Spara CSN lån till en kontantinsats

Jag pluggar och bor hemma vilket gör att jag inte behöver ta CSN lån. Jag har börjat fundera på att ändå ta hela lånet och spara det på ett bankkonto då bankkonton har ränta nu, och sen då jag pluggat klart antingen använda pengarna till mer i kontantinsats eller betala tillbaka lånet och spara det jag fick som ränta. Finns det nån risk i detta som jag inte kommit på än, typ att CSNs ränta höjs så mycket att det inte blir värt längre?

1 gillning

Som jag förstått det så baseras CSN-räntan på vad statslåneräntan varit i genomsnitt de senaste tre åren med ett räntepåslag på 0,45 %. Eftersom räntan var negativ 2020 och 0,16 % 2021 är den alltså fantastiskt låg just nu. Nu är statslåneräntan 3 % vilket kan innebära att CSN-räntan på sikt blir dyrare. Men så länge räntorna stiger är CSN-lån klockrent.

Jag skulle köra på med CSN så länge man kan tjäna riskfritt på mellanskillnaden i ränta. Sedan får man inte glömma av expeditionsavgiften med. Den effektiva räntan blir alltså något högre på mindre lån.

Har du pengarna på bankkonto så kan du ju alltid betala tillbaka.

Sedan skulle en gissning vara - baserat på historik - att CSN-lånet kommer alltid vara billigare än ett topp-lån, eventuellt även bottenlån.

Så jag skulle tipsa mina barn att verkligen överväga tanken.

1 gillning

Det är ett superbilligt lån som i princip alltid är värt att maxa. Om inte till kontantinsats/investera, så kan man ha det till oförutsedda utgifter eller till att leva bättre under studietiden. Det enda man bör ha koll på är att man inte slösar bort dem på onödiga grejor bara för att man kan :blush:

Jag använde maxat studielån till att leva bättre under studietiden, samt spara ihop en bra buffert, vilket jag inte ångrar idag :+1:

Okej tack så mycket!