Gemensamt sparkonto!

Hej! Jag och min sambo håller långsamt att styra upp vår gemensamma ekonomi efter en tid av föräldrarledighet och sämre ekonomi. Vi håller på att kolla på dels att ha ett gemensamt ”utgiftskonto” där alla räkningar dras ifrån. Samt två gemensamma sparkonton. Jag har ett på SBAB sedan tidigare samt bolånen där. Undrade mest vad ni i communityt kör, bank etc? Gillar SBAB men räntan ligger bara på 2,25% nu så tänkte om någon annan aktör där ute är lite bättre? Vi värdesätter fria uttag tex. Tänk ett oförutsedda utgiftskonto och ett semester! Tacksam för input!

Vi har inga gemensamma sparkonton men använder avanzas gemensamma sparmål för att spara “ihop”, se totalsumma etc. Både med sparkonto och ISK.

1 gillning

Gemensamt utgiftskonto kör vi också, gillar den idén. Sparkonton har vi privata, jag kör KF för aktier och fonder och cash har jag 3-4 olika, just nu har Morrow 3,9% rörlig och månadskapitalisering och Multitude 3,75%. Coeli brukar ha ok fast ränta men blir ju mindre aktuellt nu.

1 gillning

Ja vi har båda varsitt ISK, jag ett sedan innan vi träffades med en större summa och sparmål kopplat till det. Men just för det gemensamma tänkte vi sparkonton

Just nu har Morrow 3,75 % rörlig. Från 1 februari sänks den till 3,5 %. Källa: Mina meddelanden från Morrow Bank när jag är inloggad

Ok, stod 3.9% när jag kollade för ett par dagar sedan.

Vi använder Marginalen Bank för en lösning med gemensamt sparkonto som du beskriver. Just nu ligger sparräntan där på 2,8%

1 gillning

Morrow Bank verkar fått extremt dåliga omdömen, dock mest kopplat till kundtjänst, räntan verkar ju fortfarande bra :sweat_smile:

Verkar också lite rörigt med räntorna, ibland har min far och jag haft olika räntesatser och först när jag påtalat detta har vi båda fått den högre räntan så man bör hålla lite koll med jämna mellanrum. Dock månadskapitalisering vilket jag alltid föredrar.

1 gillning

Ja månadskapitalisering gillar jag också, på SBAB är det vid årslutet.

Stämmer, men de negativa verkar komma från de som har lånat pengar. De som har sparande där verkar ha positiva erfarenheter även på Trustpilot.

Jag har sparat hos Morrow i snart två år. Jag har satt in och tagit ut pengar utan några problem alls. Det har tagit max två bankdagar att få ut pengar vid uttag.

Värdefull input! Tack!

Fått höra att folk med pension/sjukersättning inte kan öppna sparkonto på Morrow. Bara det gör att jag inte vill vara kund där.

1 gillning

Är det sant? Tack för den infon. Då hamnar den banken långt ner på min lista.

Pensionärer kan absolut ha konto där, far min till exempel.

Tveksam om det är sant. Jag är med i en pensionsgrupp på Facebook och där var det en liknande diskussion. En man sa att han inte fick öppna sparkonto pga att han var pensionär. Det visade sig senare att det var ett misstag. Jag tror att han bara tryckt fel på bankid. Han skrev att han hade fått öppna konto när han försökte igen.

Om en av er skulle avlida finns det viss risk att den kvarlevande inte kommer åt några pengar på länge om kontona är gemensamma. Det är inte hugget i sten att det blir så, men risken finns att bankens policy inte tillåter att pengarna rörs innan allt är utrett.

1 gillning

Personen som jag känner är sjukpensionär och blev nekad.

Sant, men det kan väl regleras av ett samboavtal?

Jag tror att banken möjligen struntar i samboavtal i det akuta skedet. De är nog rädda att låta den kvarlevande tömma kontot så att dödsboet inte har pengar kvar till exempelvis skatteskulder.

Det är ju bouppteckningens uppgift att skapa klarhet i ett eventuellt sammelsurium av skulder, avtal, motstridiga testamenten, okända släktingar med mera. Även om du eller din sambo “vet” att allt är solklart kan inte banken veta.