Riktig DDR stil där på Swedbank. Det är en riktig konstig svensk grej det där att regler ska tolkas så jävligt som möjligt för kunden och följas till minsta bokstav även om det får helt orimliga konsekvenser.
Går det inte i en sådan situation att be att få tala med chefen? I det land jag bor brukar man fråga om att få prata med the manager om man stöter på en sådan där idiot och då får man prata med någon som har över 100 i IQ som brukar kunna använda sunt förnuft och lösa eventuella problem.
Sedan borde det väl finnas instanser att klaga hos så att banken får problem. Typ bankinspektionen, konsumentombudsmannen, lämna 1-stjärniga i online reviews samt sist men inte minst kanske eposta VD för Swedbank?
Systemet fungerar inte så bra för de utan digitalt ID, Bank-ID osv. Arbetade några år med att hjälpa personer som god man och förvaltare och det var riktigt långsamt/svårt att fixa vissa saker utan bank-id.
Det är olagligt att använda någon annans bank-id, “Det är aldrig tillåtet att använda någon annans Bank-ID. Att obehörigen göra det utgör urkundsförfalskning vilket är ett brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken och kan ge fängelse upp till två år. Beroende på omständigheterna i det enskilda fallet kan brottet även anses vara ringa eller grovt (14 kap. 2-3 §§ brottsbalken) vilket också påverkar eventuella påföljder.“
Bland det klurigaste vi var med om var när kommunen gjorde en ny upphandling om en ny betalningslösning för kommunalt busskort som gick via Klarna, Intrum eller liknande tjänst. Tidigare kunde man köpa de kontant i butiker eller på bussen men inte efter den ändringen. Ringde kommunen, Klarna, banken osv och frågade hur en person ska kunna köpa busskort i framtiden utan digitalt ID. Ingen visste, till slut fick de göra någon nödlösning med Klarna så några kunde få pappersfaktura utan konto osv.
God man funkar men är mycket mer komplicerat än bankid eftersom man måste skicka bevis på att man är godman innan man kan göra något, och oftast måste det ske med post, inte email.
Sen måste man redovisa varje år, vilket är ett extra steg som tar tid.
Framtidsfullmakt låter bra, men funkar också dåligt, jag har framtidsfullmakt för min far hos Nordea, jag kan ta det papperet åka 20 minuter till banken och ta ut alla hans pengar, men dom vägrar ge mig medanvändar avtal, DVS internet access till hans konto. DVS dom accepterar fullmakten, men bara till vissa saker. Nordea anses var bra eftersom dom kan ge internet access, men bara om man har fyllt i deras blankett för framtidsfullmakt, vissa andra banker verkar inte ha den möjligheten.
Hela systemet borde sesöver, det borde finnas en framtidsfullmakt funktion i bankid, som ger ett annat bankid rätten av det första, då skulle man som anhörig kunna göra så mycket mer och vi skull kunna avlasta god man systemet som nu har ett stort behov av fler goda män.
Bedrövligt att det ska vara så krångligt! I Skandiabanken kan man ge någon annan fullmakt att komma åt ens konto(n), man registrerar personen som “ombud” när man är inloggad på banken. Maken och jag pratade om detta inför att han skulle opereras i början av hösten och registrerade varandra som ombud så att vi båda kan sköta den andres räkningar m.m. om någon av oss blir tillfälligt utslagen pga sjukdom eller annat. Vi testade vad vi kunde göra på kontona och det gick bra både att göra pengaöverföringar och betala den andres räkningar. (Vi har också skrivit framtidsfullmakter men det var inget som krävdes för att göra varandra till ombud hos Skandiabanken.)
Frågan är ju lite mer komplicerad som ändra påpekad, runt just vad andra personer gör. T ex skickar pengar till sig själv osv. Men jo det kan man.
I första hand kan man kontakta klagomålsansvarig hos Swedbank. Swedbank har tydligen ett lager till man kan överklaga till. Vill man ha hjälp med reklameringen osv, kan man kontakta Konsumenternas för kostnadsfri rådgivning. Det kan ni göra oavsett, de kan nog ge tips kring hur de kan lösa situationen praktiskt för hans ekonomi
Är man inte nöjd, finns alltid ARN att kontakta. Det är ingen dålig idé heller
Jag tänker att svärfar skulle kunna förklara för banken att han har förstått nu att han inte få göra så och be dem ompröva beslutet.
Tveksamt om det går att överklaga ett beslut i ett sånt här fall när det är tydligt att man själv är den som begått felet och brutit mot reglerna. Det är ju inte en tolkningsfråga.
Ja men det är väl därför det bör krävas både förälderns (båda föräldrars?) godkännande och medgivande från eventuella andra barn med arvsrätt. Om föräldern har barn, och ger dem rättighet att hantera deras ekonomi, och de “missbrukar” det förtroendet så är det väl ett internt problem för familjen? Tragiskt men ett personligt beslut som man får leva med? Varför ska pappa staten då komma in och peka med hela handen?
