Prioritera CSN?

Hej! När det gäller sparande, investering och amorteringar undrar jag hur man ska prioritera att betala av CSN? Jag har en skuld på 280k och betalar 1k i månaden. Sen har jag även ett femtiotal tusen kronor investerade, är det värt att sälja av och se till att bli skuldfri från CSN eller hur när man tänka?

Sannolikt får du bättre avkastning om du har globala aktieindexfonder under lång tid och väntar så länge som möjligt med att betala av lånet.

11 gillningar

Tvärtom, csn är ett väldigt billigt lån så enligt de som mig som ser krediter och belåning som ett verktyg i ekonomi och förmögenhetsförvaltning minimerar man betalning av det lånet

5 gillningar

Fattar fattar! Även om det suger att lägga 1k varje månad? :sweat_smile:

1 gillning

Jag har betalat mer än 1k i månaden sedan 1999 och det suger eftersom hälften av inbetalningen är räntekostnader och avgifter. Så staten går plus som fan på mig.

Men jag hade ändå inte gjort på ett annat sätt. Inte ens nu när jag verkligen närmar mig upploppet och blir fri från “akademikerskatten”.2027.

Ja, men bara om du investerar de lånade pengarna. Går de till vin, kvinnor (eller män) och sång så är det bättre att betala av.

4 gillningar

4 gillningar

Nja staten kan inte gått nämnvärt plus realt på dig monetärt om du inte konsekvent valt att betala förseningsavgifter. Dina amorteringar har haft minskande realt värde, och räntan du betalar motsvarar statens egna lånekostnader, med subvention, som de skickar vidare till dig, och fram tills för bara några år sedan hade man inte ens påslag för lånens kreditförluster

6 gillningar

Redan försent :joy: jag är färdigstuderad nämnligen… pengarna gick mycket riktigt till alkohol och kvinnor, men även till en examen som gett mig ett väldigt bra jobb… så det var värt, men funderar bara nu på om det är bra att betala av skulden…

Frågan är snarare vad du gör med pengarna nu istället för att betala av lånet. Att du brände pengarna när du pluggade kan du inte göra så mycket åt nu.

1 gillning

Nej, precis, det gör jag är att investera i indexfonder och amortera på bolånet. Just satt upp en plan och börjar med detta .

Klart att du ska betala av en skuld, du har ju lånat pengarna.
Jag antar att du har en lön som räcker till hyra, mat, nöjen, resor och sparande med marginal. Spara ihop 50K och amortera, gör så tills lånet är betalt.
Många är enkelspåriga och tror att man bara kan göra en sak. Jag menar att man göra fler saker samtidigt. Spara och amortera går går utmärkt, ja även resa.

Ja, det är sant, klokt! Men frågan är vad som ska prioriteras? Amortera CSN eller bostadslån? Oavsett att det är viktigt att få bort CSN blir ju allt en fråga om prioriteringar och därför vill jag gärna få tips :slight_smile:

Det med högst ränta ska betalas av först.

4 gillningar

Ja absolut det med högst ränta. Men det kan oxå kännas bra att bli av med ett lån på rimlig tid. Att bara sitta med ett bostadslån kan kännas bättre även om det har högre ränta än det som betalades av.
Där kan man säga att pengar inte är allt, det ska kännas bra oxå.

För mig tvärtom. Det mesta har gått till amortering.

Har du det gamla lånet eller nya?

Jag har det gamla. Så har alltid betalat 4 % av inkomsten. Räntan har ju varit väldigt låg, så då har det mesta gått till automatisk amortering. Tyvärr, istället för att kunna investera allt. Nu har jag ca 50 000 kvar, men inkomsten är mindre, så mindre amortering. Dock kommer alltid ganska säkert vara betalt innan det skulle avskrivas.

Du ska betala av så lite som bara möjligt. Kan du göra uppskov så gör det. Kan du låna mer så gör det. Ju mer du lånar och ju långsammare du betalar tillbaka desto bättre!

1 gillning

Har gamla lånet , samma som du med 4% akademikerskatt.
Kollade faktiskt upp historisk ränta och den kom in något under 4% när jag började betala tillbaka 2001 (två års respit) och låg under 4% hela tiden.

Så jag har vid varje inbetalning amoterat en liten smula och därmed är räntekostnaderna något under amoteringarna. Tur för mig. Avgifterna ligger ovanpå såklart och där är någon påminnelse någonstans. De åren jag var utvandrad blev lite speciella för då får man en faktura på årsbeloppet i början av januari, smack rätt upp.

Jag har ialla fall valt att hålla betalningarna på minmal nivå eftersom det är mest fördelaktigt. Andra placeringar ger bättre avkastning och skulle man ramla av pinnen (ex-parrot) så skrivs lånet av.

1 gillning

Det stämmer inte i mitt fall, jag har varit utvandrad sedan 2013 och betalar fortfarande varje månad, har båda lånen (före och efter 2001). Eller ja, betalnngsplanen för året kommer i januari.

En sak att möjligen väga in är om man kommer på ordentligt obestånd så tror jag inte man bryr sig om att du har skulder till CSN. Du får klara amorteringarna med det du har/får. Tror inte heller att CSN-lån ingår i skuldsanering.
Kan även vara skönt att bli av med skulderna på något känslomässigt sätt även om det oftast är bättre att ha dem i en magisk indexfond. Problemet är ju att det ibland inte är som det oftast är.