Helt gemensamt betalkonto för alla räkningar... Vilken bank

Vi är runt 70.. Vi har tyvärr flera bekanta par som drabbats av partners som blivit dementa.
Ibland varade den perioden >10 år och i vissa fall började den redan strax efter 60 års ålder. :anguished: Ibland helt utan sjukdomsinsikt med succesiv nedstängning av mentala förmågor. Med tiden efter några mycket besvärliga år mot slutet hamnade den sjuka på ett demensboende där denne bodde mellan 1 och 5 år i dom fall vi känner till.
I ett fall fick den friske betala alla räkningar i många år och den sjukes betalkonto växte med pensionen under många år. Funkade ändå hyfsat då dom fick de flesta räkningar på papper och den friskes pension räckte.
I vissa fall körde man med metoden att betala den sjukes räkningar med dennes bankid. Inte tillåtet.
En konsekvens man borde kunna undvika är att kunna undvika problem med räkningar som bara den vars personnummer är ansvarig för den kan se innan den blivit betald. Numera när man ställt om så alla räkningar dyker upp elektroniskt är detta ännu värre.
Jag räknade till ca 20 olika typer av räkningar jag hanterar på det sättet.

Att anordna så att man kan sköta hushållets betalningar gemensamt där den som fortfarande klarar att göra online betalningar utför dom borde kunna gå.
Det går inte med många banker bland annat den vi har. Vi har frågat och dom säger “Nä det går inte” . (En annan mer utopisk tanke är att alla parter som skickar ut räkningar skulle kunna ha två ansvariga och skicka ut E-räkningar till oss båda där den ene får den som “kopia” så att hen kan välja att betala den om den primäre mottagaren inte klarar av det).

Det man vill är…

• Man skall kunna se alla inkommande räkningar som skickats till partnern.

Autogiro mm är inte helt fel men det räcker inte tycker vi. Vi vill för de flesta räkningar se dom innan man aktivt betalar dom. Om man bara har autogiro som metod kan den som inte tagit emot räkningen bara se när den blivit betald från det gemensamma kontot men inte få fram fakturan etc.

Lämpliga fullmakter behöver förstås finnas. Vi är gifta så det skulle inte störa oss om det var ett krav.

Vilka banker har detta.?

AI säger att vissa banker tillåter att du via en framtidsfullmakt kan får tillgång en persons internetbank när denna aktiverats pga sjukdom. Vilka banker ?

1 gillning

Autogiro och E-faktura med automatisk betalning är i de flesta fall en tillräckligt bra lösning på problemet att betala återkommande räkningar för den som ej längre har förmåga att göra det själv.

Kivra har en funktion för delade “Delade brevlådor” som endast kräver bankId första gången det sätts upp. Det kan ni sätta upp redan nu.

2 gillningar

En pusselbit, som inte löser alla problem, kan vara att utnyttja t ex Kivras möjlighet att ge någon annan åtkomst till ens elektroniska brevlåda. Då kan den andre personen åtminstone se de räkningar som anländer elektroniskt till Kivra.

Edit: Behöver bli snabbare på att trycka enter om jag ska ha en chans att hinna före @SNS :slight_smile:

2 gillningar

Den har vi redan. De allra flesta räkningar går inte via KIVRA utan skickas direkt till min eller min frus internetbank. Väldigt praktiskt eftersom jag bara behöver godkänna betalningen och kan se underlaget i Bankappen.
Räkningar som kommer via KIVRA kräver mer handpåläggning. Går det ens att få dem alla skickade dit ?.

Nordea har anhörigbehörighet och medanvändaravtal som alternativ.

Medanvändaravtal:

Anhörigbehörighet: