Har fått 1,6 miljoner och får höra jag ska ha kapitalförsäkring

Jag är en ung man. Jag har en inkomst på cirka 10 000 kr/månad. Jag har fått 1,6 miljoner. Ett försäkringsbolag har sagt till mina föräldrar att jag bör ha en kapitalförsäkring. Vad är det? Varför skulle det vara bättre än att jag får pengarna på mitt konto? Kan jag få tag på mina pengar om jag t.ex. vill köpa en lägenhet utomlands för 650 000 i framtiden eller kommer de bara ligga på kapitalförsäkringen?

Här finns en i mitt tycke rätt bra samanfattning av vad en kapitalförsäkring är och fördelar/nackdelar:

Jag tycker att det låter som att försäkringsbolaget försöker lura dig - de tar en saftig avgift för att förvalta dina pengar åt dig. Att själv skapa ett ISK och köpa några indexfonder är mycket enklare än man kan tro, och innebär mycket lägre avgifter. Kolla in komigång-posten som sajtens ägare skrivit, den är väldigt bra: Kom igång rätt och lätt med ditt sparande och investerande

Är du helt och hållet ointresserad så kolla in fondrobotar som finns på t.ex. Lysa eller Avanza (Lysa är nog det överlägset enklaste sättet att snabbt och enkelt investera pengar, med låga avgifter).

Den största (och i princip enda) fördelen med en kapitalförsäkring för dig som jag kan se är att du kan låsa pengarna - vilket skulle kunna förhindra dig själv från att ta ut pengarna tidigt och göra dumma beslut (typ, köpa en sportbil för en miljon kronor).

1 gillning

Strunta fullständigt i deras rekommendationer. De kommer att försöka lura på dig allehanda dumheter.

Se till att alla pengar hamnar på ett helt vanligt sparkonto (gärna med ränta).

Därefter börjar du läsa på om hur du bäst ska förvalta pengarna, i lagom takt.

5 gillningar

Läs gärna här:

2 gillningar

Jag håller med, men skulle lägga till att det bör vara minst två konton pga insättningsgarantin (även om det finns förbehåll för högre summor vid ovanliga händelser så kan det vara skönt att slippa den risken).

Skynda långsamt. Ha i bakhuvudet ”låter något för bra för att vara sant så är det förmodligen också det”. Det finns gott om lycksökare i världen som gärna tar hand om andras pengar.

Beroende på hur ung du är så kan överförmyndare bli inkopplade pga summan men är du över 18 så är risken mindre.

Om det är så att du får utbetalningen på grund av en skada eller funktionsnedsättning så kan man ju behöva tänka annorlunda gällande placering.

Lycka till! Var inte rädd för att fråga. Här finns riktigt kunniga och hjälpsamma människor.

1 gillning

Du ska investera allt i en aktiefond med låga avgifter med sparhorisont på 10+ år. Sannolikt bäst via ISK. Du kan plocka ut pengar som du vill utan att betala skatt utöver schablonbeloppet. Detta innebär en risk att förlora ca 50% vid en börskrash, men historien säger att du om 10 år kommer ha över 3 miljoner, om 20 år ha över 7 miljoner.

Utöver detta bör du göra allt för att höja din inkomst så mycket det går. Överväg att starta eget om du har någon idé. Lev aldrig över din månadsinkomst, helst långt under så du kan spara flera tusen/månad.

1,6 miljon bränner du snabbt om du vill, eller så är det din räkmacka till ett helt liv som rik. Väldigt få får din chans, hoppas du tar till vara på den.

1 gillning

Insättningsgarantin gäller konton, inte investeringar i fonder.

Han påstod inget annat?

Inte uttryckligen, men jag kände att det var lite otydligt.

Nja, det var ju ett tillägg till min rekommendation om att lägga pengarna på ett sparkonto medan TS undersökte vidare vad han skulle göra med pengarna. Tyckte det var klart vad som avsågs ur sammanhanget.

2 gillningar

När man köper fonder i Sverige har man investerarskydd fastän högst 250 000 kronor per person och institut.

Precis! Den som tycker att någon utan större insikt i personens erfarenhet av pengar ska ”go all in” på börsen med ett kapital som härrör från försäkringsutbetalning är lite oförsiktig. Matematisk korrekt måhända, men psykologiskt svårt att hantera för många.

Vi vet inte tillräckligt för det. Speciellt inte eftersom TS funderar på att köpa en bostad.

1,6 msek är en ganska stor försäkringsutbetalning (talar av egen erfarenhet) så en försiktig sparprofil kan vara högst motiverad.

Bortsett från inflationseffekten så finns det liten risk med att sätta pengarna på konton med insättningsgaranti tills TS har fått en bättre bild av vad han vill göra med pengarna och när han behöver dem.

2 gillningar