Min son som är 20 år har fått 300.000 kr från en försäkring | Hur kan vi tänka?

Hej,

min son har fått 300 000 från en försäkring och just nu ligger de på en sparkonto på SBAB. Han är snart 20 år och jag undrar om det finns bättre alternativ.

Han är väldigt försiktig och vi tycker att pengarna ska användas till insats på en bostad.

Vad skulle ni föreslå?

3 gillningar

Allt beror på när pengarna ska användas. 10% per år på global indexfond.

5 gillningar

Låta de ligga på sparkonto med ränta på SBAB låter klokt om bostad ska köpas närmsta åren.

6 gillningar

Jag ska börja med att säga att jag är småsparare precis som du och din son. Jag är inte utbildad inom det här området på något sätt, och jag har aldrig jobbat med finans. Men så här resonerar jag.

Tittar ni på bostad nu eller är det en “kanske, i framtiden någon gång”-grej? Det spelar roll eftersom förväntningarna kan se väldigt olika ut och hur känslig man är för en förlust. Om allt sätts på räntekonto så har han en förväntad förlust jämfört med aktieindex. Det beror på att aktier i snitt över lång tid förväntas gå bättre än riskfria räntan. Men aktier kan gå både upp och ner så på kort sikt kan det gå lite hur som helst. Därför är aktier/aktiefonder/aktieindex något man väljer för att man över sin livstid ska få mer pengar, medan räntor/sparkonton/blandfonder är något man väljer för att man vet att man antagligen kommer ha mindre pengar men man vill inte ha risken.

Det är bra att ta risk. Risker tar vi hela tiden i alla val vi gör i livet. Det är risler som ger möjligheter, och så är det med investeringar också. Risk och avkastning är tätt sammanlänkade.

Även med pengar är det bra att ta rätt risker och inte vara rädd för att gå back ibland. Om ni redan nu är säkra på att det blir ett lägenhetsköp i närtid så kan det vara dumt att ta risk, eftersom det påverkar handpenningen. Men om det är ett stort kanske, då kan det vara vört att ta risk eftersom han änfå inte vet just nu vad han kommer ha råd med eller vilja ha i framtiden.

Som du ser blir svaret att ju större osäkerhet det är kring när pengarna behövs dedto mer kan man faktiskt ta på sig risk. Den dag han vet att han ska köpa något, då kommer han ju titta på sin ekonomi för att se vad han har råd med. Det är då drömmarna börjar bli verklighet och han blir mindre tålig mot risk.

Några bra alternativ med aktieexponering:

• Swedbank Robur Access Mix. Billig blandfond med 50/50 aktier och räntor. Enbart exponering mot svenska bolag och värdepapper vilket minskar valutarisken. Bra för medellång sikt där man ändå känner att man är valutakänslig.
  • Lysa. Fondrobot där man får svara på frågor om sin riskkänslighet och får ett förslag på fördelning mellan räntor och aktier. Global spridning, hyfsat låg avgift.
  • Global indexfond+sparkonto. Lägg en del av pengarna i en indexfond för att få aktieexponering och låt resten sitta kvar på sparkontot. Sparkontot blir riskfritt och utan valutarisk, medan ni får riskerna/möjligheterna från den globala aktiemarknaden i en del av pengarna.
15 gillningar

Tack ni som svarade.

Hans planer är att läsa på universitet, ca 3 år. Så köp av bostad blir om 3 år, men det beror på om han får jobb.

Jag hade tänkt att han skulle köpa nu för att slippa hyra medan han pluggar men man får inte låna när man studerar med CSN lån/bidrag.

1 gillning

Hehe, klassisk formulering från en förälder. Kom ihåg att han är vuxen nu så han måste få fatta de här besluten! Börja tänka “jag har tänkt föreslå för honom att…” och “han har sagt att han vill detta, och då tänkte han att…” :blush:

Med det sagt så kan det absolut vara motiverat med sparkonto om det är hög risk att han ska köpa bostad så pass snart. Och om det inte blir då efter examen, då kan han överväga att skaffa aktiefond för pengarna då. Det som han borde undvika (tycker jag!) är att stå där när han är 30 utan att ha några pengar på börsen. Det misstaget gjorde jag och jag bedömer att jag gått misste om ca 200000 kr i avkastning. För att jag inte vågade ta risk, och för att jag inte förstod hur bra ekonomi jag faktiskt hade.

Stötta honom att börja ställa såna här frågor själv!

Jag kan varmt rekommendera boken “Mer pengar för pengarna” som du kan köpa till honom. En riktigt bra primer i privatekonomi. Går även in på försäkringar och bolån och sånt. Det räcker att läsa sammanfattningen i början av varje kapitel så det går riktigt snabbt att lära sig grunderna.

5 gillningar

Jag tänker mycket på mig själv och min egen ekonomi därför vill jag att han ska klara sig så bra som möjligt och att det går fort! Jag vill flytta och väntar på att han ska flytta själv.
:wink:

2 gillningar

De flesta köper nog inte en bostad innan de börja plugga.
Kanske enklare att hyra bostad under studietiden tänker jag. Också enklare om man vill flytta efter studierna tänker jag vidare.

Absolut, håller med dig men det är inte lätt hyra.

Jag tror att jag är lite för desperat :slight_smile:

Det är svårt det där med ekonomi och som du skrev att han är känslig för risk och väldigt försiktigt. Ett tips är att peka honom hit. Det finns en bra community som kan ge råd utan att det blir för laddat.

1 gillning

Bra tips, tack

Jag tänker att han rent matematiskt, rationellt, borde investera merparten i en global indexfond. Men det tycker jag å andra sidan absolut inte att han ska göra på ett bräde i närtid. Utifrån hur du har beskrivit honom och hans förkunskaper. Samt att han verkar riskavers.

Man måste förstå vad man köper i grunden och varför när man investerar, och den förståelsen saknade jag själv på djupet när jag köpte mina första fonder.

Är en jättebra bok att börja med. Men inte minst att sonen själv dyker in i Kom igång rätt och lätt med ditt sparande och investerande :wink:

1 gillning

Precis, och det är inte lätt. Man måste tjata, tyvärr.

Har oerhört svårt att relatera… Jag dök själv in här som 22-åring och har varit trollbunden sedan dess :sweat_smile:

Men det är inte katastrof om de får ligga på sparkontot ett tag till. Det är ändå nästan 4% ränta och börsen kan som alltid krascha och stå lägre om 3-4 år jämfört med idag.

Jag tycker helst inte du borde tjata fram en placering om du måste göra det. Då ökar risken för att han gör dumma val med pengarna vid fel tillfällen, vilket kostar mer avkastning än att ha pengarna på sparkontot tills vidare.

1 gillning

Ja, det ska bli så ett tag till.

1 gillning

Låter ju rimligt att låta det stå på sparkonto då! Hoppas du sagt att du vill att han letar egen bostad? :slightly_smiling_face:

Jag antar att han fått pengar från försäkringen för att återställa något problem? Är det löst?

1 gillning

Det har jag sagt, många gånger :slight_smile:

1 gillning

Precis, en sjukdom! Tyvärr ingen botemedel!

Jag tänker att grabben har ett gyllene tillfälle att lägga grunden till ett riktigt fint kapital. Jag är även av uppfattningen att det är bra att kunna vara flexibel gällande boende (= hyresrätt) när man är ung och inte riktigt vet var eller med vem man hamnar.

Så vore det min son hade jag rått honom att investera pengarna i 90-100% aktier och glömt bort att de existerade. Köpt boende hade jag väntat med tills han träffat en partner för familjebildning.

2 gillningar