Skandiabanken gemensamt konto?

Hej

Jag och tjejen har idag varsitt separat konto på Skandiabanken. Det är ett så kallat “allt-i-ett-konto” som är gratis. Vi tänkte dock ha ett gemensamt istället. Någon som har det i Skandiabanken och kan säga om det fungerar bra?

Chatten är stängd idag och telefonsupporten jag pratade med lät inte så säker på sina svar. Som jag förstod det var lösningen hos dem att vi gav våra fullmakter till varandra för våra nuvarande konto. Vi vill dock att det fungerar så att vi bara behöver använda ena kontot och ha alla e-fakturor dras från ett konto.

Enligt hon jag pratade var det inga problem. Men om jag nu exempelvis testar att anmäla mig till Transportstyrelsen för e-faktura till dem, så är det från mitt konto förifyllt mitt personnummer där. Nu ska sägas att vi inte gett varandra fullmakter ännu.

Dock känns det som om det hade fungerat med ett konto att jag då hade kunnat ändra personnumret när jag ansöker e-faktura till Transportstyrelsen från mitt konto. Kanske blir annorlunda när vi gett varandra fullmakter men känsla säger mig att det ändå inte fungerar.

Visst går det att ge varandra fullmakter till sina konton och fortsätta och så man har bättre insyn. Men vi vill verkligen ha ETT konto där vi kan göra ALLT ifrån.

Att flytta e-fakturan för t ex bilen ska ju inte vara så konstigt. Det är ju mest en teknikalitet vilket konto den går till. Det kvittar vem som sedan äger bilen.

Sedan om ni kan ha ett gemensamt tredje konto borde ju kundtjänst kunna svara på. Det låter oavsett bra mycket vettigare än att dela ut fullmakter till varandras.

Nja, nog jag som var lite otydlig angående Transporstyrelsen. Det är ju ditt personnummer som du söker e-faktura med. Säg att vi har 1 bil som står på mig och 1 bil som står på henne. Vi vill då kunna ansöka om e-faktura från ett och samma konto. Vi vill INTE använda mer än ett konto. Enligt hon på telefonen så gick det. Men jag ser inte riktigt hur det ska gå.

Testade, som jag skrev, att ansöka om det igen på test inne på banken om e-faktura hos Transportstyrelsen. När jag ansöker om e-faktura på banken så står det mitt personnummer förifyllt när den “hoppar in” på Transportstyrelsen från banken. Det kanske löser sig när vi skaffat fullmakt så det går att ändra på något sätt. Men det känns inte som det kommer gå.

Söker man e-faktura på personnummer? Det gör man kanske, men personnumret är ju inte kontonumret. Det finns väl inget lagkrav på att man ska betala en räkning från sitt eget konto. Det är detta jag menar. Jag har betalat räkningar från mitt konto åt släktingar som varit utomlands t ex. Är du med?

Ring kundtjänst igen och be att få ett vettigt besked. Det finns ju många här inne som har lösningar med gemensamt konto ihop med sin partner. Detta måste ju Skandiabanken också kunna fixa.

Kanske måste du ringa Transportstyrelsen eftersom det är de som måste rikta om e-fakturan. När man ansöker sker ju allt automatiskt men säkert kan någon där peka om e-fakturan till ert gemensamma konto genom att ni autentiserar er (t.ex. med BankID).

1 gillning

Min erfarenhet är att e-faktura inte funkar jättebra från ett gemensamt konto hos Skandia, då man bara verkar kunna ha e-faktura mot ett konto? Rätt mig gärna om jag har fel?

Däremot att teckna autogiromedgivande är enkelt, då väljer man sonika vilket konto (som man innehar eller har fullmakt över) pengarna ska gå ifrån. Så gör vi :slight_smile:

Vi gick över till skandia för något år sedan och ville ha samma upplägg som ni, men stötte på samma problematik.

Det är, enligt Skandia, inget hinder från deras sida att få det att fungera. Däremot kan fakturautfärdaren ha andra regler. I vårt fall kunde vi endast ha autogiro hos transportstyrelsen för samma person som äger både bilen och kontot. Samma var det med vissa andra, t ex fiber/internetleverantör, medan andra gick att välja helt fritt.

1 gillning

Hej @JAJ

Du har redan fått ett korrekt svar från Skandiabanken. Det går ej att ha gemensamt konto hos dom. Varför? För de väljer att inte erbjuda det.

Så är det viktigt för er att ha ett gemensamt konto får ni byta bank.

Jag är vändigt nöjd med Skandiabanken och frugan gillar det hon ser så hon övervägde att byta till Skandia. Men när hon blev upplyst om att Skandiabanken ej erbjöd gemensamt konto ändrade hkn sig. Fullmakt i all ära men fullmakter kan dras tillbaka och då kan man stå lottlös kvar så jag förstår henne.

Ja, fullmakter fungerar bara om bägge är gifta. Eller har någon form av lagligt avtal.