Hej! Vi har sålt vårt hus, och köpt ett annat. Nu står jag med omkring 1,4 miljoner i vinst på kontot. Vinstskatten är på 260 000 innan avdrag, vilket gör att jag hoppas trycka ned vinstskatten till kanske 150k (många renoveringar osv). Men jag tänkte flytta bort de 260k till ett fasträntekonto i väntan på nästa års deklaration.
Säg att det då kvarstår ca 1 100 000 kr att göra… någonting med. Men vad, och hur?
Vi har ca 2,5 mn i lån på nya huset. Tänkte bo här i 30+ år.
Frun ska plugga till hösten, ett år. Det vore fint att skita i lån, och bara ta CSN:s bidragsdel.
Jag/vi har pengar sedan ett arv tidigare, så vi har väl runt 1,5 mn i fonder och fasträntekonto totalt redan.
Lite renoveringar av huset kommer så småningom. Nytt avlopp inom några år, kanske renovera ett badrum det kommande året. Vi lever relativt sparsamt. Reser inte, inga dyra vanor.
Så det är en dryg miljon att fundera över. Frun är sugen på att betala av på nuvarande huslånet, kanske 500k för att komma under 2 mn i belåning.
Jag har för mycket mos i skallen just nu, kan forumets expertis hjälpa mig att bolla olika idéer? Är det superbra att betala av så mycket på huslånet idag som möjligt, bäst att sätta det i en balanserad portfölj, eller bäst att köpa den där lätt begagnade BMW M3an jag drömt om sedan barnsben?
Det sista går bort. Men ja, hjälp mig gärna att fundera på olika alternativ. Tack!
Jag förstår det ekonomiskt rationella i att begära uppskov på vinstskatt för att det i princip är ett ”lån utan ränta” just nu. Om förutsättningarna förändras kan kapitalet som investerades säljas av för att snabbt betala hela uppskovsbeloppet.
Jag förstår det ekonomiskt rationella i att ta ut csn-lån för att ”räntan är så låg så det är gratis kapital” och använda kapitalet för att betala ned på bolånet eller till och med investera på börsen.
Men jag förstår också att det är skuld/lån som TS inte behöver. Att optimera för högsta möjliga avkastning är inte alltid bästa lösningen.
Jag mår bättre om jag är skuldfri med 1mkr på börsen än om jag har 500tkr i uppskovsbelopp+csn och 1,5mkr på börsen.
Optimera för god sömn / frihet.
För någon är det att veta att ekonomiska optimeringen är fulländad.
För någon är det att vara skuldfri.
Läs här och dubbelkolla att du uppfyller kraven. Troligtvis gör du det & då är uppskov av vinstskatten ett gratis lån av staten & kan med nuvarande regler rullas framöver. Tidigare fanns en uppskovsränta, men denna är borttagen.
Tack, då hänger jag med. Det är nog inget alternativ för oss, vi vill bli av med vinstskatten direkt. Tänkte sätta av maximalbeloppet på ett räntekonto ett år, och sedan får jag se hur mycket slutsumman blir efter alla avdrag för renoveringar osv. Förhoppningen är att få ned det med kanske 100-150k totalt. Man kan ju hoppas.
Om någon av er sover bättre om huslånet är under 2 msek är väl det en anledning så god som någon att amortera ner dit? Det blir ju ändå en 500 ksek över, i tillägg till tidigare kapital.
Förstår inte riktigt viljan att betala vinskatten nu. . det är ju ett helt gratis “lån” som kostar dig 0 . .sätter du dom 260.000:- i en billig Globalfond är chansen stor att du har +1.000.000:- på det kontot efter dom 30år ni tänkt bo i nya huset.
Som sagt jag ser INGEn nytta av att betala in. . “ser” bara gratis pengar
De kan också sätta av på räntekostnad med insättningsgaranti för riskfri avkastning. Jag hade själv (och har faktiskt gjort) satt det i indexfond. Men tolkar TS som lite mer riskavert än mig
Jo bara på ett fasträntekonto med 2% avkastning så går dom 260k till 470k på 30år . . Gratis pengar som sagt
OM dom nu köpt ett dyrare eller lika dyrt hus som dom hade. . har dom köpt billigare måste en del av skatten in
Csnlån är rättså sannolikt billigare än bolån över de kommande 30 åren. Om man ska ha skulder alls så är csn och sen bolån de absolut mest fördelaktiga. Bara ett tips.
Känner tyvärr dem som ratat csn och sen lånat till bostad eller bil eller ännu värre och betalat ett dyrt premium. Lånet är så billigt att ni kan sätta pengarna på ett sparkonto med ränta och över tid gå på vinst.