För att det finns människor som är sviniga även mot nära anhöriga. Har människor i min omgivning som drabbats av ekonomisk brottslighet i nära familjerelationer. Då under hot och med utpressningsmetoder.
Så tycker som sagt en grundkoll bör gälla, för alla.
Tja, det är möjligt. Det är bara att göra ett försök… Men det är lite oklart tycker jag exakt hur det har hjälpts, det blir lite kruxet. Det blir utifrån vad de som banken får ta ställning till om han själv är kapabel att använda internetbanken (och framför allt få ett nytt bank id). Det blir ju skillnad om han själv har suttit med henne och bara fått ”vägledning” (typ) eller om man säger att han helt enkelt loggat in och lämnat över surfplattan/datorn. Jag tänker mig det senare, men det verkade inte helt tydligt. Oavsett behöver man kanske inte skriva det till banken nu
Dock såg jag att ”spärren” mot BankID bara verkar gälla i 12 månader, enligt det som stod i någons inlägg, och då kan man ju försöka på en annan bank…
Ja, min fru fick också direkt en fullmakt så att göra överföringar från Svärfars konto, samt att betala “vanliga pappersräkningar” går bra.
Däremot blev vårt problem att en fullmakt gäller inte för E-faktura hantering.
De E-fakturor som då ligger för betalning går ej se och vi blev ombedda att kontakta varje företag för att be om pappersfaktura. Känns inte 2025 precis…
Kan meddela att problemet med att betala de E-fakturor som låg i internetbanken nu är löst.
Vi besökte Swedbank tillsammans med Svärfar igår och, efter 40 minuters köande, fick vi till slut träffa en betydligt mer serviceinriktad banktjänsteman (kvinna).
Hon förstod problematiken och aktiverade tillfälligt Svärfars bankdosa, vilket gjorde det möjligt för min fru att under uppsikt betala de E-fakturor som låg för betalning. Samtidigt ställde hon in så att alla företag kopplade till E-faktura framöver betalas automatiskt på förfallodagen.
Vi påpekade att banken borde se över sina rutiner, eftersom detta borde ha kunnat lösas redan vid vårt första besök, när all inloggnings-möjlighet togs bort på direkten. Hon höll med och visade förståelse för situationen.
Nu återstår att ordna ett nationellt ID-kort till Svärfar, så att han kan ansöka om Freja ID och därigenom få tillgång till andra viktiga digitala tjänster som 1177, apotek, Skatteverket m.fl.
Bästa tipset är nog att byta bank. På Nordea kan man lätt välja automatiskt signering på e-fakturor. Det blev aktuellt för oss då framtidsfullmakt inte inkluderar rätten att betala e-fakturor. För övrigt tycker jag att det är bankernas plikt att se till att personer som inte har datavana får den hjälp som behövs.
Vill hävda att detta kan hända på alla banker. Att byta bank betyder inte att allt är löst och det inte kan hända igen.
Däremot kan man diskutera hur pass bra man blivit bemött, vilken service man fått och hur villiga de varit på att hjälpa en ur en knivig situation. Här skulle jag dock hävda att det beror mer på personen som man pratar med och mindre på banken i sig. Samma individ man inte fått hjälp av kan nästa år byta bank och man träffar på hen där istället …
Det fullkomligt kokar inom mig när jag läser detta. Har sagt det många gånger tidigare; Banker är dem största skurkarna som finns. Fullkomligt vidrigt beteende. Detta är alltså samma bank vars VD tvättat miljardbelopp och när hon blivit ertappad så får hon tiotals miljoner I fallskärm.
Den fullmakt vi har gett varandra på Skandiabanken funkar även för e-fakturorna. Jag skulle inte vilja att e-fakturorna betalas automatiskt eftersom vissa kreditkortsfakturor kommer med det lägsta beloppet man måste betala förifyllt, och då måste man ju ändra manuellt om man vill betala hela skulden för att slippa betala räntor. Men har man inga sådana fakturor så är det förstås inget problem. Fast jag hade ändå velat ha kontroll över att alla belopp blir rätt.
Jag klagade på Nordea då de hade den varianten, nu har de ändrat till att hela beloppet står med. Vill man betala mindre får man ändra manuellt.
Jag vet dock inte hur mycket mitt klagande hjälpte dem att ändra på detta, men känner att det måste ha påverkat lite åtminstone. Klaga hos banken är mitt tips.
På Swedbank är inte detta möjligt. E-fakturor går ej att se av en person som fått fullmakt.
Ja, i vissa fall kan det vara lurigt.
I vårat fall så hade Svärfar bara 6-7 företag kopplade och inga kreditkortsfakturor. Endast typen Comviq, Bredband2, el-kostnad, Länsförsäkringar, Transportstyrelsen osv…
Så då kändes det väldigt bra att veta att allt blir betalt automatiskt utan att vi behöver kontakta dessa företag och ändra till pappersfaktura eller autogiro.