Hantera ekonomin om partnern blir sjuk eller dör

Har ni bra tips?.
Vi har redan haft mycket strul i vår familj och så även våra vänner när partners blivit sjuka och efter flera år senare dött. Modern digital hantering av ekonomin verkar ofta än struligare i sådana lägen än gamla pappers räkningar som 80+ gamla generationen ofta har fortfarande.
Jag hörde mig för hos en av de sista i släkten som är så gammal. Hen får pappersräkningar på allt utom en räkning. Betalar med gammaldags betalningsorder. Gjorde jag sist för 35 år sedan. Bör gå smärtfritt att lösa när hen dör. Man storknar på alla aviavgift er…
Jag och frun har börjat förbereda för egen del… Vi blev förvånade hur lite av det moderna som verkar fungera på rimligt sätt när ex en person inte klarar av att hantera sin ekonomi…

Vi har tillsammans 40 olika digitala räkningar
E-fakturor direkt till bank.
via KIVRA.
AUTOGIRO.
företag ofta strömningstjänster belastar ett kreditkort direkt.
Extremt få pappersräkningar typ gravskötsel enbart

Har haft dialog med vår bank och hört med andra. svaren man får är ofta obra . Vissa fortsätter köra dement anhörigas BankID trots att det är olagligt.

Att gå tillbaka till pappersräkningar eller köra allt på autogiro känns inte vettigt.

• Dom flesta banker visar inte inkomna E-fakturor till gemensamt konto för alla kontohavare.
    Man kan ofta se dom efter betalning dock. Hjälper inte
  • Tydligen spärras gemensamt konto hos vissa banker om en innehavare dör. Att få det Aktivt igen eller snarare då få loss pengarna och starta ett nytt konto kan ta flertal månader tydligen till efter att allt pappersarbete gjorts och bankens långsamma handläggning utförts.

Att hantera en nejsägande och envis dement släkting var svårt även på detta plan under ca 5 år.
Hen betalade inget på många år. Pensions kontot bara växte. Levde på partnerns pension.
Ändra internetabonnemang , TV eller mobilabbonemang var knappt möjligt Eller drog massa energi och strul från 80+ partnern.

Tips mottages. Jag har läst att Handelsbankens gemensamma konto fungerarsom vi vill. Dvs alla kan se alla räkningar.

1 gillning

Vi har gamla föräldrar som inte längre klarar av att betala räkningar på tillfredsställande sätt.
Lösningen har varit autogiro och E-faktura med automatisk betalning på allt som är återkommande.

2 gillningar

Fanns en debattartikel om detta i DN för någon vecka sedan. Det verkar vara ett olösligt problem i dagsläget. Precis som du skriver kan man inte ha allt på pappersfaktura.

Jag kan tipsa om att börja prenumera på Plånboken i P1 och även scrolla igenom tidigare avsnitt. Avsnitten heter vad de handlar om så det enkelt att hitta avsnittet om t ex framtidsfullmakt och abonnemang vid dödsfall. När ett ämne tagits upp i plånboken handlar det oftast om att en tjänst inte fungerat som man förväntat sig och den aktör som det gäller bjuds in att svara på hur man skulle gjort istället. Just i avsnittet om framtidsfullmakt kommer jag ihåg att man tog upp att ett till behövde upprättas direkt med banken för att inte behöva använda den anhörigas BankID.

Jag googlade lite snabbt och avsnittet heter ”Kritik mot framtidsfullmakter.” Det andra om abonnemang heter ”Svårt att avsluta abonnemang när någon dör”.

Ett tredje avsnitt jag kommer ihåg att jag pratade med min mamma och mormor om var hur svårt det kan vara att sälja en förälders bostad trots fullmakt eftersom man kan anses vara jävig.

1 gillning

Hos Kivra går det att “dela brevlåda”.

Vi fick rådet att ha varsitt lönekonto som lön kommer in på. Dör partnern så fryses gemensamma konton men inte ditt egna.

Vi för sedan över lönen från våra lönekonton till det gemensamma från vilket 99% av betalningar sker.

1 gillning