Spara CSN för att sedan investera i fastigheter?

Hej,

Jag har börjat studera på universitet och tar just nu inte CSN lån då jag inte egentligen behöver det. Däremot har jag bestämt mig att efter mina studier börja investera i hyresfastigheter och då har jag börjat fundera ifall det vore smart att ta dessa CSN lån och spara dem. Man hör ju konstant om hur bra CSN-lån är och att det vore dumt att inte ta dem.

Med det sagt, är jag rätt så ignorant gällande hur köp av fastighet egentligen går till. Kommer banken vilja låna ut pengar till mig ifall jag använder CSN-lån som kontantinsats? Ifall dem gör det, är det riskabelt att ha två lån på en fastighet? Har någon här köpt en fastighet med hjälp av CSN-lån? Hur gick det till? Något annat jag bör tänka på?

Tacksam för svar.

1 gillning
2 gillningar

Under mina sista år (är fri från CSN nu) betalade jag mer i expeditionsavgifter än i ränta. Något man lätt glömmer när man jämför räntor (nämndes heller inte i artikeln). Annars tycker jag att den var korrekt.

1 gillning

Ja och beroende på ränteläget så är det inte alltid fördelaktiga räntor.
Var ett tag efter jag tog mitt csn-lån i början på 2000-talet så hade jag högre räntor på CSN-lånet än på bolånet. Just nu är CSN-lånen dock väldigt fördelaktigt då om jag minns rätt att räntorna sätts utifrån en 3-årig historik och vi har de tre senaste lånen haft riktigt låga räntor. Så vid ett ökat ränteläge är CSN-lånen extra fördelaktiga medans det i en sjunkande räntemarknad inte är lika bra för stunden.

Och har man nästan inget csn-lån kvar så kan man lika gärna amortera bort det då det finns en årlig expeditionsavgift.

Jag tycker att om man enbart ser det rent ekonomiskt och inte bryr sig om vad andra tycker (många tycker det är fel att ta csn-lån om man inte behöver) så tycker jag att det är värt det och du kan alltid när som helst återbetala lånet om du vill det i framtiden. Din avkastning på placeringarna bör kunna bli större än räntan och avgifterna för lånet.

2 gillningar

Om du ska ta lånet är det bättre att investera det i aktiemarknaden nu än i fastigheter i framtiden.

Om du någon kommande termin får problem att få csn pengar är det bra att ha sparat pengar så du inte står på bar backen den terminen. Csn kommer inte vara snällare mot dig för att du inte lånat tidigare.

2 gillningar

En bra kombination kan ju vara både och :slight_smile:

OnT: I din sits hade jag också tagit max CSN för att investera det :slight_smile:

1 gillning

Csn betalar ut pengarna till ditt konto. Det är inte så att det är “andra pengar”. :slight_smile: Om du har lyckats spara pengar under din studietid, så har du sparat pengar. Banken kommer att bry sig om att du har andra lån men inte att “just de där pengarna kommer ju från csn, det går inte”! :sweat_smile:

4 gillningar

Jag skulle råda alla att ta ut hela CSN-lånet så länge man kan motstå att konsumera upp pengarna. Det är troligen det mest förmånliga lånet du kommer bli erbjudanden i ditt liv. Ett erbjudande som är för bra för att låta det rinna ut i sanden.

5 gillningar

Mitt råd är 100 % Ja, ta CSN-lån. Som någon skriver Kan det bli högre ränta på CSN-lånet vs bolånet i ett läge där räntorna snabbt går ner, bl.a. eftersom CSN-räntan bara ändras en gång per år. Däremot är CSN-lånet “riggat” att över tid vara mycket fördelaktigt, eftersom staten vill uppmuntra till studier. Men det spelar ingen som helst roll i sammanhanget eftersom:

A) Du kommer få svårt att få andra lån för ändamålet överlag

B) Ett eventuellt beviljat lån kan inte jämföras med bolån utan ska snarare jämföras med företagslån, som ligger betydligt högre i ränta

Sammantaget är det ett mycket fördelaktigt lån som alla som pluggar bör ta oavsett vad man planerar att göra efter eller under studietiden.

PS. Banken skiter i att pengarna kommit från CSN.

2 gillningar

Tänk dock på att CSN-lånet inte är avdragsgillt, om ni räknar på det.