Bästa (inte nödvändigtvis billigast) bank för vardagstjänster

Denna frågan igen?

Det finns många relaterade trådar om ämnet. Ofta om vart man får bäst bolåneränta eller bra villkor för betalkort etc. Jag vill självklart inte heller betala mer än nödvändigt. Men vill ändå ställa frågan med en annan ingångsvinkel. Sorry för “wall of text”.

TLDR: Storbankerna jag testat är värdelösa, finns det någon bank som kan hantera pengar?

Behov

  • Jag har mitt bolån hos Avanza (Stabelo), därför spelar bolåneräntan inte någon större roll när jag väljer bank.
  • Jag har kort från Lunar och CircleK, finns säkert bättre men jag betalar iaf inte något för att ha dem vilket är vad som gäller hos storbankerna.
  • Månadspar etc har jag hos Lysa.
  • Lekhinken sköter jag huvudsakligen hos Avanza.

Därmed behöver jag bara “basic funktionalitet” hos banken:

  • Lönekonto och något extra konto för räkningar etc.
  • Möjlighet att betala räkningar, e-faktura och autogiro etc.
  • BankId.
  • Swish.
  • Dela ett eller flera konton med frugan.

Danske Bank

Har i många år haft Danske Bank, men har under tiden flyttat mer och mer till de tjänster jag nämnt ovan. Danske Bank var kass på aktiehandel jämfört med Avanza t.ex. Vid bankmöten promotades uteslutande deras egna fonder. Deras betal/kreditkort som man var tvungen att betala dyrt för hade värdelös bonus. Man kunde iof välja att inte betala för korten, men då blev man istället tvungen att betala dyrt för tillgång till internetbanken. Efter år av påtryckningar hade de fortfarande inte löst fullmakterna helt och hållet som jag och min fru skickat in. Frugan kunde visserligen se alla mina konton etc. Men jag kunde inte se alla hennes (som tur var kom vi båda åt det delade räkningskontot) Varje gång detta påtalades sade de att detta snart skulle vara löst, men inget löstes. Dessutom var det allt för ofta man inte kunde se den bifogade fakturan när man skulle betala e-fakturor, utan man tvingades godkänna betalningen god tro om att allt var ok.

Skandia

Blev nyligen kund hos Skandia, började flytta lön, autogiro, e-faktura mm dit. Även här skickade jag och min fru in fullmakter till varandra, vi kan se och hantera varandras konton. Men vid betalning av räkningar så kan inte min fru använda vårt gemensamma räkningskonto jag skapat, utan måste välja ett konto som hon själv öppnat. Har varit i kontakt med support och det är tydligen så det ska vara. Jag insåg även för ett tag sedan då jag skulle göra en betalning/transfer till ett svenskt konto i EUR att detta var omöjligt. Till alla länder i hela världen kan jag skicka pengar från mina konton i Skandia i EUR förutom till just Sverige. Var i kontakt med support även om detta och det är tydligen precis så det skall fungera. Som tur var hade fortfarande kvar ett konto på Danske Bank vilket räddade mig den gången.

Nordea

Den första banken jag hade. Blev riktigt illa behandlad. Detta var på tiden då man fortfarande gjorde en hel del ärenden inne på kontoret och jag hade eget företag som dessutom gjorde att jag var på banken ganska ofta. De var inte hjälpsamma precis, jag var troligtvis för ung och kanske inte rätt klädd för att de skulle tro att jag var värd att lägga sin tid på. Även kraftig inkompetens påträffades och då jag skulle avsluta alla mina konton (fick även ut papper på att det var avslutat) så visade det sig ett år senare att mina konton konton trotts allt fortfarande var öppna!? Inte sugen på att bli kund där igen.

Finns det hopp?

Jag trodde jag hade väldigt låga krav eftersom allt “avancerat” har lyfts till andra mindre aktörer. Men varken Danske Bank eller Skandia klarar av mina krav på en bank, såsom att se/hantera frus/mans konton, betala räkningar eller flytta pengar till andra konton.

Jag blir fruktansvärt irriterad. Om man inte kan använda banken till att hantera pengar vad ska man då ha den till och vart ska man då vända sig med dessa problem?

Nu kanske ni förstår varför jag ställer denna frågan igen. Jag kan inte välja bank utifrån vilken som är billigast på plastkort, boränta eller har snyggast app, om banken i fråga inte klarar av att jag och min fru vill ha ett gemensamt konto för räkningar eller avser att göra en överföring i euro då och då.

Finns det en bank för ett gift par som har gemensam ekonomi och dessutom vill kunna använda banken för att hantera just pengar, inklusive mycket avancerade uppgifter t.ex. växla SEK till EUR? Tycker inte detta borde vara så udda krav. Kanske bara haft otur då jag valt bank, är detta något de andra bankerna klarar?

