Använda CSN lån till bostadsköp?

Hej! En spontan fundering…

Jag och min sambo har väldig god ekonomi och nu när min sambo ska gå tillbaka till skolbänken så har vi egentligen inget behov av att han ska ta CSN lån, då vi klarar oss gott och väl på min lön.

Dock så bor vi i en hyresrätt och vill inom något år eller två köpa en bostadsrätt. Kontantinsatsen har vi redan sparat ihop.

Min fundering är, kan det vara smart att sambon tar ett fullt CSN lån trots att behovet inte finns, för att sedan lägga dem pengarna på att antingen ta ett mindre bolån, eller använda pengar för att betala av en större del av bolånet, om bolånet skulle komma att bli av före studierna?

Tack på förhand!

Ja! CSN är ett extremt förmånligt lån. Låna så mycket ni kan och sätt det på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti. Just nu är räntan på CSN-lånet 0,16%. Du får mer än så på väldigt många bankkonton, och kan ni sedan använda det för att få ett mindre bolån så sparar ni mycket pengar.

Jag studerar nu men jag för ingen studie ersättning, för att jag hade inte klart mina sista studie. Jag undrar nu om jag kan ansöka om en studielön?

Det finns inte studielön i Sverige utan studiemedel/bidrag/studielån. Man får inte studiemedel när man studerar SFI. Du kan Frågar skolan om du vill förstå mer om CSN eller CSN hemsida (det finns olika språk man kan vilja)

https://www.csn.se/languages.html