Ta CSN lån och köpa bostad efter studier?

Hej forumet!

Jag har 4 år kvar av mina utlandsstudier och har kunnat leva på endast studiebidraget utan svårigheter. Att ta CSN lån var inget jag brydde mig om då jag inte har haft behov av det, men för nån vecka sen gav en vän mig idéen att ta CSN lån för att senare slippa ta bostadslån. Idéen har satt sig och jag har funderat över det ett tag nu.

Tanken om att ta ett lån känns dock läskigt, speciellt då min sambo är fransk och i Frankrike är folk emot att ta lån. Dom har inget som motsvarar CSN så dom har svårt att tro mig att studielån är casual och hyfsat ofarligt i Sverige. Så efter två år i Frankrike har jag blivit skraj av att ta lån!

Men på andra sidan verkar det ju så mycket himla bättre att ta CSN lån än att ta lån från en bank! Räntan är mycket lägre och jag kommer ju kunna köpa en liten bostad som jag sen kommer kunna hyra ut när jag köper mig en villa till min framtida familj.

Det känns verkligen som en smart idé, men att ha så mycket pengar på kontot känns läskigt. Därför ville jag vända mig till er i forumet och få era perspektiv och åsikter. Hur borde jag sprida mitt sparande? Att lägga allt i mitt fondsparande känns lite risky då det ändå är 4 år tills jag kommer börja kolla efter bostäder. Vi lever inte riktigt i den bästa ekonomiska perioden heller. Så vad tycker ni? Borde jag börja ta CSN lån nästa läsår? Isåfall, hur borde jag sprida mitt sparande tills avslutade studier? :thinking: :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är väl en ganska vedertagen strategi, i alla fall tidigare när räntan varit så gott som obefintlig. Jag har själv studerat och om jag fått resa tillbaka i tiden så hade jag tveklöst utökat mitt lån till max. Hur räntan spelar in nu förtiden kanske man bör fundera på först i och för sig.

Det finns ett värde att ha billig kredit tillgänglig, speciellt när sparräntan hos en nischbank är betydligt högre än räntan på lånet.

Sammanfattat: ta lånet, sätt på nischbank med sparränta så att lånet finansierar sig själv. Om du sedan inte använder lånet och behöver amortera ner det mot CSN så gör du det med de lånade pengarna. Väljer du sedan att köpa en bostad eller ej spelar ingen roll, möjlighet kommer i alla fall att finnas att få lite försprång.

5 gillningar

Du har säkert räknat själv, men räntan på CSN är i år 0,59, kommer säkert gå upp till ~1% nästa år. Men redan nu får du >3% ränta på sparkontot även på välkända banker. Även efter skatt har du bra marginal till CSN-räntan. Så länge räntan från CSN är så förmånlig är det tveklöst ett bra alternativ att göra som du funderar på.

1 gillning

Jag ser det som en osedvanligt god idé med det tidsperspektiv du har. CSN-lån är, trots svagt ökade räntor, det mest förmånliga lån vi har. Du kan som ovan redan skrivits placera på ett “vanligt” sparkonto och göra bra “vinst” redan där. Sedan tillkommer ju inflationen som gör värdet av pengarna något mindre än när du tog lånet. Å andra sidan kommer en långvarig inflation göra att riksbanken håller uppe styrräntan längre, vilket rimligen slår hårt mot bostadspriserna. Det är inte osannolikt att de sjunker något eller ligger still de närmsta åren. Då kan du tajma marknaden hyfsat bra vid ditt köp.

Vad är studier (studiekostnader), och hur ska det gå till?

1 gillning

Sätt in pengarna på SBAB sparkonto, fyra år är för kort tid för att ha i räntor/aktier, om du inte vill göra en gamble, då kan du sätta in det på Lysa med 40% aktier/60% räntor som du minskar med 10%enheter i aktier till räntor varje år.

Räntan på csn är ett medelvärde av statens upplåningskostnad de senaste 3 åren. Så den kommer att stiga nästa år, men det kommer högst troligt att fortfarande vara förmånligt, se inlägg ovan.

1 gillning

Har du råd att inte ta lånet med den lägsta räntan du någonsin kommer att få ta del av under ditt liv? Sparkonto kan vara ett alternativ…mest pang ger nog en billig global indexfond över tid. Kör på om du har råd skulle jag säga.