Tillägg: räntan är nu 1,98 % och den beräknas stiga till 2,4 % under de närmsta åren.
Hej, jag pluggar till veterinär, dvs det är en 5,5 års utbildning och lönen när man är klar är inte lika bra som läkare eller civilingenjör. Så csn-lånet lär hänga över mitt huvud ett bra tag efter avslutad utbildning. Är dessutom 30 år gammal och inte riktigt där jag hade velat vara i mitt sparande även om jag de senaste åren sparat minst 5000-10000 per månad. Dock har en hel del av sparpengarna spenderats på resor och även bostadsköp när lägenheterna var som dyrast under covid. Har dessutom redan ca 100 000 i csn-lån från mitt naturvetenskapliga basår.
Jag tar ut det vanliga csn-lånet nu men har börjat fundera på om det är värt att ta tilläggslånet (ett extralån på ca 4500 kr i månaden man kan ta om man tjänat en viss summa pengar tidigare) och investera rakt av, kanske en del i någon bred fond och en del på räntekonto med bra ränta? För några år sedan hade detta känts som ett smart val eftersom räntan på CSN-lånet var 0 i princip, men nu är vi ju i ett annat läge. Både med svajigare världsläge och räntor som inte är lika roliga. Hur ser ni på detta, om ni även tar min ålder, csn-skuld och mitt framtida löneläge i beaktning?
CSN skall du betala av så långsamt som möjligt, det är ett oerhört bra lån. Så din avbetalningstid är ändå lika lång som för en läkare eller ingenjör.
Rent krasst så är räntan 1,98% just nu och börsen snittar 7-8% det ger dig ett netto på ~5-6%
Vilket är fantastiskt. särskilt med tanke på att du inte behöver betala på lånet förrän 12 månader efter avslutade studier.
Rent matematiskt är det absolut den bästa lösningen. Sen är nästa fråga rent mentalt. Hur känns det för dig? blir du stressad om lånade pengar minskar i värde?
Jo jag är ju lite orolig över att räntan ska sticka iväg helt galet och att börsen ska gå ner ännu mer galet, så att det blir en väldigt stor förlustaffär i det långa loppet. Samtidigt är jag aldrig orolig i vanliga fall när jag märker att mina besparingar tillfälligt börjar gå ner. Jag kanske ska räkna på lite olika scenarion.
Eller så bara tar du ett beslut, rent krasst är det ganka slite pengar det handlar om.
hur många timmar och hur mycket tankekraft orkar ud lägga ned på det? Statistiskt sett kommer det gå bra.
För mig brukar det räcka. Men vi är alla olika.
Viktigt att komma ihåg att man inte får göra ränteavdrag på CSN. Om räntan på CSN nu är 1,98 så är faktiskt mitt bolån billigare, om man inkluderar ett 30% ränteavdrag på det.
Som sagt det kommer sjunka långt under detta, fördröjningseffekten av csn-räntan är cirkus 2-3 år så jämför med räntan som var då. Så om 2-3 år är sannolikt räntan runt 1 %.
Hur får du ihop till 1%? Det skulle förutsätta att styrräntan sjunker med mer än 1 procentenhet mot idag, det är väl 1,75% nu. Den skulle behöva ner mot 0,5-0,6% för att CSN ska ligga på 1%. Det kan förstås hända men men det är långt ifrån en given utveckling.