Denna frågan igen?
Det finns många relaterade trådar om ämnet. Ofta om vart man får bäst bolåneränta eller bra villkor för betalkort etc. Jag vill självklart inte heller betala mer än nödvändigt. Men vill ändå ställa frågan med en annan ingångsvinkel. Sorry för “wall of text”.
TLDR: Storbankerna jag testat är värdelösa, finns det någon bank som kan hantera pengar?
Behov
- Jag har mitt bolån hos Avanza (Stabelo), därför spelar bolåneräntan inte någon större roll när jag väljer bank.
- Jag har kort från Lunar och CircleK, finns säkert bättre men jag betalar iaf inte något för att ha dem vilket är vad som gäller hos storbankerna.
- Månadspar etc har jag hos Lysa.
- Lekhinken sköter jag huvudsakligen hos Avanza.
Därmed behöver jag bara “basic funktionalitet” hos banken:
- Lönekonto och något extra konto för räkningar etc.
- Möjlighet att betala räkningar, e-faktura och autogiro etc.
- BankId.
- Swish.
- Dela ett eller flera konton med frugan.
Danske Bank
Har i många år haft Danske Bank, men har under tiden flyttat mer och mer till de tjänster jag nämnt ovan. Danske Bank var kass på aktiehandel jämfört med Avanza t.ex. Vid bankmöten promotades uteslutande deras egna fonder. Deras betal/kreditkort som man var tvungen att betala dyrt för hade värdelös bonus. Man kunde iof välja att inte betala för korten, men då blev man istället tvungen att betala dyrt för tillgång till internetbanken. Efter år av påtryckningar hade de fortfarande inte löst fullmakterna helt och hållet som jag och min fru skickat in. Frugan kunde visserligen se alla mina konton etc. Men jag kunde inte se alla hennes (som tur var kom vi båda åt det delade räkningskontot) Varje gång detta påtalades sade de att detta snart skulle vara löst, men inget löstes. Dessutom var det allt för ofta man inte kunde se den bifogade fakturan när man skulle betala e-fakturor, utan man tvingades godkänna betalningen god tro om att allt var ok.
Skandia
Blev nyligen kund hos Skandia, började flytta lön, autogiro, e-faktura mm dit. Även här skickade jag och min fru in fullmakter till varandra, vi kan se och hantera varandras konton. Men vid betalning av räkningar så kan inte min fru använda vårt gemensamma räkningskonto jag skapat, utan måste välja ett konto som hon själv öppnat. Har varit i kontakt med support och det är tydligen så det ska vara. Jag insåg även för ett tag sedan då jag skulle göra en betalning/transfer till ett svenskt konto i EUR att detta var omöjligt. Till alla länder i hela världen kan jag skicka pengar från mina konton i Skandia i EUR förutom till just Sverige. Var i kontakt med support även om detta och det är tydligen precis så det skall fungera. Som tur var hade fortfarande kvar ett konto på Danske Bank vilket räddade mig den gången.
Nordea
Den första banken jag hade. Blev riktigt illa behandlad. Detta var på tiden då man fortfarande gjorde en hel del ärenden inne på kontoret och jag hade eget företag som dessutom gjorde att jag var på banken ganska ofta. De var inte hjälpsamma precis, jag var troligtvis för ung och kanske inte rätt klädd för att de skulle tro att jag var värd att lägga sin tid på. Även kraftig inkompetens påträffades och då jag skulle avsluta alla mina konton (fick även ut papper på att det var avslutat) så visade det sig ett år senare att mina konton konton trotts allt fortfarande var öppna!? Inte sugen på att bli kund där igen.
Finns det hopp?
Jag trodde jag hade väldigt låga krav eftersom allt “avancerat” har lyfts till andra mindre aktörer. Men varken Danske Bank eller Skandia klarar av mina krav på en bank, såsom att se/hantera frus/mans konton, betala räkningar eller flytta pengar till andra konton.
Jag blir fruktansvärt irriterad. Om man inte kan använda banken till att hantera pengar vad ska man då ha den till och vart ska man då vända sig med dessa problem?
Nu kanske ni förstår varför jag ställer denna frågan igen. Jag kan inte välja bank utifrån vilken som är billigast på plastkort, boränta eller har snyggast app, om banken i fråga inte klarar av att jag och min fru vill ha ett gemensamt konto för räkningar eller avser att göra en överföring i euro då och då.
Finns det en bank för ett gift par som har gemensam ekonomi och dessutom vill kunna använda banken för att hantera just pengar, inklusive mycket avancerade uppgifter t.ex. växla SEK till EUR? Tycker inte detta borde vara så udda krav. Kanske bara haft otur då jag valt bank, är detta något de andra bankerna klarar?
//Erik