Nu har jag börjat studera och det snurrar ordentligt i planeten vill jag lova.
Jag har alltid haft ett tydligt mål med mitt sparande och det har varit att äga hus utan lån.
Jag är där och det uppskattade värdet är ca2,6-2,8 miljoner. Ut över det så har jag ett sparande på ca 150 000kr samt en bil för ca 100 000kr
Som sagt så har jag nu börjat studerat och planerar att göra så i 4 År. Under studietiden kommer jag kunna leva och klara alla kostnader jag har på CSN Bidrag + Lån 14000kr/månad. Inkomst från Extra jobb kommer sättas in på ett sparande i fonder som är inriktade mot aktier.
Min stora fundering är om det hela låter klokt för dig som läser detta eller är det någon del som man kan göra annorlunda? Eller bör jag bara lugna ned mig och köra på den tänkta linjen?
Jag söker olika infallsvinklar i frågan.
Jag hade belånat huset till max och investerat pengarna. Alla logiska variabler favoriserar det upplägget (din ålder, förväntad avkastning osv). Dessa pengar gör att du lätt kan vara ekonomiskt fri vid 40 om de får jobba istället för att ruttna bort i huset.
Edit: Glömde säga, snyggt jobbat med nästan 3 miljoner vid så låg ålder!
Jag tycker det låter mycket klokt!
Studielånet är ett av de mest fördelaktiga lån man kan ha och kan du dessutom jobba lite (under gränsen för reducerat studielån/bidrag då kan du spara lite oxå).
Jag önskar att mitt barn var lika ekonomiskt reflekterande som du är.
En eller två gånger under varje livslängd kommer fruktansvärda börskracher.
Får vi en ny krasch som 1929 när börsen föll 90% under tre år och sedan inte låg på plus föränn 1946, 17 år senare då skulle ditt råd förstöra TS liv.
Man vet bara vilka lån och utgifter man kommer ha i framtiden, men om man gör några vinster framöver finns inga garantier för.
Nä, ts är 24 år. Poängen är att hen har all tid i världen att återhämta sig från börskrascher. Vid 24 år så ska risken ligga på max och inte min. Enligt mig, och enligt statistiken.
Passa på så du inte går miste om det roliga med studietiden för att spara pengar. Upplevelserna och minnena från det där utbytesåret, den där resan, den där middagen, eller vad det nu kan vara, kommer värma bättre än ett par hundra tusen extra senare i livet. Du kan gott pausa sparandet helt om du så vill, du lider ingen risk att spara för lite ändå.
Kan ju bli problem med lånet om inkomsten bara är 14 tkr/mån, KALPen skulle nog säga nej till det. Består försörjningen huvudsakligen av studielån är det helt enkelt inte möjligt att ta ett bolån.
Testade med chatgpt att räkna ut vad som hade hänt om du investerade 3 miljoner precis före kraschen 1929 och sedan fortsatte månadsspara 5000 i månaden till 1946.
Här är portföljvärdet vid årets slut för varje år:
1929: 2,82 miljoner
1930: 2,18 miljoner
1931: 1,30 miljoner
1932: 1,26 miljoner
1933: 1,98 miljoner
1934: 2,00 miljoner
1935: 3,00 miljoner
1936: 4,08 miljoner
1937: 2,71 miljoner
1938: 3,62 miljoner
1939: 3,64 miljoner
1940: 3,34 miljoner
1941: 3,00 miljoner
1942: 3,65 miljoner
1943: 4,66 miljoner
1944: 5,61 miljoner
1945: 7,69 miljoner
1946: 7,14 miljoner
Trots den sämsta timingen i världshistorien hade ts komfortabelt varit ekonomiskt fri till 40. Knappast ett ruinerat liv. Knappast heller troligt att en sådan krasch ens är möjlig i dagens ekonomi. (Dock ej omöjligt)
(Inte dubbelkollat siffrorna alls men de verkar rimliga)
Vi är alla olika och priotiterar olika här i livet så jag säger inte att du har fel, jag säger bara att jag hade gjort annorlunda.
