Förvalta arv med begränsad tidshorisont

Hej,

Min gamla pappa har nyligen avlidit och mamma är väldigt sjuk och ligger på sjukhus. Hon klarar inte av bouppteckningen eller arvsskiftet, därför måste jag sköta om allt detta.

Risken att mamma avlider inom närtid är ganska hög. Min “lekmannabedömning” är följande.

Sannolikheten att mamma avlider inom ett år = 40%
Sannolikheten att mamma avlider inom två år = 30%
Sannolikheten att mamma avlider inom tre år = 20%
Sannolikheten att mamma lever mer än tre år = 10%

Pappas efterlämnade kapital är cirka 1,5 MSEK som sitter på vanliga räntebärande sparkonton av olika slag - och dessutom på olika banker.

Min fråga till er experter här är;

Hur ska jag bästa förvalta/placera pappas arv åt mamma, och indirekt därmed också åt oss barn?

Tack på förhand!

1 gillning

Ska man spara pengar i 0-5 år är det bäst med vanligt sparkonto med hög ränta, speciellt nu när man kan få ganska hög ränta på sina sparade pengar. På 5-10 års horisont kan det vara läge att investera i globala indexfonder, men helst närmare 10 år då, och absolut helst 15+ år.

Väldigt tråkigt med din gamla pappa, lider med dig. Du behöver absolut inte sköta något med bouppteckning eller dödsbo själv, det behöver man aldrig göra. Går smidigt att anställa jurist för de ärendena som fixar allt för en summa pengar som de tar av dödsboet, oftast en väldigt liten % av totalen, kan vara skönt att slippa, tänker jag. Här kan du boka tid med jurist ifall du vill delegera arbetet till någon annan: Boka tid här (familjensjurist.se)

Jag beklagar sorgen.
Först gäller det att ta saker i rätt ordning.
En bouppteckningsförättning måste hållas inom 3 månader från dödsfallet och vara inskickad till skatteverket senast 4 månader efter dödsfallet.
Arvsskifte kan inte göras innan bouppteckningen är godkänd av skatteverket.
Detta brukar ta ett par månader.

Har du framtidsfullmakt för din mor så att du har rätt att hantera hennes kapital ?

1 gillning

Hej igen och tack för snabba svar!

Jag är fullt medveten om alla “praktiska” saker man måste göra i samband med ett dödsfall - det är inte problemet.

Fullmakter m.m. är på gång. Det var bara ett par veckor sedan pappa avled och mamma har genomgått stora operationer senaste månaden så jag har inte kunnat få alla underskrifter ännu.

Jag tänker framåt - å mammas vägnar - att det kommer komma en dag framåt maj när bouppteckningen är inskickad till skatteverket och allt är “klart”. Då kommer vi stänga ner pappas konton och flytta tillgångarna till mamma.

Jag tänker att räntorna är på väg att vända nedåt - vilket brukar betyda att börsen går åt andra hållet. Är verkligen “vanliga” sparkonton hos en stor affärsbank den “smartaste” placeringen…?

Tack!

1 gillning

Om du skickar in bouppteckningen i Maj kan arvsskifte kanske göras i Juli utifrån vad som står på skatteverkets hemsida:
"
Just nu har vi en kötid på cirka 7 veckor innan ditt ärende tilldelas en handläggare.
"

Varför denna stress att placera om de pengar som din far hade valt att sätta på sparkonton ?

Är stressen kanske ett symptom på sorgearbetet.

Hej,

Det finns ingen “stress”. Inga tillgångar kommer ändå kunna flyttas förrän framåt sommaren - det är jag fullt medveten om.

Däremot är det skönt att ha “planen klar”. Måste jag exempelvis öppna upp konton i nya banker/institut är det skönt om allt finns “på plats” när det är dags att flytta tillgångarna. Till saken hör också att mamma har en helt annan bank än de bankerna pappa använde, så det är ett riktigt “bankträsk” - vilket blir väldigt synligt i brevlådan när en person avlider…

Min fråga kvarstår:

Hur placerar man bäst ett kapital på cirka 1,5 MSEK framåt sommaren, med så god avkastning som möjligt med en tidshorisont på 1-5 år?

Beklagar sorgen! :heart:

Jag hade avvaktat mht den prognosen.
Efter dödsfallet tills arvskiftet skett efter din pappa så är pengarna i stort sett frysta förrutom att hantera kostnader i dödsboet.

När din mamma tagit över tillgångarna så kan hon tillsammans med er bestämma hur det bästa placeras.

En tanke är såklart att hon kanske borde unna sig något som hon inte annars gjort. Alltså att använda en del av pengarna. Om hon förmår det

Tyvärr med den prognosen, 90% att hon inte klarar mer än tre år, så är det nog vettigt att sätta på sparkonto med vettig ränta. Jag menar att om ni ska göra ett arvskifte till inom något år så vill ni ju då inte heller riskera att det sker mitt i en börskrasch.

Om mamsen är pigg på att investera det å era vägnar så är det väl närmast ”vet inte” tidshorisont och då brukar standard rekommendationen vara 50/50 aktier/räntor.

Lycka till!

