Funderar på att betala av resterande CSN-lån, endast 39 000 kr kvar. Enligt CSN ska jag under 2026 betala 11 500 kr. Jag betalar 4 % av inkomsten enligt äldre regler under 90-talet. CSN beräknar återbetalningen två år bakåt i tiden, i detta fall 2024 års inkomst. Bästa sparräntan är just nu ca 2,9 om man binder 3 månader. Styrräntan och därmed sparräntor kan ju naturligtvis förändras de följande tre åren, men jag betalar ju ändå 4 %. Jag kommer ha ungefär samma inkomst. Kanske påbörja lite uttagsfas, dvs. mindre inkomst och toppa upp från sparkonto.
Tycker det känns svårt att räkna på hur mycket jag egentligen kan tjäna på att betala av enligt plan varje år. För 2025 får jag en hög schablonintäkt för ISK, fastän jag knappt haft någon avkastning. Men CSN går på schablonintäkten plus inkomst i eget företag. Har hittills också begärt nedsättning pga mindre inkomst, men fått betala in senare då den blivit lite högre än beräknat när jag väl deklarerat.
Vad tycker ni, hur kan jag tänka? Kan det vara bra att ha kvar lånet för att kvitta mot något? Har redan bolån som jag inte amorterar på.
Vi är nere på riktigt småbelopp. Om jag inte minns fel så får man inte dra av CSN-räntan (blir alltså inte något underskott av kapital). Det är ju någon administrativ avgift på 150 kr per år och skulle du missa någon betalning så blir påminnelseavgiften på 450 kr. Om jag var du och hade pengarna så hade jag bara dumpat in och sett arbritaget som en kostnad för mindre brus i ens liv.
Ingen kvittning är möjlig. Själv hör jag till dem som rekommenderar att ta/behålla csn-lån generellt, givet att man gör något vettigt med pengarna Med så lite kvar som i ditt fall så hade jag ändå betalat av rubbet, mest för att slippa expeditionsavgiften.
Stort tack för alla svar. Jag är 5, så jag hinner i alla fall ändå inte heller uppnå pensionsålder och få lånet avskrivet. Det blir nog att jag betalar av hela lånet inom kort.