4 år plugg och utöver det arbete låter enligt mina prioriteringar väldigt jobbigt och tråkigt (men säkert lärorikt och meriterande). Du vill använda pengarna från extrajobbet till att investera.
Jag hade räknat ut hur mycket pengar som blir investerade under dessa fyra år “tack vare” extrajobbet. Sedan hade jag belånat huset med det beloppet, eventuellt lite mer för att kunna betala ränteutgofterna. Så hade jag använt dom pengarna att investera här och nu som ett klumpbelopp (time in the market beats timing the market är en klassisk investeringsklyscha).
Så hade jag därefter struntat i att extrajobba och använda den “nyvunna” tiden till att göra saker som jag finner roligare och mer motiverande än att jobba.
Men oavsett vad du väljer stöttar jag dig - ditt liv - dina val!
Din beräkning räknar med att personen har ett välbetalt jobb hela tiden, även när arbetslösheten är skyhög som på 30-talet. Men tråden handlar om en student.
Vi kan inte garantera att arbetsmarknaden ger alla med lån arbeten, naivt.
Vi kan inte garantera att personen inte råkar ut för olyckor, sjukdomar (eller krigsskador som på 40-talet) invalidisering. Antagandet att alla som tar lån för att spekulera ska vara friska är naivt.
Ditt räkneexempel förutsätter dessutom ett sparande på 5000 kr varje månad, fast det är en ung student som kanske jobbar extra på McD och har svårt att spara mycket.
Massor av människor förlorade allt de ägde på kraschen 1929-32 och de kom aldrig igen. Jag har träffat sådana människor (de var vanliga fram till 70-talet) som varnade för att aldrig handla med aktier.
Jimmy, du måste inse att du kanske är en risktagare och ibland kan det löna sig, det som passar dig passar nog inte de flesta.
De flesta inser att det finns inga garantier för ett välavlönat jobb, god hälsa etc så du kan komma ur skuldfällan.
Enda garantin är att vi vet vilka utgifter/lån vi har i framtiden, inte vilken arbetsförmåga eller inkomst man kommer ha, så ditt exempel rasar på det.
Gratulerar till bra sits. Om du lyckats arbeta ihop dom tillgångarna är det extremt imponerande. Då skulle jag nog gissa att det är bättre om du tipsar oss andra om hur man gör…
Låter vettigt att inte försöka låna på huset just nu som en del föreslår. CSN och extrajobb bör du gå runt bra på då.
Därefter kan du överväga att ha viss belåning på huset även för långsiktig placering då det troligen även i fortsättningen kommer att vara lönsamt att ha belåning på en fastighet och satsa pengarna på breda billiga indexfonder långsiktigt. Rimliga att räkna med är 4-5 % årligen efter att ISK skatt och inflation dragits av. Där har avkastning legat i snitt över 200+år
Det finns alltid risker. Under min levnad har jag haft bekanta som såg sig tvungna att acceptera att låsa huslånen på 16% ränta i 5år, jag har fått förslag på förlängning av mitt 3 åriga fastprisavtal för el på 11ggr högre pris än föregående period… Dessutom kan aktiemarknaden dyka rejält under ett antal år. Ner till hälften har hänt redan två gånger under 2000 talet. Det hämtade sig som det brukar och återgick till “det normala”.
Den som dock köpte dom heta aktierna innan krascherna blev dock ofta av med det mesta permanent.
Det betyder tycker jag att den som tjänar bra och har bra framtidsutsikter, har ett hyfsat säkert jobb och en sparad buffert/marginal på säg nån miljon dessutom utan att blinka kan låna 50 % av sin fastighets värde. Och investera dessa pengar.
Skulle jag göra det? Nej jag/vi gillar att vara mer skuldfri och påverkas lite av vad som än händer… .