1 gillning

Tack,

Mamma kan inte bestämma någonting eftersom hon också är sjuk. Det är därför hon överlåtit till mig att förvalta tillgångarna samt även sköta hennes ekonomi.

Jag har skött om mina föräldrars ekonomi i mer än två år så jag har full koll på allting. Dessutom finns det en fastighet som ev. måste säljas - lite beroende på hur och om mamma återhämtar sig och kan komma hem igen.

Enskilda aktier kommer det inte bli tal om att investera i. Däremot kan jag tänka mig en 50/50 eller 60/40 split mellan index- och räntefonder kan det vara en rimlig riskspridning nu under 2024?

1 gillning

Konsensus vad gäller olika sparformer efter tidshorisont beskrivs i avsnitt 99 på länken nedan.

0-2 år sparkonto med insättningsgaranti
3-9 år 50/50 (aktier/räntor)

1 gillning

Tråkigt när föräldrar går bort.
Men att göra bouppteckning är inte svårt om man följer Skattemyndighetens anvisningar och blankett. Det mesta jobbet är ändå att ta fram alla kontons status på dödsdagen. De flesta banker skickar ut detta automatiskt.
Fastighet kan tas upp till ett uppskattat värde och lösöre schablonvärderas. Så länge det inte finns några särkullbarn (vilket släktutredningen visar) så är det ju oftast så att kvarlevande make/maka ärver allt och då är även arvsskifte väldigt enkelt att genomföra.
Är det särkullbarn som ska ha ut sin laglott så är det mer komplicerat men inte olösligt.
Källa: Min egen erfarenhet. De senaste 15 åren har jag gjort 6 bouppteckningar och dessutom hjälpt några arbetskamrater att komma igång. En släkting gick till juristbyrå rekommenderad av begravningsbyrån och fick betala 5000 kr för ett dokument som sammanställde de uppgifter han själv hade fått samla in. Dokument var mer svårläst än om han hade använt den färdiga blanketten. Värdelöst!

1 gillning

Eftersom tillgångarna överstiger den statliga insättningsgarantin vill jag inte ha allt på ett vanligt “sparkonton” i en enda bank. Säljs fastigheten måste jag då öppna 8 “sparkonton” i 8 olika banker…

1 gillning

Ja, men arvskiftet i sig triggar inte försäljning av bostad (med den info som finns i tråden), så då räcker det med 2 banker.
Mitt förslag är SBAB och Landshypotek.

Varför är tidshorisonten begränsad? Är den inte oändlig? Är tanken att syskonen ska sätta sprätt på allt så fort modern går ur tiden?

Skulle tittat på något som klår inflationen och förankrat med övriga syskon. 60/40, gyllene fjäril, permanent portfölj eller likv.

Jag vet det, men pga. mammas hälsotillstånd kommer vi med stor sannolikhet ändå tvingas sälja fastigheten inom närtid.

Vare sig SBAB eller Landshypotek erbjuder några transaktions/lönekonton så vitt jag vet. Då blir det ändå ingen “upprensning i bankträsket” vilket jag eftersträvar…

Finns det ingen lösning som fungerar med en enda affärsbank, och som har en godtagbar risk/avkastningsnivå…?

Tidshorisonten är begränsad pga. mammas hälsotillstånd. Det kan mycket väl ta “10 år” innan mamma avlider, men det kan lika väl ta bara 10 månader.

Syskonen är inte “med i matchen”. Minsta brorsan är handikappad sedan födseln och förstår ingenting. Andra brorsan är redan “mångmiljonär” och låter mig hantera det hela.

1 gillning

Om din mor inte är kapabel att fatta beslut och om det finns framtidsfullmakt som tillåter förvaltning av kapitalet efter arvsskiftet handlar det om hur samtliga efterarvingars risktolerans och tidhorisont ser ut.

Hur skulle en eventuell utsedd god man agera ?

Edit /
Vem företräder din handikappade bror ?

1 gillning

Låter vettigt och bra! Försök få med mamsen och syskonen på det, så gott det går. Sätt av en del på sparkonto (10%?) om mamsen återhämtar sig en period och vill göra något lyxigt så finns en del direkt tillgängligt.

1 gillning

Hon är kapabel att fatta beslut (inte dement), men för trött för att lära sig och “förstå”. Det är därför hon överlåtit allt till mig och vi håller på med fullmakterna.

Vi har varit god man åt lillebror i 15 år, men avsa oss det förra året pga. mammas och pappas hälsotillstånd. Lillebrorsans nya gode man är jättebra och bor inte långt ifrån oss. Han brukar också följa min råd och rekommendationer. Så där finns det inga utmaningar.

Mamsen kan tyvärr inte uppsöka toaletten utan dubbelbemanning. Så jag vet inte riktigt vilken “lyxbehandling” hon skulle önska. Hon hade gärna använt alla sina tillgångar till att bli frisk, men det fungerar tyvärr inte så…

1 gillning

Beklagar din förlust.
Vad är problemet med att öppna 8 olika bankkonto?
Vet äldre som har fler än 5.
I väntan på annat beslut så kan pengarna puttra på där. :sunglasses: