Hej. Jag har sparat under många år just nu ligger jag på ca 650 k, och inom 6 månader kommer jag ligga på runt 730 k. Jag behöver råd. Jag har läst, jag har även provat investera lite. Verkligen satt mig in i både fonder och aktier ett bra tag nu. Dock är jag rädd. Och förstår inte heller hur man ska veta eller hur man ska investera… Har ni råd? Jag skulle vilja få dom att växa till över 1 miljon inom 2 år.
Just nu har jag en 5% ränta varje år via min bank.
Om du har 730k och vill uppnå 1 miljon inom 2 år betyder att du behöver få ut över 17% per år vilket inte är så rimligt att tro… sikta på lite längre spar horisont
Tack. Jag har ett sparkonto som är låst utomlands som har en vanlig ränta på 6,6% per år. Sen har jag ett konto som är låst på vanlig fasträntekonto i 6 månader. Totalt värde på ca 600 000. Kan jag öppna ett ISK konto och investera 50 000 utan att behöva skatta upp till 150 000? Eller räknar dom in mina andra konton?
Jo men jag tror det är rimligt faktiskt, storebrand har jag i min pension och den har en årlig avkastning på 10% och har legat stabilt länge. Så låt oss säga att jag investerar lite i storebrand, dnb index, tech index (nividia, palantir etc), och några aktier fex taiwan semiconstruction, frontline, aker bp, microsoft etc. Samtidigt som jag sätter in nytt kapital när det går ner lite. Då tror jag att det är helt möjligt.
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Den amerikanska börsen och flera av de bolag du nämner har länge gått väldigt bra och är nu historiskt högt värderade. Naturligtvis kan de fortsätta uppåt, men det är inte på något sätt garanterat eller riskfritt. Jag skulle rekommendera en längre sparhorisont om du inte har råd att potentiellt förlora en del av pengarna.
Om du behöver 17% avkastning poå hela portföljen över 2 år och har större delen låst till fast ränta som är lägre aän det behöver du riktigt hög avkastning på resten för att nå ditt mål. Att uppnå det utan riktigt hög risk är inte realistiskt.
Jag har bank i Norge. Dock är valutan svag så för jag över till Svensk bank så “förlorar jag lite”. Men jag har även Pengar på Svensk bank med. När norka valutan blir stark igen så för jag över. Den kommer bli stark igen så småningom när doms inflation lagt sig lite.
I och med att du är ny och erkänner att du är rädd så avråder jag dig att investera tills du har fått en förståelse över hur börsen och aktier fungerar. En bra grund finner du nedan.
Exakt rädsla = okunskap så läs på/lyssna på rika tillsammans avsnitt på youtube. Börja bygg en kunskapsbas så blir det mindre läskigt att investera eftersom du då vet vad du gör. Annars är börsen som roulette. Ju mer du läser så inser du att målbilden för 1mkr bör läggas längre bort för att inte späda på risktagande som motverkar målet.
Om man kikar historiskt, så brukar man i snitt få cirka 7% i reel avkastning om man investerar i en billig och bred global indexfond. Detta går dock aldrig garantera framåt.
Men då pratar man om 10+ års sparhorisont, då är risken betydligt lägre än 2 år.
På två år kan ens investerade kapital dippa med 30-50%. Sådana rörelser på börsen är inte ovanliga. Det är därför RT och andra vettiga plattformar rekommenderar att pengar man behöver inom 5 år, ska placeras på ett sparkonto med insättningsgaranti.
Men är man mentalt ok med att ens kapital kan minska 50% i värde den dagen man behöver dom, i utbyte mot en chans att de har ökat i värde. Så kan man välja börsen.
Men man ska vara medveten om att det kommer med hög risk.
Ska tillägga att jag är på börsen för jag har 25+ års sparhorisont, sen har jag även lite tillgångar utanför. Sova gott om natten faktorn.