Hej!
Jag och frugan bor för tillfället i hyreslägenhet och går i köptankarna av en bostadsrätt inom 1-2 år.
Hon har i samlat kapital ungefär 1 miljon på banken och har inte hittat till börsen ännu medans jag har ca 600.000 i skrivande stund, fördelat 410.000kr på ett sparkonto med ränta och 190.000kr på mitt ISK konto och självklart en buffert på min huvudbank.
Jag själv har på senare tid hittat till börsen och fått upp intresset för det och är hela tiden osäker på när jag ska ”sluta” spara till lägenhetsköpet eftersom vi beräknar lägga in hälften var, som i nuläget hade varit 820.000 kr lite drygt.
Vi har inga barn och inga höga månadsavgifter så i nuläget har jag möjlighet att lägga undan 8000 kr i månaden, som för tillfället prioriteras till mitt ISK konto med fonder.
Hur hade ni gjort i min situation? Vår maxbudget är 2 500.000kr och vi har tänkt gått in med så mycket pengar som möjligt. Eftersom det är jag som har minst pengar av oss två så är det jag som ”styr” hur stor procenten till insatsen kommer vara i slutändan.
Säg att ni köpt lägenhet idag, hade ni gått in med 15% i insats eller med så mycket som möjligt? Om ni på sidan hade börsen som hobby och parallellt försökt få pengarna att växa där som inte kommer behövas i närtid?
Ha det fint!
/Maskinen.
Finns egentligen inget rätt eller fel svar. Handlar väl mycket om hur mycket risk du vill ta, hur er situation kommer se ut närmaste tiden och vad ni har för mål i livet. Vad som känns bäst för er.
Vill du maximera avkastningen på ditt kapital och inte har ett behov av pengarna i närtid? Isåfall är det kanske bäst att ta så stort lån som möjligt och investera mer på ditt ISK. Prioriterar ni trygghet mer eller behöver pengarna till annat så kanske det är bättre att ta det mindre bostadslånet, eller låta pengarna ligga kvar som likvida om ni inte bestämt er.
Personligen så har jag en lång sparhorisont och vill maximera avkastningen. Därför belånade jag mig till 85% och kunde därför samtidigt behålla en större del av kapitalet på börsen. Min lägenhet kostade 2,1 miljoner och lånet blev cirka 1,8milj. Jag personligen tyckte inte summan på lånet för sig självt eller i relation till mitt kapital på isk var särskillt stort och kan därför leva utan att det stressar mig oavsett om räntan skulle sticka iväg då jag likt er har så stora marginaler varje månad.
1 gillning
Du kommer nog få många svar som säger att du ska lägga in allt i bostaden, för många verkar värdera tanken om skuldfrihet väldigt högt.
Jag själv tycker inte det är så viktigt och väljer istället att sikta på maximal avkastning, så när jag köpte lägenhet maximerade jag lånet trots att jag hade kunnat betalt lägenheten kontant.
I slutändan handlar det om vad du värderar och hur trygg du känner dig med att ta risk.
4 gillningar
Håller helt med här, riskbenägenheten är det som bestämmer.
Hög riskbenägenhet = maxa bolånet och in med allt på ditt ISK.
Låg riskbenägenhet = amortera så mycket du kan eller bo i hyresrätt och ha allt på sparkonto.
Eller så gör du något mitt emellan de alternativen, som de flesta gör.
3 gillningar
Bra svar tycker jag Rewzen…
Apropå att ta risk.
Jag personligen gillar att komma ner i 50% belåning och slippa amortera mer och ha bra marginal mot usla tider om man skulle tvingas sälja.
Tänk på att elände inte helt sällan kan komma i väl samordnad klunga. Ex
- Dålig konjunktur och många blir av med jobbet och hittar inget nytt på länge
- Räntorna stiger.
- Bostadspriserna sjunker kraftigt pga att många måste sälja. Och köparna är färre än vanligt.
- Dina fonder gör ett massivt dyk samtidigt som tar år att ta igen.Du vill ogärna sälja fonderna då…
Jag har sett barnfamilj i närheten som hamnade i svårigheter och bara fick ut 80% av lånen dom hade på huset när dom tvingades sälja det (Och det tog lång tid). Blev ca 500.000 i dagens pengar i ett Blancolån med hög ränta kvar för dom att hantera. Det gick inte bra…
2 gillningar