Betala av CSN eller bolån?

Hej! Förstår att det är ekonomiskt långsiktigt klokare att betala av på sitt bolån än på CSN pga de högre räntorna men skulle vilja bolla en tanke jag har. Har ca 50 000 kr kvar att betala in på studielånet , som jag nu betalar 1700 till CSN i månaden för (amortering plus ränta ihopräknat). Har samtidigt 1.4 miljoner i bolån (strax under 50 % belåningsgrad ) som jag inte har för avsikt att amortera på inom en överskådlig framtid.
Jag har lite besparingar utöver nödvändig buffert på sparkonto och skulle kunna lösa studielånet .
Skulle vara skönt att slippa betala in 1700 kr/månad för CSN då mitt mål är att inom de närmaste åren gå ned i arbetstid. Tänker också att inflationen ändå ”äter upp” pengarna när jag bara har dem stående på sparkontot med 2,5 % ränta och börsen känns kanske inte som att den ger någon garanterad avkastning just nu.
Kan det ändå vara en poäng i min situation att betala in CSN- lånet? Eller kan man tänka att det också ”äts upp” av inflationen ? Räknas väl upp med 2 % per år om jag förstår det hela rätt .
Tacksam för hjälp att tänka!

1 gillning

Varför vill du betala av ett lån med så otroligt låg ränta snabbare än du måste? Räntan hos CSN är 0,59% för 2023. Vad är räntan på ditt bolån? Är den högre än hos CSN, ger det väl ingen vinst att betala studieskulden?

3 gillningar

Nej bolån räntan är typ 3,6. Skillnaden är väl att jag slipper amortera till CSN varje månad så får på detta sätt typ 1700 kr mer att röra mig med . Att amortera in 50 000 av bolånet på 1,4 milj besparar mig bara någon hundralapp i månaden efter skatt.

2 gillningar

Är i samma tankar, just för att få ett bättre ”kassaflöde” varje månad. Men visst, det rationella är väl att betala av dyrare lån eller investera. :slight_smile:

1 gillning

Betala av studielånet. Det blir en sak mindre att tänka på och det skulle inte göra en så stor skillnad i det stora hela. Som du själv säger, att använda pengarna till bolånet gör ingen märkbar skillnad men mentalt är det skönt att slippa ha den där fakturan varje månad som påminner en om att man har en skuld.

7 gillningar

Om du behöver 1700 kr varje månad för att “kunna röra dig med” är det väl smart att lösa lånet. I annat fall verkar det inte något att prioritera.

1 gillning

Matematiskt korrekta är att betala CSN så långsamt du kan och att sedan jämföra räntekostnaden på 50000 med bolåneräntan efter avdrag med vad du får i avkastning efter skatt. Om räntekostnaden är högre än avkastningen så betalar du 50K på bolånet.

Men allt är ju inte matematik. Känslan att bli av med lån, eller att slippa se CSN dragningen kan bara du värdera. Kom bara ihåg att du mest troligt aldrig kommer att få något annat lån med så bra villkor.

När det gäller kassaflöde så kan du göra en automatöverföring från sparkontot till räkningskontot med exakt samma belopp som CSN drar.

Hoppas detta är till lite hjälp att tänka för dig.

4 gillningar

Förstår inte poängen? Låt pengarna i värsta fall ligga kvar och ta pengarna från ditt sparkonto varje månad du får ju mer pengar där än du betalar hos csn. Samtidigt har du dina pengar kvar som du kan röra dig med.

Betalar av bolånet är väl inte heller något som är värd att betala i stora hela. Speciellt inte om man inte kan lösa av den av den helt och hållet.

1 gillning

Tack för alla svar, hjälper mig att tänka!
Jag har Max 6 uttag per år på sparkontot men en variant är ju att ta ut tex 10 000 extra i halvåret från sparkontot för att täcka in CSN kostnaderna som alternativ till återbetalning av hela summan.
Är ju förmodligen sant att man aldrig kommer få ett så fördelaktigt lån igen som någon av er nämnde.
Sedan lär jag väl ha betalat tillbaka hela skulden inom några år, då blir det att fira lite!

