88-åring - Oprofessionellt hanterat av Swedbank

Jag skulle vilja belysa ett problem i dagens digitaliserade bankvärld.

Min svärfar har som så många andra fått lära sig, ibland med viss skepsis, att kontanter inte längre används. Att bankkontoret numera finns i datorn eller i telefonens olika appar.

Precis som många av oss andra yngre personer har även min fru stöttat sin far genom att hjälpa honom vid datorn när räkningar och e-fakturor ska betalas. På samma sätt som vi hjälper våra barn i unga år, är det naturligt att vi hjälper våra äldre föräldrar när de känner sig osäkra inför datorn och BankID. Rädslan för att göra fel är ofta stor bland äldre, så allt sker i samförstånd.

I veckan när svärfar behövde uppdatera sin telefon, upptäckte vi att det numera krävs antingen ett svenskt pass eller ett svenskt nationellt ID-kort för att kunna aktivera BankID. Inget av detta hade han och körkortet duger inte.

Planen blev därför att åka in till det lokala Swedbank-kontoret för att aktivera BankID där. Väl på plats möttes han av en rad kontrollfrågor från en arrogant och minst sagt icke serviceinriktad banktjänsteman. Det bör tilläggas att det för en 88-årig person är ett stort steg att ens gå in på ett bankkontor. Allra helst skall det bugas med mössan i hand där.
När banktjänstemannen förstod att svärfar inte kände sig helt säker på sin kod, hur BankID fungerar, och att “dottern” brukade hjälpa till med hanteringen, stängdes alla tjänster för internet-banken ned. Sedan dess fungerar varken BankID eller dosan för inloggning.

Swedbanks lösning var att ge min fru en fullmakt så att hon skulle kunna hjälpa sin far. Vi har nu förstått att denna fullmakt endast ger henne möjlighet att se saldo och genomföra överföringar till andra konton (även till andra banker). Det som däremot inte går att göra, vilket bekräftats av Swedbanks telefonsupport, är att hantera de e-fakturor som redan finns kopplade till svärfars konto.

När vi frågade hur detta problem skulle lösas fick vi svaret:
“Ni får helt enkelt kontakta varje företag och be dem skicka pappersfakturor istället.”

På frågan om banken kunde ge oss en lista över vilka företag som svärfar har e-fakturor hos, blev svaret:
“Det går inte – ni får själva komma ihåg vilka företag det gäller och kontakta dem om att skicka pappersfakturor istället.”

Tilläggas kan också att nu inser vi även att banala saker som att logga in på “1177”, pensionsmyndigheten eller andra liknande siter ej heller kommer kunna att gå. Det finns alternativ med “Freja” E-legitimation men detta kommer också kräva antingen pass eller nationellt ID för att kunna aktiveras. För att kunna boka tid hos Polisen för ID-handling kommer det säkert krävas BankID eller liknande….. :enraged_face:

• Hur är det möjligt att en bank kan bete sig så här mot sina sedan väldigt många år trogna kunder?
  • Hur är det möjligt att det inte ges tid för att reda ut kopplade E-fakturor? Skall vi bara vänta på påminnelser med straffavgifter?
  • Är detta ett Swedbank problem, eller lika hos alla banker? Förstår givetvis problematiken med att BankID är personligt, men där finns en problematik med att inte kunna hjälpa sina gamla föräldrar.
29 gillningar

Riktigt tråkigt hanterat av Swedbank. Tänk vad bra om de varit lite smidigare och mer pragmatiska.

Enklast hade varit att ni skaffat BankID som din fru fått hantera. Ja det är emot reglerna men det där med fullmakt har inte hängt med i teknikutvecklingen. Jäkligt bökigt som det blev nu, som att det inte är tillräckligt jobbigt för de äldre.

3 gillningar

Utan att ta någon ställning kring vad som är rätt eller fel, så ska jag ge mig på det ett svar.

självklart är ni bra människor som vill hjälpa er far/svärfar. Tyvärr finns det många personer i samhället som inte bara hjälper, utan även passar på att betala lite privata saker från andras konton. Genom att använda en annan persons bank-id så ser det ut som att den andre personen valde att betala just fel persons räkningar, vilket kan slå mot syskon mm om det missbrukas. Använder däremot fullmaktshavaren sin inloggning för att göra det går det enkelt att påvisa att fel person missbrukat pengarna. Så för att banken inte ska stänga ner BankID när ni står på banken och säger att ni i princip begår urkundsförfalskning på löpande basis hade varit minst lika fel.

Även om just du aldrig skulle missbruka det så, hur ska personen på banken som inte har en aning om vem du är veta att du inte missbrukar det, men personen bakom i kön gör det? Och om det missbrukas, vem ska betala?

Tänk också på att sedan 2022 så har körkortet börjats fasas ut som id handling i Sverige, så inom kort kan det krävas mer än körkort för att få utfärda vanliga ärenden.

8 gillningar

Byt bank. Skandia ger ut BankID, har möjlighet att tillfälligt stänga av kravet på pass etc genom att skicka in en blankett med kopia av legitimation etc. så att det går att ordna BankID utan. De har dessutom möjlighet att ställa in så att alla e-fakturor från godkända mottagare betalas automatiskt - krävs alltså noll löpande handpåläggning som anhörig.

1 gillning

Det kan verkligen vara olika på olika Swedbankkontor då. Jag följde med en anhörig som är dement för samma ärende och då protesterade inte hon som betjänade oss trots att det var tydligt att det var jag som valde ny kod, jag tycker nästan att hon borde ställt någon kontrollfråga. Låter orimligt strängt att även stänga av möjligheten att logga in med dosa.

