Min son som är 20 år har fått 300.000 kr från en försäkring | Hur kan vi tänka?

Hej,

min son har fått 300 000 från en försäkring och just nu ligger de på en sparkonto på SBAB. Han är snart 20 år och jag undrar om det finns bättre alternativ.

Han är väldigt försiktig och vi tycker att pengarna ska användas till insats på en bostad.

Vad skulle ni föreslå?

3 gillningar

Allt beror på när pengarna ska användas. 10% per år på global indexfond.

5 gillningar

Låta de ligga på sparkonto med ränta på SBAB låter klokt om bostad ska köpas närmsta åren.

6 gillningar

Jag ska börja med att säga att jag är småsparare precis som du och din son. Jag är inte utbildad inom det här området på något sätt, och jag har aldrig jobbat med finans. Men så här resonerar jag.

Tittar ni på bostad nu eller är det en “kanske, i framtiden någon gång”-grej? Det spelar roll eftersom förväntningarna kan se väldigt olika ut och hur känslig man är för en förlust. Om allt sätts på räntekonto så har han en förväntad förlust jämfört med aktieindex. Det beror på att aktier i snitt över lång tid förväntas gå bättre än riskfria räntan. Men aktier kan gå både upp och ner så på kort sikt kan det gå lite hur som helst. Därför är aktier/aktiefonder/aktieindex något man väljer för att man över sin livstid ska få mer pengar, medan räntor/sparkonton/blandfonder är något man väljer för att man vet att man antagligen kommer ha mindre pengar men man vill inte ha risken.

Det är bra att ta risk. Risker tar vi hela tiden i alla val vi gör i livet. Det är risler som ger möjligheter, och så är det med investeringar också. Risk och avkastning är tätt sammanlänkade.