Hej,
Jag är en trogen forumanhängare sedan en längre tid tillbaka men skapade detta konto enbart för denna tråd av anledningen att förbli anonym.
Jo, jag har precis blivit god man åt en nära anhörig som lider av demenssjukdom och håller i nuläget på att se över hens ekonomi. Personen i fråga har idag en väldigt spretig ekonomi i (totalt 7 banker). Jag kommer därför inledningsvis hjälpa till med att konsolidera och förenkla hens ekonomi för att underlätta både för hen och mig själv som ställföreträdare.
Utöver en väldigt spretig ekonomi har vi tillsammans gått igenom samtliga bankkonton samt värdepapperskonton. I dagsläget har hen flertalet bankkonton, fonddepåer, ISK-konton samt även flera kapitalförsäkringar.
Just kapitalförsäkringarna har ställt till med en del huvudbry för mig som ställföreträdare.
Till saken hör av vi noterat att majoriteten av kapitalet på dessa kapitalförsäkringar idag ligger placerade som likvider då innehaven sålts av sedan en längre tid tillbaka. Eftersom hen valt att låta dessa pengar vara oinvesterade sedan tidigare och idag inte kan ta ställning till om hen önskar att det förblir fallet är min avsikt att låta dessa förbli oinvesterade.
Då det rör sig om miljonbelopp som ligger som likvider är det detta förstås olyckligt i och med att de beskattas på samma vis som om de vore investerade. Därmed vore det förstås rimligt att istället placera dessa på räntebärande konton/sparkonton.
Här kommer problematiken in. Förmånstagarna för dessa kapitalförsäkringar är i dagsläget huvudmannens barn. Som många av er säkert vet ingår ej kapitalförsäkringar i dödsboet och det är således turordningen av förmånstagare som styr vem som tar del av tillgångarna vid dödsfall. Att flytta likviderna från dessa kapitalförsäkringar till sparkonton skulle därmed få potentiellt sett stora juridiska konsekvenser i och med att en flytt innebär att tillgångarna därefter ingår i dödsboet.
I och med att vi i dagsläget inte vet om det finns ett testamente och inte heller kan rådgöra med huvudmannen vad hens avsikter är pga. sitt sjukdomstillstånd känns det förstås extremt riskfyllt att flytta dessa likvider från kapitalförsäkringarna. Samtidigt innebär det att huvudmannen får betala stora summor skatt som hade kunnat undvikas. Likaså går hen förstås miste om de ränteintäkter som placering på sparkonton hade inneburit.
Alternativ 1 är förstås att helt enkelt låta pengarna ligga kvar orörda och oplacerade på dessa kapitalförsäkringar. Det kommer dock att kosta hen en rejäl slant med tiden i form av skatt och därutöver missade ränteintäkter, vilket högst sannolikt är något som huvudmannen rimligtvis hade undvikit om hen varit vid sina sinnens fulla bruk.
Alternativ 2 är att flytta likviderna till sparkonton. Beskattningen försvinner och huvudmannen får avkastning/ränta på dessa pengar. Risken är då förstås att hamna i ett mycket olyckligt läge. Dels att huvudmannens initiala önskan om att dessa pengar ska tillfalla barnen till 100% inte uppfylls. Därtill en mycket olycklig situation för bröstarvingarna (och mig som ställföreträdare som är ansvarig) om det nu visar sig att det finns ett testamente på plats som gör att barnen exempelvis endast får del av sin laglott (50%) istället för hela arvslotten.
Hur kan/bör jag agera som ställföreträdare i denna situation med ansvar för den ekonomiska förvaltningen?