1 gillning

Ja, jag förstår detta och håller med. :+1:
Det jag främst vänder mig emot är hur det hela hanterades med arrogans och att inte min frun nu, trots fullmakt, kan hjälpa sin far att betala E-fakturorna. Fullmakten betyder ju inget här, mer än att hon kan göra baköverföringar. Hade hon kunnat utföra betalning av E-faktura så hade problemet varit löst.

8 gillningar

Bra tips. Jag skall be min fru kontakta Swedbank igen och se om dom kan ställa in så att E-fakturor betalas automatiskt. Men med tanke på att de ej ens kunde lista vilka företag som var kopplade, så är jag ej så optimistisk om detta…….

1 gillning

Det är verkligen bedrövligt. Jag tror inte det finns något mer för er att göra på den banken.
Det lättaste borde vara att lösa ett id till din svärfar och sedan byta bank.

6 gillningar

SEB är likadant vad gäller e-fakturor.

Precis detta problem togs upp i DN i somras. Rekommendationen var att undvika e-fakturor… Men ni borde väl kunna gå och göra ett nytt pass åt svärfar?

6 gillningar

Absolut, antingen pass eller nationellt ID. Men det kommer kräva bankflytt pga att alla möjlighet till digital inloggning är spärrat för honom hos Swedbank

Sedan är det, som påtalats ovan, inte rätt att min fru använder hans BankID för att logga in pga urkundsförfalskning. Det som behövs är att min frus fullmakt hade kunnat användas även för att godkänna E-fakturor. Men det skall tydligen inte kunna fungera 2025 i AI-tidevarvet.

1 gillning

Du kan boka tid åt honom med ditt eget bank-id.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/boka-tid-hitta-passexpedition/

2 gillningar

Ett annat alternativ är att ni skaffar god man år er far. Det har vi syskon gjort. Allt blev så mycket lättare och bättre!!!

I ert fall så kan en anhörig även vara god man om personen uppfyller kraven (myndig, rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig).

För övrigt så kan det var bra att sätta upp en framtidsfullmakt som gör att du kan utse någon att sköta dina angelägenheter innan det behövs en god man eller förvaltare. Denna möjlighet kan vara ett bra komplement till vanliga fullmakter och gör det möjligt att ge dig själv eller annan rätt att agera i tid innan personen blir beslutsförmögen.

Jag kommer att göra det när jag går i pension. Då hamnar man aldrig i den situationen…

2 gillningar

Men herregud. Det kan väl för fan inte vara något problem att dottern hjälper till med bankaffärerna så länge svärfar är personligen närvarande? En sak vore väl om dottern hade installerat svärfars bankid på sin egen telefon, men så var det väl inte? Att komma och säga att det är urkundsförfalskning att svärfar loggar in så de kan hjälpas åt att utföra saker är ju helt orimligt.

Men jag skyller (som tidigare sagt) inte på bankerna här, det är statens fel eftersom det är de som upprättat dessa regler som bankerna ska rätta sig efter. Alla som råkar ut för sånt här borde kontakta finansutskottet (eller vem fan det nu är man ska klaga till om sånt här) och påtala hur befängt det har blivit.

I allmänhet är jag inte speciellt fan av det amerikanska politiska systemet men organisationen med lokala representanter i kongressen gör iallafall att det finns en klar målpunkt för vem man ska klaga till när man tycker att staten begår övertramp, och de vet iallafall att de som ringer till dem är just de vars röster de behöver för att sitta kvar.

Jag behövde byta telefon nyligen och höll på få något fel när jag upptäckte detta (mitt svenska pass har gått ut) men sedan visade det sig att om man hade en telefon med ett redan giltigt bankid, och de två telefonerna var nära varandra så de kunde kommunicera via bluetooth, så kunde man fixa bankid på den nya telefonen utan några krav på andra id-handlingar.

Så ett tips är att alltid ha bankid installerat på minst två olika enheter så du inte blir helt utan.

6 gillningar

Ja, det stämmer att det går att överföra BankID mellan telefonerna.

I vårat fall så “speglade” vi den gamla iPhone och när detta var klart så fick jag frågan om jag ville radera/rensa den gamla. Tyvärr svarade vi “ja” på detta, så möjligheten att föra över BankID:t försvann tyvärr då. Ett misstag så här i efterhand, som nu skapat en massa problem……

1 gillning

Nej, i vårat fall så gjordes bankaffärerna tillsammans bara för att säkerställa att räkningar verkligen betalas varje månad och att det blir rätt. Hade det inte skett så, så hade inga E-fakturor hanterats alls istället……..Inget alternativ för någon av oss.

1 gillning

Tråkigt läge

Vi har i gamla trådar diskuterat just sådant här och fullmakter och god man etc. Det ni råkade ut för är inte unikt för er bank. Skulle kunna hända på alla banker ni besöker.

Har tyvärr inga tips utöver det som diskuterats här inne. Hoppas ni löser det och uppdatera gärna oss andra vid tillfälle.

Lycka till!

2 gillningar

Det spelar ingen roll att Skandia ger ut BankID. Om man har blivit blockerad i en bank är man automatisk blockerad i alla andra banker enligt BankIDs policy:

Blockering av BankID

En bank kan blockera personer från att ha BankID. Det kan hända om personen använder BankID på ett sätt man inte får. Då får andra banker inte heller ge den personen ett BankID. Bankerna delar uppgifter med varandra om vilka personer som inte får ha BankID. De uppgifter som används är:

• Att det finns en blockering för en personen.

Så länge sparas uppgifterna
Uppgifter om blockering sparas i 12 månader.