Jag skulle vilja belysa ett problem i dagens digitaliserade bankvärld.
Min svärfar har som så många andra fått lära sig, ibland med viss skepsis, att kontanter inte längre används. Att bankkontoret numera finns i datorn eller i telefonens olika appar.
Precis som många av oss andra yngre personer har även min fru stöttat sin far genom att hjälpa honom vid datorn när räkningar och e-fakturor ska betalas. På samma sätt som vi hjälper våra barn i unga år, är det naturligt att vi hjälper våra äldre föräldrar när de känner sig osäkra inför datorn och BankID. Rädslan för att göra fel är ofta stor bland äldre, så allt sker i samförstånd.
I veckan när svärfar behövde uppdatera sin telefon, upptäckte vi att det numera krävs antingen ett svenskt pass eller ett svenskt nationellt ID-kort för att kunna aktivera BankID. Inget av detta hade han och körkortet duger inte.
Planen blev därför att åka in till det lokala Swedbank-kontoret för att aktivera BankID där. Väl på plats möttes han av en rad kontrollfrågor från en arrogant och minst sagt icke serviceinriktad banktjänsteman. Det bör tilläggas att det för en 88-årig person är ett stort steg att ens gå in på ett bankkontor. Allra helst skall det bugas med mössan i hand där.
När banktjänstemannen förstod att svärfar inte kände sig helt säker på sin kod, hur BankID fungerar, och att “dottern” brukade hjälpa till med hanteringen, stängdes alla tjänster för internet-banken ned. Sedan dess fungerar varken BankID eller dosan för inloggning.
Swedbanks lösning var att ge min fru en fullmakt så att hon skulle kunna hjälpa sin far. Vi har nu förstått att denna fullmakt endast ger henne möjlighet att se saldo och genomföra överföringar till andra konton (även till andra banker). Det som däremot inte går att göra, vilket bekräftats av Swedbanks telefonsupport, är att hantera de e-fakturor som redan finns kopplade till svärfars konto.
När vi frågade hur detta problem skulle lösas fick vi svaret:
“Ni får helt enkelt kontakta varje företag och be dem skicka pappersfakturor istället.”
På frågan om banken kunde ge oss en lista över vilka företag som svärfar har e-fakturor hos, blev svaret:
“Det går inte – ni får själva komma ihåg vilka företag det gäller och kontakta dem om att skicka pappersfakturor istället.”
Tilläggas kan också att nu inser vi även att banala saker som att logga in på “1177”, pensionsmyndigheten eller andra liknande siter ej heller kommer kunna att gå. Det finns alternativ med “Freja” E-legitimation men detta kommer också kräva antingen pass eller nationellt ID för att kunna aktiveras. För att kunna boka tid hos Polisen för ID-handling kommer det säkert krävas BankID eller liknande….. ![]()
- Hur är det möjligt att en bank kan bete sig så här mot sina sedan väldigt många år trogna kunder?
- Hur är det möjligt att det inte ges tid för att reda ut kopplade E-fakturor? Skall vi bara vänta på påminnelser med straffavgifter?
- Är detta ett Swedbank problem, eller lika hos alla banker? Förstår givetvis problematiken med att BankID är personligt, men där finns en problematik med att inte kunna hjälpa sina gamla föräldrar.