Hej! Jag ska börja universitet och bor för tillfället hemma, men vill gärna flytta ut om kanske ett år. Jag är inte så insatt i ekonomi och har därför googlat runt och läst fler olika trådar om CSN lånet då jag tror att det kan vara en jättebra buffert inför min framtida flytt samt en bra investeringsmöjlighet. Samtidigt berör inte de trådar samma ämne eller så är det inte längre relevanta. Jag undrar om det är i längden fortfarande förmånligt, i synnerhet jämfört med innan, med tanke på de ändringar som har gjorts med räntans uträkning, CSNs ränteprognos för 2025-2027, samt dagens och den framtida ekonomiska situation (lite om styrränta, SLR och sparkontons ränta).
Jag har i och för sig nog beslutat att ändå ta CSN lånet efter att ha själv räknat på det och värderat mina prioriteringar, men vill gärna höra från er. Jag har en hel kalkyl på hur det skulle se ut om jag hade tagit fullt lån och stoppat undan det (som om jag skulle klarat mig utan den, eller som om jag inte hade flyttat ut). Sedan är jag beredd att brösta en tillfällig förlust om jag flyttar ut (dvs att jag använder upp en del av CSN lånet för att täcka utgifter osv) för att sedan på något sätt kapitalisera på det som återstår efter studierna eller helt enkelt betala tillbaka lånet utan att ha gjort något större vinst på det. Jag prioriterar helt enkelt möjligheten att flytta ut säkert till en korridor eller mindre lägenhet.
Men, för att komma tillbaka till ämnet, mina tankar handlar lite om den framtida räntan på CSN-lånet, sparkontons räntor typ 3-5 år fram, den nya förändringen i CSN “räntemodell” och lite granna hur man ska tänka kring investeringen.
CSNs påslagsränta - Pengamaskin-dödaren?
F.o.m. 2023 består CSNs ränta av en basränta (3 års genomsnitt av SLR subventionerat med 30%) och påslagsränta för att täcka kreditförluster (källa nedan). Innan dess har CSNs ränta därför varit rätt låg, men nu när påslagsräntan läggs till blir räntan betydligt högre. Räntepåslaget utgör 76% av 2023s ränta och 35% av 2024s ränta, rätt mycket tycker jag i andel och jämfört med historiska räntevärden (för tio år sedan, men den tidsintervall tar däremot inte med de höga CSN räntorna innan 2014).
Länk till beslut om CSN 2023 och 2024 samt info om påslagsräntan.
Ränta på studielån 2024 beslutad
Samtidigt är själva räntorna (0.59% resp. 1.23%) i sig inte höga men de kan ha ändå slagit till under det rådande ekonomiska läget, jag har inte superkoll där. SACO startade t.ex en namninsamling då regeringen kom med nyheten om ökningen 2023, vilket kanske tyder på att faktiskt orsakade mer skada än nytta. Vad säger ni?
Sparkonton - Dålig kombo av hög CSN ränta och låg sparkonto ränta?
Nu när vi är på väg mot lite bättre ekonomiska tider är det mycket som förändras. Styrräntan och SLR håller på att sjunka vilket är nog bra. Däremot finns det, som jag ser det, några nackdelar. Som jag förstår det så är räntorna på diverse sparkonton något beroende av styrräntan. Går styrräntan upp så går räntorna på sparkonton vanligtvis också upp, och det omvända bör gälla. Denna effekt sker i takt med höjningarna och sänkningarna jämfört med hur CSN räntan påverkas av SLR.
I och med att CSN räntan är en genomsnitt av SLR de 3 senaste åren så kommer den hamna efter. Rätta mig om jag har fel, men det bör väl betyda att vi får en dålig kombo av låga sparkontoräntor i samband med höga CSN räntor, kanske ända fram till 2027.
Länken nedan är bugetunderlagen för CSN, och på sida 21 finns prognos för upplåningsräntorna 2025-2027, vilket är på ungefär 2.5% för alla år. Detta är utan subvention eller påslag, men utifrån CSNs räntor 2023 och 2024 så är det min bedömning att räntorna kan komma ligga ungefär där även efter subventionerna och påslag.
CSN Budgetunderlag 2025-2027
Idag (Juli 2024) kan man hitta räntor på rörliga sparkonton för upp till 4.3%, men den verkar sjunka snabbt ner. Avanza sänkte t.ex sin från 3.55% till 3%. Utifrån detta känns det som att det kommer bli svårt att tjäna på mellanskillnaden när CSN räntorna går upp och sparkontoräntorna går ner, speciellt efter att ha beskattat vinsten med 30%. Är detta rimligt enligt er? Och vad kan man göra i så fall?
Långsiktig investering - Är det möjligt och är CSN lånet på det sättet förmånligt?
Sammantaget känns det som att CSN lånet är en kortsiktig ekonomisk förlust, ingen pengamaskin där alltså. Men för min del, som vill gärna flytta ut, så kan det ändå vara positivt då det ger mig möjligheter.
Fine, låter väl bra. Men vilka möjligheter finns det att ta igen den förlusten och vända på det efteråt? Om det är så att jag inte behöver använda mig av CSN lånet eller endast använder en liten del av det under studietiden så kommer jag att ha mycket kapital att använda mig av för att investera på något sätt. Globalfonder eller liknande låter bra i mina öron, och jag kan tänka mig att antingen sälja fonder för att långsamt betala av lånet eller så kan jag använda min framtida arbetsinkomst. Det är ju långt in i framtiden så det är många frågetecken och därför svårt att planera på det viset. Men det viktiga som jag själv kommer fram till är detta:
Tar jag fullt lån så planerar jag att ha det till hands inom ett år eller två, vilket innebär endast sparkonto som investering då hög risk är nog dumt. Men efter det, när jag väl flyttat ut och inte förlitar mig på CSN lånet så kan jag tänka mig att investera pengar mer långsiktigt (högre risk) i samband med att betala av lånet långsamt, så att värdet också äts upp av inflationen. Det är möjligt att köra 30/70 eller 50/50 investering, men jag vill främst höra era åsikter.
Har hört mycket från olika människor som har tjänat på det. Frågan är helt enkelt om det fortfarande går att göra det?
TL;DR: CSN räntan håller på att gå upp de kommande åren, från 1.23% idag till ungefär 2.4%, mycket pga den nya påslagsräntan. Räntan på sparkonton håller samtidigt på att sjunka, vilket blir en dålig kombo för oss studenter. Går det att fortfarande tjäna på CSN lånet, kortsiktigt såväl som långsiktigt? Vad göra?