Är det så jobbigt med fullt CSN?

Hej! Jag är en fattig student i slutfasen av pluggandet, och när jag väl är klar kommer jag med stor sannolikhet ha fullt CSN-lån pga lång utbildning. Jag har ofta hört ungefär att ”du kommer ju ha en halv miljon i skuld” och ”du kommer minsann få betala av det i jättemånga år”. Jag hör nästan det motsatta här, men utanför känns det som att många stirrar sig blinda på summan och det vill jag ifrågasätta. Hur orolig behöver man egentligen va kring det där? Är det verkligen så himla allvarligt?

3 gillningar

Om du pluggat till något som ger betydligt bättre lön än vad någon med gymnasieexamen skulle få, och dessutom inte konsumerat upp precis hela summan är det en bra situation att vara i.

3 gillningar

För egen del tycker jag inte det, tog 7 års studielån inkl utlandsstudier med tilläggslån. Betalar idag 10 år efter studierna av ca 1200 i månaden, har väl kanske 200k kvar i skuld. Räntan är ju väldigt låg. 2022 är den 0%.

2 gillningar

Nu under coronapandemin har jag tagit så mycket csn jag kan trots att jag tar lön till brytgränsen bara för lånet är så förmånligt. Folk som inte vill ta csn lån är rädda för lån i kombination med att de är dåliga matematik är min åsikt. Samma personer har ofta inga problem med att betala högre räntor för sina bolån konstigt nog. Så mitt råd är låna så mycket du kan.

1 gillning

Det är en investering i ditt humankapital enligt veckans avsnitt.

Du har lånat finansiellt kapital omvandlat till humankapital som sedan omvandlas till finansiellt kapital.

Så länge du tjänar mer med din utbildning än utan så är det ju en bra deal. Jag tog fullt CSN i fem år, aldrig ångrat det.

6 gillningar

Samma här. Aldrig ångrat den investeringen!

2 gillningar

Kommer själv ha ca 550k I lån efter studierna, men man får ju räkna med att inflationen äter upp en stor del av lånet under de 25 år man kan betala av det!

1 gillning