Min son skall flytta hemifrån. Han har sparat i 3år och har nu hittat en 1a han vill ha. Frågan är om han skall sälja alla fonder då kommer han upp i en kontantinsats på 40% men har ändå en buffert kvar. Eller om han bara skall sälja såpass att kontantinsatsen blir 30%, då har han kvar en del av sitt innehav + buffert. Månadskostnaden skiljer bara ett par hundralappar och han slipper sälja allt sitt innehav. Hur hade ni gjort?
30%
Det räcker, så kan han gå in med resterande för att komma under 50% längre fram om han vill
Tänker också det, rent ekonomiskt är det kanske bättre med en högre % just nu vid hög ränta, men psykologiskt är det ju skönt att ha kvar en del i indexfonder och slippa börja om från 0 ![]()
Skiljer det bara ett par hundralappar så hade jag definitivt stannat vid 30% och låtit sparandet ligga kvar.
270kr för å vara exakt
. Men räntan lär ju öka under året, dock inte värre än att det blir några 100lappar till.
Beror ju lite på hur din son ser på lån.
Jag själv hade sålt av alla fonder och haft så låg belåning som möjligt.
Kanske ej det ultimata för o maximera sina pengar över sikt men jag gillar ej lån och skulle ej känna mig bekväm med en belåning på 70 procent av bostadens värde.
Sen skulle jag leva riktigt snålt tills jag amorterat till 50 procent av bostadens värde sen börjat andas lite mer men fortsatt amortera i smabb takt.
Lärt sonen att de enda lånen som är ok är bolån och studielån. Och bolånet bör inte vara större än 50% av bostadens värde. Med en låg avgift (+ förening med god ekonomi) sån känns ändå 30% ok. Han kan då fortsätta månadsspara i indexfond och slipper börja om från 0 (psykologi) och amortera extra för att nå 50% om ett par år. Och skulle räntan sticka ännu mycket mer så har han ju ett sparande som han kan amortera snabbt med.
Tycker det är härligt med en mor som hjälper till med hur man kan tänka när man planerar sin ekonomi inte många som har föräldrar som ör involverade i hur man kan spara i fonder etc ![]()
Men jag skulle vilja höra mer hur din son tänker att han vill göra.
Han har säkert sina principer han ej vill rubba?
Hur ser han själv på lån etc?
Jag förstår det där med att börja om från noll med aktier/sparandet när man köpt sin första bostad.
Jag sjölv sparade ihop runt miljonen när jag bodde hemma under många år för o köpa en bostad mi minms den dagen det stod 1 mille på banken var en häftig känsla sen kom dagen då jag skulle casha min bostad o vipps 30k på kontot
kändes som att pengarna guck upp i rök men verkligheten är ju att jag bara parkerat dom på ett annat ställe och när man har låga lån eller är obelånad så går det snabbt o spara ihop en aktieportfölj igen o han är troligtvis ung så inga problem för honom oavsett hur han gör ![]()
Beroende på inkomst, köpeskilling och amortering hade jag gått in med 15% i insats.