3 gillningar

Jag är lite förvirrad. 1700kr/mån verkar väldigt mycket för csn, eller? Har du ökat på amorteringen hos csn?

Jag hade:

• Sänkt amorteringen av csn-lånet till absolut minimum.
  • Betalat av bolånet.

Jag har ungefär exakt noll vilja att betala av mitt csn-lån. Det är ju bokstavligt talat bättre att sätta in de pengarna på ett sparkonto med ränta än att använda pengarna till att betala av csn-lånet. :slight_smile:

1 gillning

Jag kollade precis mitt eget CSN-lån. Jag har ca 65k kvar och betalar ca 660kr/mån.

Jag har lån i gamla systemet. Betalar 4% av inkomsten, är inget att välja på vad gäller amorteringstakt vad jag förstår!

Ok. Märkligt. Visste inte att de hade olika system. Kanske går att ringa dem och deala till sig nya systemet, eller något sånt? Att få ner amorteringen.

Förstår att det hade varit skönt att bli av med det helt.

1 gillning

Det ska gå att ändra villkoren på gamla CSN-lån. Ring dem och fråga hur och vad det innebär.

1 gillning

Tack för tips. Visste inte att det gick!

Honeypie, blev du klokare av CSN? Jag går definitivt i samma tankar som du beskriver här, men i mitt fall är månadsbeloppet mycket högre och jag har ca 200 000 kvar i skuld (långa studier och utomlands… då blir det högt :grinning:). Varje månad känns min återbetalning nu på ett helt annat sätt än när bolåneräntorna var låga… Lutar åt att betala av det för att slippa höga månadskostnader, men kan man “trolla” om lånet till de nya reglerna vore det ju intressant…

Hej! Jag landade i att låta CSN lånet vara kvar som det är. Tänkte att det är bra villkor och att det kan vara mer värt att ha lite extra buffert på sparkontot än att vara skuldfri i dessa tider . Räntan är ju låg. Har inte kommit mig för att ringa CSN och kolla om lånet gick att göra om som någon föreslog!

2 gillningar

Nej. Men jag valde ändå att betala av allt. Jag hade inte heller så mycket och tyckte det var knöligt med inbetalningarna. Jag fick fyra fakturor på en gång som skulle betalas vid fyra olika tillfällen under året.

Jag tröttnade. Jag tjänade bara några hundralappar om året på att behålla lånet. I ditt fall är väl skillnaden i ränta kanske 2-3%? På 50.000 blir det 1250kr om året då. Ja, det kanske är värt besväret att hantera de där fakturorna. Jag tyckte inte det.

1 gillning

Jag hade också det gamla CSN-lånet (som gällde 1989-2001) som återbetalades med 4% på inkomsten. Blev så less på det så jag betalade av allt på ett bräde, före min 30 årsdag, efter ett par lönsamma år utomlands. Hade nog varit bättre att investera pengarna men det kändes skönt. Minns att det var dyra förseningsavgifter och CSN skickade ut årets fyra avier i januari. Förmodligen för att man skulle glömma bort dom…

2 gillningar

Byt sparkonto bums. Du kan få minst 3,5 % på flera andra banker utan uppsägningstid etc.
Ex Santander bank , SBAB . Tar bara minuter att ordna konto.
Ingen ekonomi i att lösa CSN lånet tyvärr. Ren förlust. Och det minskar bufferten du har tillgänglig för plötsliga utgifter och shit happens.
Jag förstår dock tanken att vilja bli av med CSN. En sak mindre att fundera över och bättre månatlig cashflow “känns bra”. Jag löste också mitt CSN med en klumpsumma när det var nere i ca 100.000 i dagens pengar. (länge sedan) . Kommer inte ihåg detaljerna men man frågade då CSN vad man behövde betala om man löste det med en klumpsumma. Dom gjorde reklam för en rabatt då… Då fick man en lite reducerad summa att betala in.
Beror nog på deras finansieringskostnad etc som var typiskt högre än räntan jag betalade killgissar jag.

1 gillning