Du ska alltis ta bidraget för det behöver du inte betala tillbaka samt är pensionsgrundande.
Rent mstematiskt är det fördelsktigt att ta lånet och investera eller använda som kontantinsats efter studierna. Köp breda fonder för att pengsrna skall växa till låg risk.
Just nu är CSN-räntan högre än (förhandlad) bolåneränta, ännu värre kommer det att bli nästa år. CSN-lån är fördelaktiga när marknadsräntorna är på väg upp och relativt sett mindre fördelaktiga när marknadsräntorna är på väg ner eftersom det är ett retroaktivt treårssntit man betalar för.
Justerat för att CSN:s ränta inte är avdragsgill så motsvarar den 2,83% i bolåneränta i år. Lägg där till 150 kr/år i expeditionsavgift och du är högre än t.ex. SBAB:s snittränta.
CSN-räntan är inte avdragsgill, det är bolåneräntan. CSN har en årlig expeditionsavgift på 150 kr. Men som @Gabriel är inne på finns det starka argument för CSN, utöver låg ränta i samband med att marknadsräntorna rör sig uppåt. 1) Man betalar bara när man har råd (Som Gabriel skriver) och 2) när man dör skrivs lånen av (till skillnad från andra lån som kvittas mot tillgångar).
Som andra svarat så är det en god idé så länge du investerar brett och inte snyltar för mycket av pengarna på ”fel” saker.
jag tycker det finns andra fördelar än bara de matematiska. Du får en grundplåt under en tid i livet då man ofta inte hunnit spara ihop så mycket kapital. Pengarna kan om några år använda för en kontantinsats eller liknande också. Kort och gott en bra chans även om avkastningen inte blir enorm.
Jag är ju väldigt frestad av att ta fullt lån för att investera. Bor som sagt hemma och har tänkt göra det i 2-3 år till. Jag klarar mig även bra på bara bidragsdelen.
Om jag nu skulle ha fullt lån för att investera, vilka fonder ska man investera i? Just nu har jag Avanza Zero, Avanza global och Avanza tillväxtmarknad.
Avanza har billigare värdepapperskredit. CSN räntan spås även stiga nästa år till över 2%. Men jag håller med om att det kan vara bra att ta fullt CSN och investera. Har gjort det själv nyligen.
TS kommer inte börja betala ränta förens ett år efter utbildningen är slut och ingen vet ju hur räntan ser ut då.
Men, tänk också på att efter hemmaboende och pluggande vill du kanske flytta till eget och ha en handpenning till insatsen. Har börsen då gått ner lagom till detta så är du inte så sugen på att ta ut dina lånade pengar för att få loss handpenningen kanske?
Jag säger inte att matematiken ljuger, bara att mans ka ta fler saker i beaktande än enbart snittavkastning.
Så gjorde jag när jag studerade runt millenieskiftet. Det gick ju så där när börsen dök. Kvar blev en skuld jag inte hade behövt ha men å andra sidan också en lärdom.