Som rubriken lyder, jag tänker att nu när sonen börjat universitetet och äns å länge bor hemma så tänkte jag att han skulle även ta lån utöver bidfrag och ta den lånade delen och lägga på börsen i långsiktigt sparande. Tänker att man får ju aldrig någonsin lån med så låg ränta igen.
Viist lånet ska betalas tillbaka, men han kunde ha typ 7 år som lägsta sparhorisont. Då borde man väl kunna gå på 100% aktier på exempelvis Lysa eller ett gäng fonder på Avanza.
Har visserligen bestämt mig för att göra så, men ville ändå lufta tanken. Tänker att det är en bra start på att ha kapital till något senare när det ska flyttas, köpas lägenhet eller liknande
Räntan får anses vara förmånlig. Räkna dock med att räntan kommer att vara drygt 2 procent 2025. Därtill ska läggas att man inte kan göra något ränteavdrag.
Tycker att det verkar vara en helt ok idé att ta lånet för att få igång ett sparande. Kör på Avanza så kan ni dessutom belåna portföljen litegrann (ca 7 procent) till förmånlig ränta.
Hej, det tycker jag du kan göra! Så gjorde jag sista terminerna när jag bodde hemma och pluggade. Jag ångrar att jag inte vågade ta CSN-lånet tidigare. Med lånet kunde jag komma igång med att rejält spara och investera ( CSN-lånet+inkomst) redan under studietiden.
Efter examen hade jag tillräckligt med handpenning för att köpa en bostadsrätt i en mindre ort. Jag hade sparat ihop till en buffert samt en del pengar i långsiktigt sparande i aktier och fonder.
Är sonen verkligen helt och fullt med på noterna? Det låter på ditt inlägg som om du bestämt dig men det är ju han som ska göra det valet. Skulle aldrig fatta såna beslut åt mina vuxna barn, bara tipsa om möjligheten.
Jodå. Jag har rått honom. Han fick bestämma själv. Med bestämt menar jag mer att jag håller fast vid ”rådet”.
Dock ska jag hjälpa till att sätta upp sparandet och göra uppföljningar regelbundet tillsammans med honom. Och typ coacha som till exempel Sitta still i båten när det stormar.
Nja. Lite superi under studietiden är, som Edward Blom skulle ha sagt, väl värt att investera i. Tidigare kunde man även få utökat lån vid utbyten med utländska universitet - en annan sak man ska passa på att göra om man får möjlighet.
Att bo kvar hos föräldrarna för att spara pengar är inget jag skulle rekommendera, även om jag förstår att det kan vara nödvändigt under en övergångsperiod.
Självvalt av sonen, valde unviersitet mest för at slippa flytta. VEm vet, efter ett tag kanske det ändrar sig.
Vi tänker inte ta hyra så länge man studerar, Ok blir han för gammal så ja absolut.
Men hellre att han får en bra start med mer kapital. Vi har såkalrt sparat sedan innan både som han sjävl förvaltar nu och en pott som vi kan stötta med i framtiden
Helgen ska ägnas åt att placera första utbetalningen av lånedelen.