hur ska man göra det säkert med att dela en länk till all känslig information? Skriva ut den fysiskt på en lapp och gräva ner på någon plats i trädgården tillsammans med frun? Eller bara maila den.
Andra idéer?
Jag har gjort mycket av det du beskriver genom Vita Arkivet. Väldigt enkelt att göra digitalt och finslipa/lägga till/dra ifrån allteftersom man kommer på fler saker som bör vara med. Dessutom är det gratis.
EDIT: Jag har även ett testamente som upprättats och förvaras av Familjens Jurist.
Även det bifogades Vita Arkivet.
När en släkting avled för några år sedan tog det över ett år innan allt var klart med bodelningen och pengar betalades ut.
Så hur gör man bäst (rent juridiskt korrekt) för att det inte ska bli problematiskt för en närstående som kan vara i behov av pengar fram till bodelningen är klar för att fixa med räkningar och annat som jag stått för?
Framtidsfullmakt är bra - om du inte längre kan fatta egna beslut (t.ex. om du får demens, stroke, eller något annat sjukdomsfall).
Lösenord: För lösenord använder jag 1Password, både för mina privata lösenord, och för familjegemensamma lösenord.
Inaktivt konto i gmail: Du kan lägga till andra personers mejladress i din gmail (Hantering av inaktiva konton), så att om du skulle vara inaktiv en längre tid, så kan de komma åt ditt konto.
Apple-kontot har också en “digital legacy”-funktion.
Om man har ett gemensamt konto, och en av parterna går bort, så spärras inte det gemensamma kontot. I alla fall inte på Swedbank och inte heller på Nordea vad jag vet.
Jag skulle inte våga ha viktig information digitalt i famnen på nåt företag som plötsligt kan stängas ner. Finns ens dropbox om 10 år liksom? Jag skulle hellre ha det i en pärm på hemmakontoret, gärna i ett brandsäkert skåp. Men vita arkivet kanske kan vara nåt som någon har nämnt.
(Hemsk tanke men om du vill vara helt på den säkra sidan så kan du även förbereda för eventualiteten att du och frun dör samtidigt i en olycka, så att barn eller andra efterlevande får hantera allt. Då är det bättre med någon av lösningarna jag nämner ovan än att bara dela infon digitalt med frun.)
Man kan få använda pengarna på en avlidens konto för att betala räkningar som är ställda direkt till denna, även före bouppteckningen.
När min hustru gick bort för ett år sedan fryste Nordea mycket riktigt hennes personkonto. Men jag kunde skicka in räkningar och fakturor som var hennes personliga att betalas med medel från hennes konto. Nordea har en avdelning som hanterar dödsboärenden och de bedömde varje inskickad räkning separat. Jag kunde också avsluta autogiron.
Vi hade också ett gemensamt konto, vilket jag hade full tillgång till.