Är det så jobbigt med fullt CSN?

Hej! Jag är en fattig student i slutfasen av pluggandet, och när jag väl är klar kommer jag med stor sannolikhet ha fullt CSN-lån pga lång utbildning. Jag har ofta hört ungefär att ”du kommer ju ha en halv miljon i skuld” och ”du kommer minsann få betala av det i jättemånga år”. Jag hör nästan det motsatta här, men utanför känns det som att många stirrar sig blinda på summan och det vill jag ifrågasätta. Hur orolig behöver man egentligen va kring det där? Är det verkligen så himla allvarligt?

3 gillningar

Om du pluggat till något som ger betydligt bättre lön än vad någon med gymnasieexamen skulle få, och dessutom inte konsumerat upp precis hela summan är det en bra situation att vara i.

3 gillningar

För egen del tycker jag inte det, tog 7 års studielån inkl utlandsstudier med tilläggslån. Betalar idag 10 år efter studierna av ca 1200 i månaden, har väl kanske 200k kvar i skuld. Räntan är ju väldigt låg. 2022 är den 0%.

2 gillningar

Nu under coronapandemin har jag tagit så mycket csn jag kan trots att jag tar lön till brytgränsen bara för lånet är så förmånligt. Folk som inte vill ta csn lån är rädda för lån i kombination med att de är dåliga matematik är min åsikt. Samma personer har ofta inga problem med att betala högre räntor för sina bolån konstigt nog. Så mitt råd är låna så mycket du kan.

1 gillning

Det är en investering i ditt humankapital enligt veckans avsnitt.

Du har lånat finansiellt kapital omvandlat till humankapital som sedan omvandlas till finansiellt kapital.

Så länge du tjänar mer med din utbildning än utan så är det ju en bra deal. Jag tog fullt CSN i fem år, aldrig ångrat det.

6 gillningar

Samma här. Aldrig ångrat den investeringen!

2 gillningar

Kommer själv ha ca 550k I lån efter studierna, men man får ju räkna med att inflationen äter upp en stor del av lånet under de 25 år man kan betala av det!

1 gillning

Jag med, 6 års studier med 4 terminer utomlands (4 olika länder). Men fick ett par stipendier och då beslutade jag mig för att inte ta extralån 2 av dom terminerna.

Med dagens nollränta och snart dubbelsidiga inflation ångrar jag mig att jag inte låna mer :monkey::person_facepalming:

1 gillning

Jag tog fullt CSNlån i två år, fick skriva av halva, sen tog jag ytterligare 5 år… För några år sen betalades det av helt… 32 veckor har jag tydligen kvar också… (va tvungen att logga in och kolla)

1 gillning

Ingen fara, jag tar ut full CSN + extralån trotts att jag jobbar och egentligen inte är i behov av studiestöd. Jag ser det som gratis pengar jag kan använda att investera.

CSN är ett väldigt förmånligt lån som betalas via skattemedel, så känn glädje att du idag brukar några av de tjänster som betalas av de pengarna du i framtiden kommer betala in.

1 gillning

I retrospektiv skulle jag gärna tagit minst det dubbla om det bara varit tillåtet (tog alltså fullt lån), så man hade sluppit leva som en fattig kyrkråtta under studenttiden.
Tar man det inte måste man ju “betala av det” (dvs försörja sig på något annat sätt) direkt under studietiden.

Känns skönt att få det lite avdramatiserat när jag nästan alltid hör folk säga motsatsen. Finns det nån risk att beloppet man betalar blir större nu när räntorna ökar?

Har du någonsin hört någon som faktiskt gått på högskola säga det och hade dom gått någon riktig linje eller bara någon hittepå linje ex dansteori och liknande skit.

2 gillningar

Ja, räntan kommer stiga. Från årsskiftet blir det ett golv på ca 0,5% för att systemet ska bli mer självfinansierande.

Sen ökar statens upplåningskostnad nu vilket kommer höja räntan. Men eftersom CSN-räntan styrs av genomsnittet av statens upplåningskostnad tre år bakåt så kommer det ta tid till räntehöjningen slår igenom helt.

Generellt är CSN-lånet mer förmånligt relativt bolån under perioder när räntan går upp än ner till följd av att det är ett treårssnitt.

1 gillning

Ja min mamma till exempel, hon har ett riktigt jobb med lite över 40k innan skatt.

1 gillning

Jasså? Det visste jag inte. Jag gissar på att det inte finns ett tak? :pensive:

1 gillning

Vad är argumentet emot egentligen? finns inte direkt gott om jobb som ger 40k+ med flextid där du slipper slita ut din kropp om du inte går högskola.

Ta det lugnt, sossarna fixar nog bidrag för att betala CSN-lånet om räntan når över 3%:upside_down_face:

Här kan du läsa om golvet

https://www.csn.se/om-csn/aktuellt/nyhetsflode/2021-10-25-forslag-att-rantan-pa-studielanen-ska-hojas.html

Räknar jag rätt i övrigt tror jag CSN-räntan nästa år blir kring 0,8% (0,5%+0,3%).

Upplåningskostnad
2020:0%
2021:0%
2022:1,5%

snitt 0,5%, reduceras med faktor 0,7 pga ej avdragsgill ger 0,35%

1 gillning

Man ska i och för sig ha lite mer respekt för räntan på CSN-lån idag i och med det väntat högre ränteläget och förslag om 0,5% procentenheters permanent höjd ränta nämnt i kommentaren ovan.

Men jag håller med om att det är en väl värd investering i ditt humankapital och något som inflationen äter upp med åren! Men konsumerar du upp pengarna helt och hållet är det ju givetvis bara en minuspost på balansräkningen och det är inte kul i sig :sweat_smile:

0.8 / 0 = jättemånga procent ökning :joy:.

Men skämt åsido, Att de ändra villkoren bara sådär. Det var inte det jag skrev under.

1 gillning