Vi har nu ca 15 % belåning och slutade amortera för ca 10år sedan.
Vi har inte övervägt mer lån. Jag betalade även av CSN som en klumpsumma tidigt då det kändes skönt att bli av med. ( Inte ekonomiskt smart, Mer kalkylerande numera skulle jag nog inte valt att göra det en gång till).
Om du studerar till något med halvbra lön under arbetslivet, Jag killgissar att det kan gälla lärare , bibliotekarie, sjuksköterska etc kan det vara smart att tänka lite extra på pensionen som kan bli lite halvtrist låg (och sen).
4% Real tillväxt på 1,5 MSek du kan placera efter studierna rimligen enligt ovan ger efter 40 år ca 7,2MSek i dagens penningvärde. Räcker nog bra! . Dvs du behöver rimligen inte avsätta mer av lön etc om du inte vill gå i förtid rejält också. Kuriosa för dig är troligen att ca 1till 2 miljoner ihopsparade för att förgylla pensionen med gör knappt nytta om man haft Svensk medianlön runt 35000 idag. Då sänks behovs prövade bidrag och tillägg som gör att levnadsstandarden som pensionär knappt förbättras.
Du lägger in en massa överdrivna skräckscenarion för att göra en poäng som i grund och botten inte hör till. Naturligtvis kan man bli invalid, det betyder inte att man ska bygga sin ekonomi baserat på att man när som helst kan bli invalid vid 24 års ålder.
Tycker du det verkar jättetroligt att person som har nästan 3 miljoner vid 24 års ålder, som pratar om att extraknäcka under studietiden och investera pengarna, kommer att vara en av dem som inte kan spara en krona under 17 år vid en stor börskrasch?
Man får ju anpassa råden lite till personen också.
Allt det du påpekar kan naturligtvis hända, men det vore katastrof för 99% procent av alla människor att budgetera som ts. Det går emot all statistik och kunskap i ämnet. Men visst, om börsen kraschar och ts blir invalid så är upplägget helt korrekt.
Dessutom:
Detta är min infallsvinkel. Är man för nervös för att agera rationellt så är det så. Alla gör som de själva vill.
Ånyo, finns ingen chans att en student som lever på studielån kan ta upp ett bolån så hela diskussionen känns skev. Allt handlar om återbetalningsförmåga över tid i bankernas bolånekalkyler, någon kreditrisk är de inte beredda att ta på en privat fastighet.
Du är 24 år och har redan uppnått det målet! Grymt bra gjort och stort grattis! Jag tycker du har en bra plan. När du är klar med studierna är du fortfarande ung och kommer förmodligen få ett bra jobb och kunna spara mycket pga låga boendekostnader. Att slippa oro för börsmarknadens svängningar är en stor fördel, så håll fast vid dina mål tycker jag. Det finns fler aspekter i livet än att enbart sträva efter det ekonomiskt optimala.
Jag uppskattar tipsen och håller med i dina tankar om att det ska njutas under studietiden med.
Det finns med i beräkningarna av det hela att kunna göra sådana saker.
Samt spara en del
Japp, nej med facit i hand så hade jag nog också lagt upp det annorlunda.
Jag hade inga tankar på att plugga vidare men efter 5år på jobbet så märkte jag att en del av det kittlade extra mycket.
För att få jobba med det så behöver man en utbildning så då fick det bli plugg helt enkelt .
Intressanta tankar på hur man kan tänka med ränteutgifterna vid ett eventuellt lån. Det blir att räkna på det.
Hehe jo klart att man kan se det som en tråkig grej att arbeta extra men jag gör det gärna
Det är som du säger så kan det gå ganska fort med just sparandet eftersom att boendekostnaden är låg. Det finns mer än det ekonomiska men satan vilken frihet det kan ge om man sköter sig och har koll på grejorna
Tack för din infallsvinkel