Hej, jag är 21 år och ska börja plugga i augusti, jag funderar på att ta csn lån och investera pengarna i indexfonder. Är inte i behov av pengarna då jag kommer bo hemma och inte ha några utgifter därför tänker jag att det kanske vore smart med tanke på den låga räntan eller vad tycker ni?
Är väl ganska klokt och kan ge långsiktiga fördelar och försprång i investerande. ![]()
Ja, om du faktiskt bestämmer dig och håller dig till planen. Är du typen som riskerar att partaja upp en del av det så är det mindre klokt. Du bör också ha kallt psyke, för det kan ju ha gått ner massor, lagom till du slutar exempelvis.
Men ja, hade det varit jag idag så hade jag gjort så. ![]()
Min bror har gjort likadant fast placerat allt på ett sparkonto.
Beroende på hur länge det är tills du ex vill använda pengarna till bostadsköp eller liknande kanske man kan sätta en del på sparkonto och en del i en Allvädersportfölj?
Jag skulle aldrig göra det.
Jag förstår att det sannolikt lönar sig över tid. Sannolikt. Men om det blir en långvarig marknadskrasch om några år av en anledning vi inte kan se idag? Då är pengarna borta men lånet finns kvar. Länge.
Nej, låna för att spekulera, det känns… fel.
Men är det verkligen spekulation om man lånar (till låg ränta) för att investera i billig global indexfond med lång sparhorisont? Han är ju ung så den långsiktiga sparhorisonten kanske är 30+ år?
Jag tycker åtminstone inte det är spekulation…
Hade varit annorlunda om det var kortsiktigt och i enskilda aktier.
Jag hävdar nog att det är spekulation. Däremot är global indexfond troligen tämligen riskfritt över tid.
Är man osäker så är ett fasträntekonto oavsett ett toppenalternativ.
I min bok en no-brainer. Du är ung och risken är ju typ noll så varför inte? Är ju även hanterliga belopp när du väl får ett jobb så ser ingen nedsida öht.
Är syftet med studiemedel att berika enskilda? ![]()
Nej, men förklara gärna exakt hur detta gjorde ont på dig så kan vi försöka hjälpa.
För övrigt ser jag betydligt större problem med att somliga läser meningslösa strökurser i all evighet än att TS ser en möjlighet att ta ansvar för sin ekonomi och bygga något från grunden i unga år.
Det finns inget i regelverket som gör det felaktigt att ta pengarna till investeringar. Det är också rationellt, om du har möjlighet. Låg ränta och möjlighet att pausa betalning vid livskris. Så bästa hävstången på investeringar du kan hitta. Men jag tänker mest samhällsekonomiskt. Det var nog inte detta som lagstiftaren såg framför sig när studiemedelssystemet lanserades.
Lite kuriosa från CSN:
Det första studiestödet betalades ut 1919. Det var ett “räntefritt lån för underlättande av studiemöjligheter för begåvade men fattiga lärljungar vid offentliga läroanstalter”. Den första låntagaren var Hjalmar Oskar Ahlberg, född 1897 i Stenbrohult i Småland. Studiestödet bestod då av ett lån på högst 1 500 kronor per läsår. Lånet skulle betalas tillbaka inom tio år.
Ska man vara krass så kan man ju låna hundratusentals kronor för att plocka ihop sex år med blandad filmvetenskap, genusteorier, arkeologi, idéhistoria och annat som sällan mynnar ut i ett kvalificerat jobb. Man kan t o m få extra studiemedel och lån för att göra detta utomlands. Det har lagstiftaren heller inte reglerat.
Helt enig med att detta borde styras upp. Det borde finnas en tydligare koppling mellan studiemedel och arbetsmarknaden.
Så inte lika för alla utan det ska ske en skönsmässig bedömning? Låter oklokt.
Ja, tvi vale. 7,5 poäng ”Vampyrfiktion” på Linneuniversitetet borde genererat en nedgradering av lärosätet från ”universitet” till ”folkhögskola”. Om nu inte kursen ”Harry Potter och hans världar” räckte.
https://www.studietid.se/featurefldet/2021/9/29/x-kurser-du-kan-ska-till-vrterminen-2022
De får gärna köra sådana kurser om studenterna betalar för alla omkostnader.
Personligen skulle jag vilja se att både studiemedel och barnbidrag var behovsprövade, så att träffsäkerheten blev bättre i förhållande till lagstiftarens syfte med stöden. Vi har ju redan gratis högskola i Sverige, det är egentligen helt sjukt i en internationell jämförelse.
Och vem gör prövningen? Vill du lägga på pengar på admin istället eller istället upprätthålla nån slags princip?
Relevanta invändningar. Men jag tror vi ska släppa detta spår nu för att inte hamna helt från ämnet. My bad.