Min far har sålt sin bostadsrätt då han flyttat till demensboende. Jag är enda arvingen. Kan far skriva ett gåvobrev där han ger mig vinsten (ca 2 mkr)? Trots demens har han ju enligt lag rätt att bestämma över sin ekonomi inklusive att teckna avtal och det finns ingen som kommer att överklaga gåvan varför lagen om inflytande av psykisk sjukdom inte kan bli aktuell även om den i teorin är juridiskt möjlig. Far är själv med på att skriva gåvobrevet då han inte har ngt intresse av pengar längre. Något som kan gå snett eller är det okey?
Detta bör tas med juridisk hjälp skulle jag säga. Ni skulle kanske upprätta en framtidsfullmakt om det inte är för sent?
Hej, framtidsfullmakt har vi redan men den gäller inte för gåvor.
Finns ingen god man?
Nej, har ju framtidsfullmakt så god man inte aktuellt. Tror inte god man kan besluta om gåvor heller. Far har juridiskt rätt att skriva ett gåvobrev men det kan överklagas pga hans demens. Dock kräver detta ju att ngn överklagar och ngn sådan person finns mig veterligen inte.
Min fråga är sålunda om det är ngt annat som jag och far bör tänka på som kan ställa till det.
Det låter ju inte som att det är hans initiativ iallafall.
Ta hjälp av en jurist.
Att ens tveka att anlita en jurist i en situation som denna är förbluffande. Googla advokat i familjerätt för närmaste stad så hamnar du rätt. Du kan säkert få ett fast pris direkt på telefon, vilket jag fick i en liknande situation.
Tvekar inte ang juristhjälp på sikt men tycker även det är intressant få input från “vanligt folk”.
Eftersom han har flyttat till ett demensboende (vilket i många fall ändå säger något om funktionsnivån) så är det tveksamt att betrakta din far som beslutskapabel i detta fall.
Demensförbundet skriver angående framtidsfullmakt:
Enligt lag kan fullmaktshavaren dock inte företräda dig i en fråga där fullmaktshavaren själv eller dennes make/sambo/barn/någon som fullmaktshavaren företräder är motpart eller av någon annan anledning kan ha motstridiga intressen. Du har då rätt att få en god man som kan företräda dig just i den specifika jävssituationen.
Dvs, se till att skaffa en god man för just den här specifika situationen som kan företräda din far. Annars skulle jag säga att det riskerar att vara brottsligt eller gränsar till att vara brottsligt. Känner du dig tveksam till om det behövs en god man så skulle jag föreslå att du konsulterar en jurist, om inte annat för att i så fall kunna ha ryggen någolunda fri.
Jag skulle säga att det inte är risken att någon i er närhet överklagar som är överhängande, utan snarare att banken eventuellt inte vill genomföra överföringen. Har ni använt framtidsfullmakten hos banken tidigare? Om ni har det tror jag det är svårt att övertyga banken om att din far har den rättshandlingsförmåga som krävs för att genomföra gåvan.
Om du tar hjälp från en jurist så slipper du dåliga råd och vilseledande input från forumamatörer.
Tack för en konstruktivt synpunkt. Tror du har en poäng och det är just bankens roll och befogenheter jag funderar mest över och vill ha klarlagt. Får bli en jurist om vi genomför detta.
Om det skulle visa sig finnas ett testamente där t.ex. halva arvslotten testamenteras bort och andra halvan (laglotten) tillfaller dig så skulle det kunna orsaka problem.
Rent spontant känns det som om det skulle vara en fördel ju mindre banken vet…
Förhoppningsvis kan du hävda att även om han har tappat närminnet, så finns även “ljusa stunder” då han är kapabel om att fatta beslut.
Sedan är ju frågan om du skall “mjölka ut” sista kronan. Det kan bli bråk med kommunen om din far hux flux får en minskad vårdavgift, eftersom han har tappat sin förmögenhet.
Obs! Detta är ingen rådgivning, utan tankar i marginalen.
Japp, jag är medveten om det men det finns inget sådant.
Sant, men det enda som påverkas av kapital över 100 tkr är ju bostadstillägg och sådant är inte aktuellt.
Nja. Riktgt så är det inte. Omsorgsavgiften varierar från kommun till kommun och baseras på inkomst och bidrag.
Som jag förstår det påverkar ett kapital man har inte omsorgsavgiften.
Är inte ränta en inkomst?
Behöver du pengarna nu? Kan du inte vänta tills han dör? Du borde kunna hjälpa honom att placera pengarna i en lämplig fond om du vill att de ska öka i värde.