//Erik

1 gillning

Kolla med Handelsbanken. Deras kundsupport (telefon/chat) kan besvara de frågor du har tänker jag. De har ännu inte misslyckats med att lösa det jag haft behov av.

Vi har ett gemensamt kreditkonto (med varsitt kort för 460/år, bonusgrundande 0,4% av köpesumman) bundet till kontot. Dessutom har vi ett gemensamt konto där vi betalar alla fakturor (manuellt, e-fakturor, autogiron) oavsett person de skickats till. Det finns valutakonton hos banken, oklart om det kostar och isf vad.

2 gillningar

Frågan om svenskt EUR-konto löste jag tidigare med ett valutakonto hos SEB. De tar dock betalt för att öppna sådana konton numera.

Jag hade behållit Skandia (som jag själv använder som huvudbank) och kompletterat med Revolut för föra-över-euro-till-svenska-konton-behovet av den enkla anledningen att det är en kostnadsfri lösning. Finns ingen enskild bank som täcker alla behov man har idag, så bara att ge upp och ha flera.

Det där gällande gemensamt ”räkningskonto” förstår jag inte riktigt, om hon kommer åt kontot men inte kan välja det specifikt för att betala fakturor vad är problemet? Visst, att behöva göra en (1) extra överföring var trettionde dag eller vad det kan handla om innebär möjligtvis ett mindre irritationsmoment… men inget man hade kontaktat kundtjänst över.

2 gillningar

Tack alla för svar.

“Finns ingen enskild bank som täcker alla behov man har idag, så bara att ge upp…”

Jo tack jag är ju kund lite här och var men hade förhoppningar att grundläggande ärenden som att skicka pengar i annan valuta borde ha varit en sådan sak som t.ex. just en bank skulle klara av.

Tycker själv det är lite osmidigt att vara kund på så många olika företag för liknande tjänster vilket gör att jag drar mig lite för Revolut. Jag var kund där tidigare. Bytte till Lunar, vilka inte riktigt ännu har samma tjänsteutbud, men det bättras ju på hela tiden.

“Det där gällande gemensamt ”räkningskonto” förstår jag inte riktigt, om hon kommer åt kontot men inte kan välja det specifikt för att betala fakturor vad är problemet?”

Problemet är just att det är ett gemensamt konto för räkningar vi behöver, vilket är det ända man inte tycks kunna använda delade konton till hos Skandia. Fullmakten ger frugan rätt att ta ut alla mina pengar, något jag är fine med, men banken tillåter inte att hon använder räkningskontot för att betala räkningar pga det var jag som skapade kontot ursprungligen trotts fullmakten. Anledningen till att vi vill ha ett gemensamt räkningskonto är att det dels blir väldigt tydligt och enkelt att se hushållets totala räkningar samt att vi önskar ha en liten buffert på detta konto. Ibland klumpar ju räkningar som kommer per kvartal/år ihop sig med rörliga räkningar som ibland kan vara betydligt högre än vad den stående överföringen från lönekontot medger, t.ex. elräkningen. Ska vi ha var sitt konto behöver vi ju också två buffertar, även om man kan argumentera för att dessa då kan vara något mindre.

1 gillning

Jag förstår dig. Gemensamt räkningskonto är en av anledningarna att jag inte lämnat Swedbank ännu, men är på väg ut och kanske kommer strunta i gemensamt konto.

Kolla ICA banken, vi hade det innan och minns att vi delade på ett konto med våra debetkort. Gick även att betala räkningar etc.

Skandiabanken erbjuder fullmakt att disponera andras konton. Men kontot ägs helt av den andra personen. E-faktura och liknande kopplas ofta till personnummer, vilket är kontohavarens.

Detta är något helt annat än gemensamt konto där ägandandeskapet är 50-50%.

I vårt hushåll använder vi Länsförsäkringar som gemensam bank. Alla funktioner du nämner fungerar bra för oss där.

När vi blev kunder så besökte vi ett kontor första gången, då öppnade de gemensamma konton. Har även lagt till ytterligare gemensamma konton i efterhand via internetbank.

Hej,

Två tips innan du ger upp hos Danske och Skandia:

  1. Prova att sätta upp ett gemensamt konto där båda står som kontoinnehavare istället för att fixa med fullmakt. Det kan lösa ditt ena problem.

  2. Fråga om du kan få ett valutakonto i euro. Det kanske löser ditt andra problem.

Jag har själv SEB, men är ganska besviken på dem. Dock funkar just de saker du har problem medd hos dina banker genom gemensamt konto + valutakonto (som enl uppgift är gratis som privatperson, men kostar för företagare).

Mvh

F