Spara tillsammans som gifta, lösningar?

Som jag tidigare har nämnt i någon tråd så håller jag och min fru på att långsiktigt (10 kvartal) att flytta över sparkapital från fasträntekonton till fondsparande.

Fasträntekontot var inget problem att ha gemensamt och beskattningen fungerade utmärkt. Att spara i fonder (utan att köra via en vanlig depå) är lite klurigare.

Har beta testat en variant på Nordnet där den ena öppnar ett konto och skriver fullmakt för den andra. Verkar dock inte så att fullmaktsinnehavaren kan justera månadssparande.

Det andra alternativet är ju att man splittar insättningarna på varsitt individuellt konto men min fru tyckte det var en sämre lösning, hon vill helst ha ett gemensamt.

Att köra på depå skulle ju vara möjligt men även om vi mestadels köper “buy and hold” index-fonder så kan man ju vilja göra ombalanseringar eller byta fond. Vi kör också lite ETC:er för exponering mot guld.

KF med den andra som förmånstagare och fullmakt är ju en annan lösning.

Det är passivhinken vi talar om här och tidigast planerade FIRE (om vi nu fortfarande vill när vi är framme) är om drygt 13 år. Kvartalsinsättningarna är på drygt 50-100K och utöver det en månatlig top-up på 20K i dagsläget.

1 gillning

Intressant frågeställning, jag har inget svar utan jag skriver mest så jag hänger med på följetången.

Men: Varför är det ett problem från början att det antingen är ditt eller hennes ISK? Så gör jag med min fru, och så går vi igenom det månadsvis tillsammans (i samband med att jag uppdaterar vår excel-fil med aktuella värden).

Ett annat alternativ skulle kunna vara att ni båda har tillgång till varandras bankid… men det kräver väl full transparens som kanske inte är önskvärt?

Vi kör allt gemensamt sparande i ett ISK i mitt namn.

1 gillning

Sorry, men jag hänger inte riktigt med på frågeställningen?

Vad fungerar inte med fullmaktslösningen? Den kör jag och Caroline och vi upplever att den fungerar smidigt.

Förstår inte heller frågan men äktenskapsförord kan vara en lösning :slight_smile:

1 gillning

Som jag skrev ovan så verkar det som (åtminstone hos NN) att fullmakten inte ger möjlighet att påverka t.ex. månadssparandet, åtminstone för det ISK som vi har testat så här långt. Det är alltså en praktisk fråga. Har inte testat på Avanza eftersom deras system för fullmakter är väldigt ålderdomlig.

Sedan finns ju beskattningsfrågan också. Som ni kan utläsa av siffrorna så kommer ju schablonskatten öka.

Jag förstår inte varför man kan samäga (fullt ut) depåer, bankkonton men inte de vanligaste sparprodukterna ISK/KF idag. Är det en begränsing i lagstiftningen eller är det aktörerna?

Tror att det dessutom bryter mot både avtal och regler. Det skulle dock lösa det praktiska problemet som jag har upplevt.

Vidare så vill jag ju på sikt att vi båda tar ett mer jämlikt ansvar för det ekonomiska “hantverket”.

Kanske är så att för det gemensamma så vore en automatiserad fondrobot bättre (bortsett från avsaknaden av guldet då).

Man kan styra månadssparande via fullmakt på Avanza. I alla fall kunde man det tidigare då jag har administrerat det för i alla fall min mor. Sedan är det väl inte superofta man ändrar den?

Tänker du att det spelar roll vem den ligger på?

Vad är vitsen med att ha det på en gemensam depå?

Finns ju ingen uppsida som jag ser det. Bättre då att om ni är ense att istället bara ha exakt samma innehav och ifall ni inte är det så kan ni vikta bäst ni vill.

Man kan slå ihop era konton till gemensamt hushåll så att ni tex kommer upp i private banking nivå på ert samlande sparande ifall ni vill åka på träffar och dricka bubbel o snittar med 85 åringar som ägt SKF sen 30-talet.

2 gillningar

Det här tycker jag är ett generellt problem när man är två engagerade personer som bägge vill ha insyn i ekonomin. Jag håller med om att det är önskvärt att båda kan se allt som händer och utföra transaktioner. Själva har vi bara gett efter för allt krångel och det vi tex ser som gemensamt ISK står på en person.

Det innebär dock i praktiken att man helst skulle ha ett bra format för att komma ihåg att meddela varandra allt. Man glider lätt in i att den ena har koll på hur och när pengar skyfflas runt till olika poster och den andra har begränsad insyn.

Jag tänker att ni antagligen kommit så långt det går. Den totala transparensen får uppstå genom uppstyrd kommunikation (veckomöten med ett glas vin? kan bli veckans höjdpunkt…) snarare än via bankernas lösningar.

2 gillningar

Vi har lagt upp varsin ISK på Avanza. Ungefär samma fondval på båda. Min fru är inte intresserad av att välja själv så om vi ska ändra något eller balansera om gör jag det, typ en gång per år. Någon gång i månaden loggar vi båda in samtidigt och tittar vad totalbeloppet är uppe i. . Vi har gemensam ekonomi men insättningarna, totalt 50 tkr/månad, är anpassade efter våra löner efter skatt. Känns rätt okomplicerat.

Nu blev jag jättetaggad, vilka banker erbjuder det här? :smile:

2 gillningar

Alla skulle jag tro. Avanza kan slå ihop ert summa av sparande till ett hushåll men är ändå separata konton precis som innan.

Kan också slå ihop företag med privat.

1 gillning

Ja det är märkligt att man kan ha ett sparkonto med gemensamt ägande men inte ett ISK eller KF. Det kan enbart stå på en person. Det är inte det att man inte litar på varandra men det skulle helt enkelt kännas bättre med gemensamt ISK.

2 gillningar

HAHA, härligt att du kastar ut en lösning på ett problem du inte förstod… :smiley:

2 gillningar

Kan uppdatera med att vi kollade på ett konto som var öppnat i mitt namn och där jag hade gett fullmakt till min fru, där fick hon “full kontroll” från sin inloggning.

Kanske har blivit något fel på kontot som hon öppnade i sitt namn då, vi får kontakta Nordnet.

1 gillning