Jag skulle uppskatta att få höra om lite tankar om CSN. Vad finns det för nackdelar med att maxa lånet?
Jag har tagit full CSN för 3 år och har 1,5 år återstående innan examen. Förra året började jag jobba och kunde spara en stor del av lånet varje månad. Sedan början på det här året har jag tagit tilläggslånet och jobbat extra, som har resulterat i att jag kan spara undan ca 10 000 kr i månaden. Tilläggslånet + extra jobb ger mig en större möjlighet att spara.
Jag har en stor buffert och investerar 10 000kr månadsvis i fonder. Jag är ung, tänker spara långsiktigt (10+) och har låga utgifter. Med det sagt, så kommer jag inte genomföra ett bostadsköp eller på annat sätt behöva dessa pengar. Jag har redan en portfölj med flera aktier och fonder och förstår att börsen kan svänga, och därmed finns det ingen garanti för en värdeutveckling (men det är historiskt sannolikt över en lång period).
Däremot kommer jag ut till en yrkesroll med (väldigt) svag löneutveckling. Medellön på 37 000 kr och median 34 000 kr. Enligt vissa källor når man en lön över 40 000 kr efter 20-30 år. Detta ger mig ett stort driv i att vilja spara aggressivt och skapa en bättre hävstångseffekt och förutsättningar för mig själv.
Fler fördelar som jag personligen upplever är: att känna sig trygg i sin tillvaro, ha möjlighet att unna sig sig själv samtidigt som jag sparar, att CSN-lån inte brukar räknas med vid tex. bolån.
Nackdelar:
Större lån. En skuld på ca 450 000 varav en totalskuld på 528 000kr (utan mer tilläggslån) eller ca 515 000 varav totalskuld på 604 000 kr (MED maxat tilläggslån).
Stort lån för ett yrke som inte är “det mest högavlönade” (allt är relativt såklart).
Räntan 2024 är 1, 23%. Månadsutgift skulle vara från 1400 kr - 1600 kr, vilket känns ganska överkomligt.
Tänker jag fel? Vilka fler anledningar har jag att INTE ta fullt lån, respektive tilläggslånet?
Räntan på CSN-lånet är lägre än inflationen. Således tjänar du på att ta lånet.
Min syn är att CSN-lånet tar man alla dagar i veckan fullt ut om man kan.
Kan ej se varför man inte skulle ta lånet om man inte i framtiden tänker sig vara i en annan situation där man kommer behöva ha det tillgängligt.
Tillägg:
Skulle kanske vara om man har utgifter som är för stora för att klara av att leva endast på CSN.
Att ha en sidoinkomst är då bra, men tjänar man för mycket, blir man ju tillbakabetalskyldig. Att just ligga på gränsen för vad man klarar och åka på en återbetalning för 12 månader CSN, det är inte kul. Då får man verkligen ha koll på sina siffror.
Jag är också student och tar tilläggslån (tillägget om man är över 25 år och jag jobbat innan studierna) Får därmed ut ca 17 692kr i månaden. Jobbar extra och kan spara ca 10k/mån, precis som du.
Jag tänkte som så att så länge jag sparar tilläggslånet och absolut inte spenderar det så borde det löna sig eftersom räntan på CSN är betydligt lägre än övriga räntor på marknaden och avkastningen brukar oftast vara högre om man investerar det. Om man tänker investera pengarna från tillägget i aktier så hade jag starkt avrått från det eftersom man aldrig bör investera pengar man ej har (framför allt inte i saker med hög risk) Men att sätta in dem på ett fasträntekonto och använda dem som kontantinsats senare i livet är bättre. Med andra ord så beror det på vad man gör med pengarna, enligt mig.
En nackdel med tilläggslån är ju att totala låneskulden ökar. Om du planerar att köpa bostad så kommer banken till viss mån att kolla hur mycket du måste betala tillbaka till CSN varje månad. Ju mer lån desto högre återbetalning/månad. Kanske även minskar ditt lånelöfte? I värsta fall kan du ju alltid betala tillbaka tilläggslånet (alltså motsvarande belopp) i en klumpsumma efter examen.
Sist men inte minst så ska man aldrig ta för givet att räntan på CSN-lånet kommer fortsätta vara lågt. Man ska betala tillbaka CSN över 30 år och mycket kan hända under den tiden. Räntan har ju ökat från 0,05% till 1,23% de senaste åren bara. Det är dessutom en politisk fråga.
Jo, absolut. Men tar man lån såsom du beskriver och sätter in i lågrisk såsom fasträntekonton eller liknande. Då har man pengarna kvar och kan betala av lånet om räntan skulle skena.
Däremot tänker jag mig att det är större risk att andra räntor skenar mer då och då kan man ha CSN-lånet i bakfickan och betala av de lånen med höga räntor.
Basically så lånar man bara av sig själv till framtiden för mer eller mindre ±0.
Jag tog själv tilläggslån när jag studerade för några år sedan och som jag ser det är den enda risken att regler ändras som höjer räntan på CSN-lån och att du då sitter med ett större lån, vilket känns osannolikt. Detta givet att man investerar pengarna - om tilläggslånet endast gör att din konsumtion ökar så är det en annan sak, men det låter inte som att så är fallet för dig.
Tänker likadant som dig! Jag tänker nog fortsätta ta tilläggslånet så länge det används på ett motiverat sätt.
Som du nämner finns det inte heller någon garanti för att räntenivån kommer fortsätta vara lågt! Men jag tänker ändå att det är det billigaste lånet att ta, och eftersom jag sätter undan lånet så kan jag lösa ut det vid behov.
Verkligen! Ibland är det lätt att glömma att det de facto är ett lån (ett billigt sådant)! Det känns bra att spara och investera så mycket som man kan, snarare än att bara supa bort det.