Betala av CSN eller ej?

Jag har bara 45000 kr kvar av mitt studielån och funderar nu när de ska höja räntan till närmare 2% om det är värt att betala av detta eftersom de även lägger på 150 kr/år i avgift?
Vad skulle ni ha gjort?

Hej Pia och välkommen till forumet!

CSN är fortfarande ett riktigt billigt lån. Rådet brukar därför vara att istället amortera på ditt bolån om du har ett sådant eller investera långsiktigt på börsen. Det ger på sikt en betydligt högre avkastningen än kostnaden för CSN-lånet

Sedan kan det ju kännas mentalt skönt att bli av med ett lån helt och hållet, men rationellt är det alltså bättre att göra andra saker med pengarna än att betala av studielånet.

7 gillningar

Du är försent ute för att göra slutbetalningen och slippa 150kr i avgift för 2025. Gjorde samma misstag förra året. Om du ska betala av den lånet har med din övriga ekonomiska situation. Sitter du på flera miljoner så är det bara att betala av. Du får ju inte dra av räntekostnaden (30%), så om man räknar på det så är det närmare 3 procents ränta.

Skönt att vara skuldfri, slippa räkningar och bara ha det bakom sig. Är ju så pass litet lån att jag bara hade betalat av det om jag kunnat. Obeskrivligt skön känsla att vara skuldfri.

Tänk också på att börsen kan kollapsa, räntorna kan gå upp till 15% och alla kan få panik, hänt flera gånger historiskt, då är det skönt att kunna vara helt ekonomiskt oberörd.

4 gillningar

45000 är inte så mycket, det hade jag betalt av. Har stundtals själv funderingar på att betala av mitt CSN-lån men har betydligt mer än dig i lån. Vore skönt att vara helt skuldfri :slight_smile:

Det här är rådet jag håller mig till även om 45k är relativt lite.

Lån med låg ränta, som inte har någon större negativ påverkan på en kassaflöde, behöver inte ha en skyndsam amorteringsplan. Det ger ökad handlingsfrihet och sannolikt mer pengar.

Också en bra känsla.

8 gillningar

Håller med. Hade lån på över 200k men betalade av det med en deltidslön. Var en väldigt skön känsla att vara skuldfri (sen började jag spara i aktier från 0kr 2018), bor i hyresrätt. Aldrig mer lån för min del.

3 gillningar

Jag tycker att Dave Ramsey har en bra poäng med sin “7 baby steps”.

• Se till att ha en ekonomisk buffert först.
  • Betala av alla dina skulder och krediter, minsta skulden först. Brukar kallas “Debt snowball”.
  • Amortera bolån.

Tycker det är en rätt bra idé :slight_smile:

5 gillningar

När behöver man ha betalt av det för att slippa den avgiften?

Hittar inget datum, men det är nångång i november. Nu är det bara 150kr man sparar. Men det kan ju vara drygt om din skuld till CSN är på 3000kr 2025. Då blir ju avgiften oproportionerlig stor jämfört med skulden.

Csn är det enda lån jag har och sparande har jag också men tänkte kolla era tankar om att lösa studielånet på 45 000 kr, eller lägga dessa pengar på börsen istället och ha kvar lånet

2 gillningar

Ja, det var så jag tänkte också. Hade jag haft flera hundratusen i lån hade årsavgiften inte spelat nån roll.

Årsavgiften hade varit exakt densamma oavsett lånets storlek. CSN-lånet behöver vara flera gånger mindre för att genomsnittlig börsavkastning inte ska täcka den.

Vägvalet här är antingen en känsla att vara utan lån, eller det ekonomiskt fördelaktiga i att behålla lånet och investera.

2 gillningar

Pengarna på börsen helt klart. Jag har ett betydligt större lån kvar och kommer inte betala av det i förtid. Men det är ju bara du som vet hur du vill ha det. :slight_smile:

2 gillningar

rent konkret så hade jag nog haft lånet i ett par år till. Det är ett ganska litet belopp, så det spelar ingen roll hur du gör.

1 gillning

Jag har själv en hel del kvar att betala av mitt CSN och håller med om att det känns lite tråkigt att se räntan sticka iväg, och att inte känna sig skuldfri. Men det rationella är egentligen fortfarande att behålla lånet. Det är fortfarande ett väldigt förmånligt lån, och man kan ju till och med begära uppskov om man skulle hamna i en ekonomiskt knepig situation. Men sen kan det ju kännas bättre att betala av ändå rent emotionellt. Skulle dock inte övertänka beslutet när du har så pass lite kvar av lånet.

CSN räntan kommer sannolikt gå upp nästa år också därefter sjunker det igen, till sannolikt låga nivåer. Kommer vara fördelaktig på sikt, är en viss fördröjning bara i CSN räntan.

1 gillning

Är du säker på det? På hemsidan står det att du kan göra slutbetalning fram till årets sista bankdag men du behöver kontakta dem först för att få reda på slutbelopp inklusive ränta

Jag gör det i år och kommer få en e-faktura med korrekt belopp utifrån vald förfallodag. Jag tror att det @anon59313511 refererar till är om man betalar “nästan” rätt slutbelopp, säg att det saknas 2 kronor för att man inte hade med exakt rätt upplupen ränta. Då får man en faktura nästa år på 2+150 kr om jag förstår reglerna rätt.

3 gillningar

Schhhiiit. Snacka om effektiv ränta på steorider.

3 gillningar