Csn-räntan höjs, betala av eller ej?

Csn-räntan höjs till 1,23 %.
Jag har alltid varit av åsikten att lånet får löpa på och betalas av i sin takt, att man tjänar mer på att investera överskott på börsen framför att betala lånet.
Tänker någon annorlunda efter höjningen?

Emotionellt vore det skönt att bli av med lånet för gott :slight_smile:
Jag har också möjlighet att betala av hela lånet i ett svep om jag vill.
Har endast ca 150.000 i lån.

Hej!

Det finns liknande trådar om detta. :slightly_smiling_face:

Jaha, sökte men det dök inte upp :slight_smile:

Visst liknande trådar, men inte riktigt huvve på spiken.
Här är ju frågan gällande ökade CSN-räntan, utan koppling till andra lån. Är skillnad IMHO.

I så fall tolkar jag det som att du slipper höjning, det blir istället längre återbetalningstid…
Eller tolkar jag galet?

Rent ekonomiskt finns det fortfarande incitament att bibehålla lånet.

1. Om du inom tiden för din återbetalning har planer om ett annat lån, är det mer ekonomiskt att bibehålla lånet i väntar.
  2. Rent statistiskt tjänar du fortfarande mer överallt annars. Bundet sparkonto är över 4% just nu. Det är mer än 1.23%
  3. Inflationen är fortfarande lägre vilket tekniskt sett minskar lånet (den här matten är jag inte helt 100 på)
5 gillningar

Du kan ställa frågan under liknande trådar som länkade till dig.

Det är viktigt att inte glömma skatteeffekten också då du får betala 30% i skatt på ränteintäkten men inte dra av räntekostnaden för CSN-lånet. Nu är skillnaden såpass stor att det fortfarande blir “lönsamt” att spara pengarna på ett sparkonto. 4% blir 2,8% efter skatt.

3 gillningar

Absolut, helt rätt. Men 2,8% är fortfarande högre än 1,23%. :slight_smile:

3 gillningar

Jag har ungefär vartannat år tagit en inre strid mellan det du skriver här, det emotionella, och det rationella kring just denna fråga - och alltid kommit till slutsatsen att amortera så lite som möjligt.

I dagsläget lånar man till netto 1,2% per år, inflationen är 4%. -2,8% realränta. Det är en gåva, sådan ska man inte ge tillbaka…

6 gillningar

Det hade jag missat att det kan va så!

Punkt 2 och 3 gäller mig, så lutar väl åt att behålla det då…! Hade varit så skönt att vara “fri” bara haha…

Ja, det är enbart känslomässigt som jag velar såhär jag med…
Börjar räntan stiga mer och närma sig att det slutar vara värt det ekonomiskt så slår jag nog till och betalar rubbet.
Men tja… lutar väl åt att betala några decenium till :wink:

Hade tagit studielån bara för att det är så billigt (enligt ny tariff), om jag kunnat!

1 gillning

Jag tog lån på 25 år tid under regler hur räntan ska beräknas. Nu förra året hittar de på en extra avgift … Kommer de att göra igen och igen. Går inte att lita på dom.

1 gillning

Jag planerar att lösa resten av mitt inom några år, även om det är ett bra lån matematiskt tilltalas jag av att minska löpande utgifter :slight_smile:

3 gillningar

Tänkte skriva i en av de tidigare trådarna om att betala CSN men blev aldrig av så gör det här, även fast det inte är kopplat till just räntan :slight_smile:

Finns ett par andra unika saker med CSN-lån som gör att det är fördelaktigt att behålla. Framförallt att lånet skrivs av vid dödsfall, så om det värsta skulle inträffa blir arvet lite större om man behåller CSN tillsammans med andra tillgångar. Aktuellt nu i samband med diskussionen om livförsäkring :slight_smile:

Sen om man skulle förlora sin inkomst kan man pausa inbetalningarna, och om inte skulden är betald innan 68 års ålder så skrivs den av. Kanske inte så troligt scenario för folk här i forumet men man vet ju aldrig.

Själv så bokför jag mitt CSN som en kostnad istället för en skuld just pga av det här (samt såklart den låga räntan).

3 gillningar

Jag betalar av mitt när bolåneräntan är billigare ink ränteavdrag. Håller inte andan i väntan på det, om man säger så :laughing:.

1 gillning

Måste man inte betala en administrativ avgift på CSN lånet på 150 kr per år? Den bör man oxå räkna med speciellt om lånet inte är så stort.

1 gillning

Mina enda tankar ang csn-lånet är att låna så mycket som möjligt och betala av så långsamt som möjligt.